مرگ ناگهانی در حین ورزش یا Sudden Cardiad Death که به طور اختصار SCD گفته می شود امروزه به موضوع مورد بحث و توجه تبدیل گشته که بسیاری از ورزشکاران را در سراسر جهان تحت تاثیر قرار می دهد

پیشگیری از مرگ ناگهانی در ورزش

 

شرق پرس: متاسفانه چندی پیش با خبر شدیم که دانش آموز و ورزشکار ۱۶ ساله مازندرانی در حین بازی والیبال به دلیل ایست قلبی جان به جان آفرین تسلیم کرد. مرحوم رضا باقرزاده دانش آموز ۱۶ ساله بابلسری هنگام بازی والیبال در سالن ورزشی حضرت قائم(ع) دانشگاه مازندران به دلیل ایست قلبی جان خود را از دست داد.

این حادثه تلخ ممکن است هر لحظه برای هر ورزشکار دیگری رخ بدهد به همین دلیل در این مقاله توصیه هایی برای پیشگیری از مرگ ناگهانی در ورزش آورده شده است که خواندن آن برای هر ورزشکاری اعم از حرفه ای و غیر حرفه ای می تواند برای خود و دیگران مفید باشد.

مرگ ناگهانی در حین ورزش

مرگ ناگهانی در حین ورزش یا Sudden Cardiad Death که به طور اختصار SCD گفته می شود امروزه به موضوع مورد بحث و توجه تبدیل گشته که بسیاری از ورزشکاران را در سراسر جهان تحت تاثیر قرار می دهد. جالب است بدانید که SCD یا همان مرگ ناگهانی در ورزشکاران غیر حرفه ای به مراتب بیشتر از ورزشکاران حرفه ای است. هرچند ورزشکاران حرفه ای در سراسر دنیا نیز به این حادثه مبتلا می گردند.

عوامل زیادی منجر به اختلال در عملکرد دستگاه قلبی عروقی شده و این عوامل با تغییر سبک زندگی و سازگاری های تدریجی قابل کنترل و پیشگیری است. استراتژی مختلفی برای پیشگیری از SCD پیشنهاد شده است. این مطالعه اطلاعاتی از علت SCD در ورزشکاران جوان و فراهم می کند.

اپیدمیولوژی(شیوع)  

  • آمارهای ضد و نقیضی از مرگ ورزشکاران در سال بر اثر بیماری های قلبی وجود.
  • بنابرآخرین آمار ۳٫۶ درصد از هر ۱۰۰ هزار نفر در سال به علت SCD فوت می کنند.
  • برخی آمارها ۲٫۳ تا ۴٫۴ درصد از هر ۱۰۰ هزار نفر در سال گزارش کرده اند.

علت شناسی (اتیولوژی)

  • در افراد بالاتر از ۳۵ سال ۸۰% از SCD غالبا به دلیل بیماری های قلبی عروقی است (تصلب شراین)
  • اما در جوانان عوامل ارثی و دیگر عوامل کسبی: (سبک بد زندگی، تغذیه بد، فعالیت شدید طاقت فرسا)

    توصیه هایی برای پیشگیری از مرگ ناگهانی در حین ورزش

    • تغییر سبک زندگی : مرگ ناگهانی در ورزش چیزی نیست که دقیقا در همان لحظه رخ داده باشد بلکه این موضوع دارای عقبه است بدین معنی که در اکثر موارد بیماری های قلبی عروقی وجود داشته، با حذف غذاهای شور، چرب و فست فود، میتوان تا حد زیادی به سلامت قلب و عروق کمک کرد
    • حداقل ۱۰ دقیقه گرم کنید : یکی از علت هایی که مرگ ناگهانی در ورزشکاران غیر حرفه ای بیشتر است همین مسئله می باشد، آنها علاوه بر آمادگی کمتر، به طور حرفه ای هیچگاه گرم نمی کنند. این موضوع خصوصا در بین ورزشکاران غیر حرفه ای ایران شیوع دارد که گرم نکرده وارد سالن یا محل بازی شده و اقدام به بازی می نمایند.
    • پرهیز از هرگونه دود و الکل : دود سیگار و قلیان و همچنین مصرف الکل به طرز قابل توجهی در به وجود آمدن بیماری های تنفسی و قلبی و عروقی تاثیر گذار است.
    • تست ورزش : حتما پیش از شروع تمرینات و یا مسابقه، نزد متخصص قلب و عروق رفته و با انجام تست ورزش از سلامت خود اطمینان حاصل نمایید.
    • تمرین در طول هفته : چنانچه هفته ای یکبار به طور مثال به سالن یا ورزشگاه برای انجام بازی می روید، حتما در طول هفته نیست سعی کنید با دویدن آمادگی هوازی خود را بهبود ببخشید و حفظ کنید.

     

مجید آدیگوزل پور-کارشناس ارشد فیزیولوژی ورزشی