پزشکیان در مورد رد شدن برجام در مجلس گفت: به طور طبيعي ، تعدادي از نمايندگان همان اول " نه "مي گويند،چون آن ها كساني هستند كه هر اتفاقي بيفتد كارشان اين است كه نه بگويند اما در كلان قضيه، بايد گزارش نهايي برجام به صحن علني مجلس بيايد؛ و نظر مقام معظم رهبري و شوراي عالي امنيت ملي نيز درباره آن اخذ گردد

pezeshkian-51

 

 

شرق پرس: مسعود پزشکیان در گفتگو با خبرآنلاین در خصوص تشکیل کمیسیون ویژه برجام و حضور وی به عنوان یکی از اعضای این کمیسون خاطرنشان کرد: بالاخره آن‌ها می خواستند از هر گروه و سلیقه ای یک نفر در این کمیسیون حضور داشته باشد و مصمم بودند این کار را انجام دهند اما من اصلا تصمیم برای عضویت در کمیسیون نداشتم و نامزد هم نشده بودم اما دوستان لطف داشته و بنده را انتخاب کردند.

 

 

 

نماینده مردم تبریز در خانه ملت همچنین در پاسخ به این سئوال که آیا می توانید در کمیسونی برجام را مورد بررسی قرار دهید که ۹ نفر از اعضای ۱۵ نفره آن اصل توافق هسته ای را قبول نداشته اند؟ گفت: در کلیات قضیه می نشینیم با هم بحث می کنیم، آن ها حرف شان را می‌ زنند ما هم حرف خودمان را می زنیم. گفتگو کردن اشکالی ندارد و الان دعوا سرهمین است اما نمی شود گفتگو نکرد. بالاخره ان شاء الله دو طرف به جمع بندی مشترکی می رسیم و اگر هم نرسیدیم بالاخره رای نمایندگان در مجلس تعیین کننده خواهد بود.

 

 

وی در خصوص اینکه عده ای از اعضای فراکسیون رهروان معتقد به دادن لیست جداگانه بودند و احساس می کنند، اکثریت را در کمیسیون از دست داده اند؟ تصریح کرد: نمی دانم اما به نظر می رسد در این رابطه اعضای فراکسیون اصولگرایان (پایداری ها) زرنگی کردند.

 

 

پزشکیان در خصوص نحوه چگونگی بررسی برجام در کمیسیون ویژه نیز اظهار کرد: ما می توانیم تنها در  کلیات ورود کرده و بله یا خیر بگوییم  چون اگر بخواهیم در جزئیات وارد شویم کاری کاملا تکنیکال و کارشناسی است از نظر تکنیکال افراد خبره، کاردان و کارکشته می خواهد.

 

 

وی ادامه داد: باید در گود بود و آن موقع می توان دید که می شود حریف را زمین زد یا نمی شود. بالاخره ما بدون اینکه امتیاز بدهیم، امتیازی نگرفته ایم  اما بر اساس گفته دکتر ولایتی که خبره و کارشناس بوده و هست و در حال حاضر نیزمشاور مقام معظم رهبری است، بضاعت کارشناسی ما همین دیپلمات هایی هستند که مذاکرات را انجام داده و به سر انجام رسانده اند و شخص رهبری نیز بارها از آن ها پشتیبانی کرده و این تیم را تائید کرده اند. از این رو، ما می توانیم در کلیات بگوییم که این دستاورد را با این مزایا و معایب می پذیریم یا نمی پذیریم.

 

 

عضو کمیسیون ویژه بررسی برجام خاطرنشان کرد:‌باید اولین جلسه کمیسیون تشکیل شود تا در آن به این نتیجه برسیم که بدون لایحه می شود نشست و متن را بررسی کرد یا خیر اما من از روز اول این قضیه درباره اینکه مجلس به جزئیات ورود کند یا نکند معتقد بودم که ما نمی توانیم وارد جزئیات شویم و الان هم معتقدیم نمی شود به جزئیات وارد شد.

 

 

 وی ادامه داد: ما می توانیم بگوییم کلیات قضیه با دستاوردهای موجود برای ما قابل قول هست یا نیست ولی اینکه بگوییم  فلان بند توافق را باید حذف کرد یا فلان بند را تغییر داد امکان پذیر نیست چون مذاکرات به اتمام رسیده و برای این مسئله مجددا قابل از سر گیری نیست. در آمریکا نیز همین طور است و آن ها در سنا همین دعواها را دارند. آن ها نمی توانند بگویند به ایران بگوییم که فلان بند نباشد، بلکه تنها می توانند رد یا تائید کنند. ما هم می توانیم همین کار را انجام دهیم. ما اگر بگوییم یکی از بندها را قبول نداریم به معنای این است که کل توافقنامه را قبول نداریم و این یک سیاست کلی است که بزرگان نظام باید روی آن تدبیر کنند، شورای عالی امنیت ملی روی آن فکر کند ومجلس نیز راجع به کلیت آن نظر دهد.

 

 

پزشکیان در پاسخ به این سئوال که آیا نمایندگان می توانند برجام را رد کنند، تصریح کرد: به طور طبیعی ، تعدادی از نمایندگان همان اول ” نه “می گویند،چون آن ها کسانی هستند که هر اتفاقی بیفتد کارشان این است که نه بگویند اما در کلان قضیه، باید گزارش نهایی برجام به صحن علنی مجلس بیاید؛ و نظر مقام معظم رهبری و شورای عالی امنیت ملی نیز  درباره آن اخذ گردد بنابراین کمیسیون ویژه برجام، تنها بررسی کارشناسی کرده جمع بندی خود را به صحن اعلام می کند.