مدیر کل حج و زیارت مازندران با انتقاد از کاروانهای غیرمجاز عتبات گفت: در تهیه غذا در هتل‌هایی که کاروان‌های غیرمجاز اسکان دارند مشاهده شده که از گوشت بوفالو بجای گوشت گوسفند استفاده می‌شود

 

 

 

به گزارش شرق پرس در حال حاضر موضوعی که نگرانی‌های بسیاری در میان زائران عتبات عالیات ایجاد کرده، این است که برخی کاروان‌های غیرمجاز اقدام به اعزام زائران به عتبات عالیات می‌کنند، در حالی‌ که زائران از امنیت لازم برخوردار نبوده و امکان هر نوع حادثه‌ای وجود دارد.

 

 

متأسفانه برخی زائران در این زمینه آگاهی لازم ندارند و با ثبت‌نام در کاروان‌های غیرمجاز با مشکلات بسیاری مواجه می‌شود.

 

 

نکته قابل توجه این است که کاروان‌های غیرمجاز با دریافت وجوهی پایین‌تر اقدام به اعزام زائر می‌کنند که همین موضوع سبب جلب نظر زائران می‌شود، اما این افراد بعد از انجام سفر متوجه می‌شوند که هزینه‌هایی حتی بالاتر از مبلغ سازمان حج و زیارت پرداخت کردند.

 

 

بهره‌مند نبودن  کاروان‌های غیرمجاز از امنیت سفر

 

 

مدیرکل حج و زیارت مازندران در گفت‌وگو با فارس در این خصوص اظهار کرد: با توجه به بررسی‌های به‌عمل آمده درباره اعزام زائران عتبات عالیات عراق توسط کاروان‌های غیرمجاز مواردی مشاهده شده است.

 ساداتی مدیر کل حج و زیارت مازندران

 

حبیب‌الله ساداتی بیان کرد: بیشتر زائران اعزامی به عتبات عالیات توسط کاروان‌های غیرمجاز از پوشش امنیتی داخل خاک عراق بهره‌مند نیستند و با توجه به موقعیت و شرایط حساس کشور عراق، وجود نیروی امنیتی یکی از راهکارهای کاهش خطرات احتمالی و حفاظت از جان و مال زائران است که این مهم تنها از طریق کاروان‌های زیارتی زیرپوشش سازمان حج و زیارت میسر است.

 

 

نداشتن پوشش بیمه‌ای برای زائران غیرمجاز

 

 

وی با اشاره به اینکه بیشتر دفاتر زیارتی غیرمجاز به منظور کاهش هزینه‌های زائران پوشش بیمه‌ای را در نظر نمی‌گیرند، متذکر شد: این شرکت‌ها با کمترین قیمت اقدام به اعزام می‌کنند که در صورت بروز حوادث غیرقابل پیش‌بینی شرکت‌های بیمه‌ای پاسخگو نیستند.

 

 

مدیرکل حج و زیارت مازندران اضافه کرد: به همین دلیل بیشترین خسارت به زائران وارد می‌شود، در حالی‌ که تمامی زائران اعزامی از طریق سازمان حج و زیارت با بیشترین سقف بیمه و خدمات بیمه‌ای در کشور عراق و ادامه طول درمان در صورت نیاز در ایران اقدام می‌کنند.

 

 

وی تبیین کرد: اعزام زائران با دفاتر غیرمجاز به‌ دلیل عدم برخورداری از خدمات مرکز پزشکی حج و زیارت موجب مشکلاتی برای آنان می‌شود، این در حالی است که تمامی زائران اعزام شده از طریق سازمان حج و زیارت با توجه به قرارداد منعقد شده با مرکز پزشکی حج در پوشش درمانی قرار دارند.

 

 

فراهم نبودن شرایط دریافت ارز

 

 

ساداتی یادآور شد: دفاتر زیارتی غیرمجاز امکان تهیه ارز همراه برای زائران را ندارند، در حالی‌ که با توجه به مرتبط بودن سیستم ثبت‌نام زائران عتبات با سیستم بانک مرکزی در صورت وارد کردن کد ملی زائر در سیستم بانک ملی و وجود مشخصات زائر، امکان پرداخت ارز همراه به آنان امکان‌پذیر است.

 

 

وی اضافه کرد: بعضی موارد نیز مشاهده شده که دفاتر غیرمجاز با اعلام طول سفر پنج یا شش روز از زمان حرکت تا بازگشت به ایران را محاسبه کرده و مسیر رفت و برگشت را نیز جزء اقامت زائران محسوب می‌کنند.

 

 

مدیرکل حج و زیارت مازندران تصریح کرد: با توجه به گزارش‌های رسیده در برخی از کاروان‌های هوایی شب آخر به بهانه زیارت مرقد مطهر حر پس از خروج از هتل و زیارت به سمت فرودگاه حرکت کرده که موجب کسر پرداخت یک شب اسکان هتل نیز می‌شود.

 

 

توأم کردن تغذیه هواپیما و گرفتن هزینه از زائران

 

 

این مسئول با بیان اینکه در پروازهای هوایی دفاتر غیرمجاز معمولاً یک وعده صبحانه را به بهانه سرو در هواپیما حذف می‌کنند، اظهار کرد: در اعزام زائران از طریق دفاتر غیرمجاز معمولاً به بهانه اینکه یک شب بیشتر در کربلا اسکان داشته باشند به صورت عبوری زیارت کاظمین را انجام می‌دهند و غذا نیز از طریق عتبه حرم سرو می‌شود.

 

 

وی با اعلام اینکه برخی دفاتر غیرمجاز با اسکان بیشتر در نجف اشرف و بردن زائران به صورت عبوری به کربلا باعث نارضایتی زائران شده و پس از بازگشت نیز به دلیل اینکه زائر با دفاتر غیرمجاز اعزام شده برای رسیدگی به حقوق پایمال شده خویش متحمل سختی فراوانی می‌شود، گفت: دفاتر غیرمجاز به دلیل نداشتن توان اجرایی و در حمایت نبودن به سازمان حج و زیارت هیچ‌گونه ستادی در کشور عراق به منظور پیگیری امور زائران نداشته و در صورت هرگونه حادثه و پیش‌امد احتمالی بیشترین آسیب به زائران خسارت‌دیده وارد می‌شود.

 

 

مدیرکل حج و زیارت مازندران خاطرنشان کرد: سازمان حج و زیارت به منظور رفاه حال زائران عتبات عالیات در شهرهای مرزی منتهی به کشور عراق اقدام به ایجاد مهمان‌سرا کرده که علاوه بر رفع خستگی زائران، ایجاد برنامه‌های فرهنگی از قبیل برگزاری مراسم زیارت عاشورا، نوحه‌خوانی نسبت به تقویت فضای معنوی کاروان اقدام می‌کند، درحالی‌که دفاتر غیرمجاز سعی می‌کنند به نحوی برنامه‌ریزی کنند که زائران شب تا صبح را مسیر طی کرده و نیز در شهرهای مرزی با منتظر نگه داشتن زائر در اتوبوس و یا در نقطه صفر مرزی موجب خستگی بیش از حد آنان شده و در نتیجه میزان صبر و شکیبائی زائر کاهش یافته و  موجب بروز برخوردهایی نیز می‌شود.

 

 

گرفتن هزینه تغذیه مسیر سفر از زائران

 

 

ساداتی ادامه داد: در سفرهای زیارتی که از طریق دفاتر غیرمجاز صورت می‌گیرد زائر هزینه غذای بین راهی خود را باید پرداخت کند،در حالی‌که اعزام زائران از طریق سازمان حج و زیارت پس از پرداخت هزینه سفر، در طول سفر هیچ‌گونه وجهی پرداخت نمی‌شود.

 

 

وی افزود: یکی دیگر از هزینه‌هایی است که توسط خود زائران پرداخت می‌شود هزینه تشرف به کاظمین و زیارت ضریح متبرک امام جواد(ع) و امام موسی کاظم (ع) است.

 

 

مدیرکل حج و زیارت مازندران اضافه کرد: اعزام زائران با پروازهای هوایی به کشور عراق توسط دفاتر غیرمجاز و پرداخت ورودی فرودگاه شهر نجف اشرف از دیگر هزینه‌هایی است که زائران خودشان پرداخت می‌کنند، در صورتی‌که در اعزام‌های هوایی از طریق سازمان حج و زیارت و پس از ورود به فرودگاه نجف اشرف از زائران هیچ‌گونه وجهی دریافت نمی‌شود.

 

 

سرو گوشت بوفالو به جای گوسفند در کاروان‌های غیرمجاز

 

 

این مسئول به استفاده از گوشت بوفالو به جای گوشت گوسفند اشاره کرد و افزود: در تهیه و سرو غذا در هتل‌هایی که کاروان‌های غیرمجاز اسکان دارند مشاهده شده که از گوشت بوفالو ۵ هزار دیناری به‌جای گوشت گوسفند ۱۶هزار و ۵۰۰ ایرانی دیناری استفاده می‌شود.

 

 

ساداتی یادآور شد: به منظور کاهش قیمت، کاروان‌های غیرمجاز در هنگام اسکان زائران در هتل،خدمات از هتل نمی‌گیرند و خدمات را خودشان انجام می‌دهند که باعث کاهش کیفیت خدمات و اعتراض زائران می‌شود.

 

 

وی اظهار کرد: دفاتر زیارتی غیرمجاز به منظور افزایش سوددهی و کاهش هزینه‌ها معمولا از اطاق‌های سه و یا چهار تخته و مجموع ۱۱ یا ۱۲ اطاق استفاده می‌کنند، در حالی‌که زائران اعزامی از طریق سازمان حج و زیارت در اطاق‌های دو و سه تخته اسکان داده می‌شوند و تعداد اطاق‌ها نیز ۱۷ باب است.

 

 

مدیرکل حج و زیارت مازندران گفت: معمولاً مشاهده شده که قیمت‌های ارائه شده دفاتر غیرمجاز از قیمت‌های سازمان نیز پائین‌تر بوده  ولی در کنار آنها قیمت‌هایی بالاتر از نرخ سازمان نیز دیده شده است.

 

 

وی ادامه داد: همچنین به‌منظور حمل بار در کشور عراق، هزینه گاری دستی از زائرانی که با کاروان‌های غیرمجاز مشرف شدند دریافت می‌شود.

 

 

مدیرکل حج و زیارت مازندران با اعلام اینکه دریافت وجه به صورت نقدی از زائران عتبات عالیات ممنوع است، اظهار کرد: چهارمین پرواز عتبات روز سه‌شنبه ۱۳ بهمن ماه امسال از فرودگاه ساری به عراق اعزام می‌شود.

 

 

ساداتی در پایان درباره زمان پروازهای مجاز عتبات عالیات، گفت: دو پرواز روز پنج‌شنبه، یک پرواز روز شنبه و یک پرواز روز سه‌شنبه برای پرواز زائران به عتبات در نظر گرفته شده است.

 

 

به گزارش فارس، با توجه به اهمیت موضوع لازم است زائران برای تامین امنیت خود به این موضوع توجه داشته باشند تا بتوانند سفر معنوی خوبی را تجربه کنند.