علاوه بر مغازه داران, دستفروشان، پارک خودروها در پیاده راه، حرکت خطرآفرین موتوسیکلت ها و انجام حرکات آکروباتیک در خیابان ها و معابر بهشهر, تخلیه نخاله ها در برخی نقاط شهر، از دیگر مصادیق سد معبر است که لازم برخورد مناسبی با این قانون شکنان انجام گیرد.

piadero-16

 

 

به گزارش شرق پرس پیاده رو همانگونه که از نامشان پیداست، محل گذر و رفت و آمد عابران پیاده اند. شاید تا چند دهه قبل و به دلیل کم بودن تعداد وسایل نقلیه، وجود پیاده روها در شهر آنچنان ضرورتی نداشت اما با افزایش روز افزون خودروها و خطرات فراوان ناشی از تردد پرسرعت آن ها، پیاده روها دیگر از حالت سمبلیک خارج شده و به یکی از ضرورت های شهری تبدیل شده اند.

 

 

اجرای نادرست قوانین شهری از سال های گذشته تاکنون، آسیب های فراوانی را در خصوص حفظ حریم عابران در پیاده روها ایجاد کرده و به نظر می رسد نه تنها میلی برای حل آن ها وجود ندارد بلکه اگر هم مدیران شهری اراده ای برای انجام آن داشته باشند، نمی توانند از پس تعداد زیاد قانون شکنان برآیند.

 

بهشهر، یکی از شهرهای دارای مشکل در این زمینه است. نبود عزمی راسخ در مسوولان این شهر موجب شده، پیاده روها به جولانگاهی برای مغازه داران، موتورسیکلت ها، دستفروشان و برخی مؤسسات و بانک های قانون شکن تبدیل شود.

 

بی توجهی به مناسب سازی

اغراق نیست اگر گفته شود حتی یکی از پیاده روهای بهشهر برای تردد معلولان، نابینایان و افراد دارای شرایط ویژه مناسب و مساعد نیست.

 

ناهمواری های فراوان ایجاد شده در این پیاده روها موجب می شود، معلولان و نابینایان بیشتر مواقع در هنگام عبور و مرور از پیاده روها دچار مشکل شده و عموما ترجیح می دهند از خیابان اصلی برای رفت و آمد استفاده کنند.

 

معلوم نیست در بهشهر کدام قانون حکمرانی می کند که برخی نهادها و حتی افراد به خود اجازه می دهند، با نصب کردن میله، ورود موتورسیکلت ها به پیاده روها را به خیال خود محدود کنند، اما نمی دانند با این تخلف آشکار خود چه آسیبی به معلولان، نابینایان و دیگر افراد ویژه وارد می کنند.

 

این داستان آن جایی ناامید کننده می شود که نیروی انتظامی بهشهر هم در دو طرف در ورودی این ارگان این میله ها را نصب کرده است.

 

این اقدام اگر چه مانع تردد موتوسیکلت ها به پیاده راه می شود اما دیگر نتیجه آن، اجبار ویلچرسواران یا حتی مادران دارای کالسکه بچه به تردد در خیابان اصلی می شود. در این شرایط اگر حادثه و تصادفی رخ دهد چه کسی پاسخگو خواهد بود؟

 

این گونه است که مناسب سازی پیاده روها در حد همان آرمان و آرزو باقی مانده و بعید است به این زودی ها بتوان نسبت به عملی کردن این قوانین امیدوار بود.

 

رئیس اداره بهزیستی بهشهر یکی از رؤسای ادارات معترض به این گونه رفتارهاست.

 

مصطفی رجبی در گفت وگو با ایرنا از بی توجهی ارگان ها و ادارات مسئول برای مناسب سازی فضاهای شهری و تردد بسیار سخت و دشوار معلولان و نابینایان از معابر شهری انتقاد کرد.

 

متاسفانه این نارسایی ها، موجب وارد شدن آسیب های فراوان به معلولان و نابینایان شده و صدای این قشر هم به جایی نمی رسد.

 

وی اظهار کرد: یکی از مشکلات فراوان این قشر، تجاوز فراوان برخی افراد فرصت طلب به پیاده روها و معابر همگانی است. به عنوان مثال، پهن شدن بساط برخی دستفروشان در پیاده روها در موارد بسیاری موجب برخورد معلولان و به ویژه نابینایان با این اموال و به تبع آن کتک خوردن های فراوان این افراد از دستفروشان شده است.

 

رجبی خاطرنشان کرد: این صدمه دیدن ها و آسیب رساندن ها به معلولان بهشهری داستان بی پایان و تلخی است که فقط همت و همکاری بیشتر مسئولان شهری می تواند نقطه پایانی بر این معضلات دلخراش باشد.

 

وی گفت :علاوه بر آن، متاسفانه خیابان ها و معابر شهر برای تردد معلولان مناسب نیست و این افراد همواره در هنگام تردد با مشکل مواجه شده و با خطرات فراوانی روبه رو می شوند.

 

رئیس اداره بهزیستی بهشهر گفت: پیاده روهای نامناسب و فاقد مسیر ویژه برای حرکت نابینایان، وجود موانع فراوان در پیاده راه برای حرکت معلولان، نبود مکان های استراحت در خیابان ها برای سالمندان و چندین مشکل و کمبود دیگر، موجب فاصله گرفتن این افراد از دیگر افراد جامعه می شود.

 

بخش دردناک این ماجرا آنجاست که دقیقاً در مجاورت ورودی این اداره، پیاده رو ها با نصب میله ها مسدود شده که این اقدام اگرچه با هدف جلوگیری از ورود موتوسیکلت ها انجام شده اما معلولان با بیشترین مشکل برای تردد روبه رو شده اند.

 

پیاده روها در تسخیر مغازه داران

تردیدی وجود ندارد که اجرا نشدن قوانین مرتبط با سد معبر، مغازه داران بهشهری را به این باور رسانده که پیاده راه، بخشی از مغازه های آن ها محسوب می شود.

 

بدون اغراق در برخی از خیابان های بهشهر، عابران مجبورند برای آن که با بارهای پهن شده در پیاده روها برخورد نکنند، راه خود را به سمت خیابان اصلی کج کنند.

 

دامنه این تخلف آنقدر زیاد است که به نظر می رسد هیچ ارگانی در بهشهر در خود توان مقابله با این قانون شکنی ها را نمی بینند و به همین دلیل این مغازه داران متخلف به حال خود رها شده اند.

 

این مغازه داران هم با توجه به افزایش دامنه قدرت خود، به تجاوز در پیاده روها رضایت نداده و اخیراً آن ها تلاش برای ممانعت از پارک خودروها مقابل مغازه خود را آغاز کرده اند.

 

این مغازه داران، برای رسیدن به این هدف خود یا بخشی از بار مغازه یا وسیله ای مانند جعبه های چوبی، چهارپایه و مانند آن را مقابل مغازه خود می گذارند تا اگر خود نیاز به پارک خودرو داشتند، این وسایل را از سر راه بردارند.

 

مسئول این قانون شکنی ها کیست و چه ارگان و نهادی باید با آن ها برخورد کند؟ اگر شهروندی بخواهد ماشین خود را با برداشتن این وسایل پارک کند، بدون شک این کار آغازگر یک درگیری فیزیکی با مغازه دار خواهد بود.

 

اگر هم تصمیم بگیرد کنار این وسایل پارک کند که با جریمه راهنمایی و رانندگی به دلیل پارک دوبل مواجه خواهد شد.

 

بخش دیگر متخلفان پیاده روهای بهشهر را بانک ها و مؤسسات مالی تشکیل می دهند.

 

دستگاه های خودپرداز وسیله ای بسیار مطلوب برای انجام فعالیت های بانکی است. روز به روز هم بر تعداد آن ها در بهشهر افزوده می شود. اما مشکل آن جاست که بانک ها برای نصب این دستگاه ها، به حریم پیاده روها تجاوز کرده و عابر بانک ها را در مسیر حرکت عابران پیاده نصب می کنند. اقدامی که به دفعات منجر به برخورد عابران با آن ها و مصدومیت چند شهروند بهشهری شد.

 

فرماندار بهشهر در گفت و گو با ایرنا گفت: حل مشکل سد معبر توسط افراد قانون شکن به دلیل تبعات منفی آن در جامعه، ضروری است.

 

محمدتقی نورزاد اظهار کرد: متأسفانه حضور مداوم این افراد در خیابان های بهشهر، موجب بروز حوادث و اتفاقات ناخوشایندی می شود که باید هر چه سریع تر از گسترش بیشتر این بی قانونی ها جلوگیری شود.

 

وی افزود:علاوه بر دستفروشان، پارک خودروها در پیاده راه، حرکت خطرآفرین موتوسیکلت ها و انجام حرکات آکروباتیک در خیابان ها و معابر و تخلیه نخاله ها در برخی نقاط شهر، از دیگر مصادیق سد معبر است که لازم است برنامه ریزی مناسبی برای جلوگیری از این اقدامات انجام شود.

 

فرمانده انتظامی بهشهر هم بر لزوم ساماندهی هرچه بیشتر دستفروشان در خیابان ها و معابر اصلی این شهر با هدف رفع اخلال موجود در رفت و آمد مردم و خودروها تاکید کرد.

 

سرهنگ محمدولی مرادی به وجود این مشکل اشاره کرد و گفت: نیروی انتظامی با اخلالگران نظم برخورد می کند اما برای رسیدن به این اهداف، لازم است دیگر ارگان های شهری از جمله شهرداری، همکاری بیشتری با این مجموعه داشته باشند.

 

فرمانده انتظامی بهشهر افزود: با اجرای طرح های در دست اقدام، برخی از مشکلات و معضلات ریشه ای بهشهر مانند حضور فراوان دستفروشان و سد کنندگان معابر در خیابان های پرتردد و شلوغ برطرف می شود.

 

رئیس شورای اسلامی بهشهر نیز گفت: حضور فراوان دستفروشان در معابر و خیابان های اصلی بهشهر یکی از دغدغه های اصلی دست اندرکاران شهری است که باوجود تلاش های فراوان تاکنون چاره ای برای حل این مشکل اندیشیده نشده است.

 

اسفندیار اسدی افزود: این افراد مشکلات زیادی برای مردم و رانندگان ایجاد کرده اند و برهمین اساس لازم است با همکاری فرمانداری و نیروی انتظامی و ستاد رسیدگی سد معبر، از ادامه فعالیت این افراد جلوگیری شود.

 

تجاوز به حقوق دیگران از روش های ناپسند و غیراخلاقی است که متاسفانه برخی نه تنها از انجام آن هیچ ابایی ندارند، بلکه همواره خود را صاحب حق و حقوق دانسته و در سایه نبود نظارت و برخورد قانونی , پا را از گلیمی که قانون برایشان گسترانیده فراتر گذاشته و به حریم شهروندان تجاوز می کنند.

 

 

 

 

 

 

ایرنا