در شهر خلیل‎شهر، علاوه بر معضل رهاسازی فاضلاب منازل در جوی آب و رودخانه‌ها تا حدی که یکی از شهروندان با مجوز رسمی، از خانه خود تا رودخانه لوله‎کشی فاضلاب انجام داده است!

 

شرق پرس ( شرق مازندران) : مازندران از استان‎هایی است که مردمان آن دارای پیشینه دامداری و کشاورزی بالایی بوده و با وجود امکانات و حمایت‎های دولتی برای انجام اقدامات به‎روز و صنعتی در این دو بخش اما همچنان روش سنتی درصد بیشتری را به‌خود اختصاص داده است.

اکنون حتی در شهرها نیز شاهد وجود دامداری‎ها و مرغداری‎های سنتی یا صنعتی هستیم، اماکنی که برخی از آنها در کنار مجتمع‎های مسکونی تأسیس شده‌اند و گلایه شهروندان را به همراه دارند.

به‎عنوان مثال در شهر خلیل‎شهر از توابع شهرستان بهشهر در شرق مازندران، شاهد وجود دامداری‎هایی هستیم که در محیط شهری فعالیت دارند و با وجود گلایه‌مندی‎های زیاد شهروندان، اما همچنان به کار خود ادامه می‎دهند.

تعطیلی تنها کشتارگاه شرق مازندران در بهشهر نیز به یک معضل تبدیل شده است، زیرا یک طرح شتابزده بوده و قبل از تعطیلی آن همه جوانب در نظر گرفته نشد، انتقال دام به کشتارگاه نیمه‎صنعتی در جاده ساری- جویبار راه حل مناسبی نبود و این امر با استقبال اندک صنف قصابان و سبب افزایش دو برابری کشتارهای غیرمجاز در این منطقه شد و به بیانی دیگر می‎توان گفت که تعطیل نکردن تنها کشتارگاه قدیمی بهشهر، بسیار بهتر از توقف کردن فعالیت‎های آن بود.

اکنون در شهر خلیل‎شهر، علاوه بر معضل رهاسازی فاضلاب منازل در جوی آب و رودخانه‌ها تا حدی که یکی از شهروندان با مجوز رسمی، از خانه خود تا رودخانه لوله‎کشی فاضلاب انجام داده است! برخی شهروندان در منازل خود دام نگهداری می‎کنند و بوی بد حاصل از فضولات حیوانی همسایگان را می‎آزارد.

 وقتی فضولات کشتار دام در رودخانه های خلیل شهر رها می شود! + تصاویر

 

براساس تحقیقات محلی، این وضعیت بیشتر در «کَشیرخیل» دیده می‎شود که تعداد قابل توجهی از ساکنان آن نسبت به نگهداری دام در منازل خود اقدام کرده‌اند، این شرایط سبب شده که قریب به اتفاق آنها، خونابه و مواد دفعی کشتار دام را از طریق سیستم لوله‎کشی از خانه تا رودخانه! هدایت می‎کنند.

رودخانه عموزاد محله معروف به «مهد‌ی‌رجه روبار»، مثال روشنی از این تخلفات زیست‎محیطی است و به گفته اهالی، یکی از قصاب‌ها پس از کشتار شبانه، تمام فضولات اضافه مانند روده گاو و گوسفند را به رودخانه می‎ریزد.

وقتی فضولات کشتار دام در رودخانه های خلیل شهر رها می شود! + تصاویر

 

بی‎تردید در چنین وضعیتی که در هر صورت سلامت انسان و محیط زیست به خطر می‎افتد، نیاز به همکاری و هم‎اندیشی شهروندان، مسؤولان محلی، مدیران ادارات محیط زیست، بهداشت و درمان و دامپزشکی است تا در سریع‎ترین زمان ممکن نسبت به رفع معضلات زیست‎محیطی اقدام کنند.

از مسؤولان محلی خلیل‎شهر انتظار می‎رود که با توجه به قرار داشتن این‌شهر در لیست شهرهای سلامت جهان، همچنان که به مسائل عمرانی، ورزشی و رفاهی شهروندان بیش از سایر شهرهای هم‎ردیف خود اهمیت می‎دهند، نگاه جدی‎تری نیز به حوزه سلامت و برخورد با متخلفان این بخش، نشان دهند.

 

 

 

 

 

 

منبع:فارس