کلنگ زنی آغاز پروژه تعریض جاده مرگ یا همان محور گهرباران در شرق مازندران پس از بارها تاخیر و بدقولی مسئولان در آستانه انتخابات بر زمین زده شد تا بیش از پیش شائبه سیاسی بودن آغاز این پروژه در اذهان متبادر شود.

 

 

به گزارش شرق پرس کمتر کسی در استان مازندران وجود دارد که اسمی از محور مرگ‌بار گهرباران نشنیده باشد، محوری که سال‌هاست به‌لطف بی‌مهری مسئولان جای ثابتی در صفحه حوادث کشور برای خود باز کرده است.

 

 

از نمایندگان مجلس شورای اسلامی گرفته تا وزیر راه بارها درباره تعریض محور مرگ‌بار گهرباران خلف‌وعده کردند، جاده‌ای که در امتداد آن حدود ۳۰ روستا قرار دارد و جمعیت ثابت آن به بیش از ۴۰ هزار نفر می‌رسد، اما از داشتن پایین‌ترین زیرساخت‌های جاده‌ای محروم است و مردم این دیار در فصول مختلف سال شاهد از دست دادن خانواده خود در این محور هستند.

 

آیا آغاز پروژه تعریض جاده گهرباران در شرق مازندران سیاسی است؟ 

 

جاده گهرباران شهرستان میاندورود با بی‌تدبیری مسئولان در حدود چهار سال اخیر جان ۴۰ هم‌وطن را از سراسر کشور گرفته و این آمارها نشان می‌دهد این محور به قتل‌گاه مردم تبدیل شده است و مسئولان چشمان خود را بر روی فجایع انسانی آن بستند.

 

 

پشت پرده مرگ اتوبوسی در جاده گهرباران پاسخگو باشند

 

 

کشته شدن ۴۰ هم‌وطن بر اثر حوادث رانندگی در جاده گهرباران نکته قابل تأملی است که نمی‌توان به سادگی از کنار آن عبور کرد و مافیای پشت پرده مرگ اتوبوسی مردم در جاده گهرباران باید پاسخگوی خون‌بهای آنها باشند.

 

 

 

اوایل تیرماه امسال بود که مردم بخش گهرباران شهرستان میاندورود به‌دنبال تصادف‌های بی‌شمار منجر به مرگ در محور گهرباران به نشانه نارضایتی از این جاده را به‌روی خودروهای سنگین شرکت‎های فرا استانی مستقر در ساحل گهرباران بستند و خواستار رسیدگی آن شدند.

 

 

جاده گهرباران تاب حوادث رانندگی ندارد

 

 

مردم بخش گهرباران شهرستان میاندورود دیگر تاب از دست دادن عزیزان خود را در این جاده ندارند، هنوز داغ از دست دادن سه عضو یک خانواده اهل بخش گهرباران، کشته شدن سه عضو یک خانواده مسافر، کشته شدن کشاورزان و قطع پای آنها از ذهن مردم میاندورود پاک نشده و هر روز به‌دنبال مطالبات و حق این بخش مظلوم هستند.

 

آیا آغاز پروژه تعریض جاده گهرباران در شرق مازندران سیاسی است؟

 

تردد بی‌شمار تریلر و کامیون شرکت‌های فرا استانی حاشیه دریای خزر ناامنی جاده گهرباران را دوچندان کرده و شهروندان میاندورودی همه روزه با رفت و آمد در این محور مرگ را مقابل چشمان خود می‌بینند.

 

 

شایعه سیاسی بودن تعریض جاده گهرباران

 

 

تابستان امسال بود که یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی از آغاز اجرای پروژه تعریض جاده گهرباران تا یک هفته آینده خبر داده بود اما این امر محقق نشد تا اینکه در روزهای گذشته کلنگ آن بر زمین زده شد و با حواشی به‌وجود آمده بیشتر شایعه انتخاباتی و سیاسی به‌خود گرفت.

 

 

بعضی از نمایندگان مردم ساری و میاندورود در مجلس شورای اسلامی بارها در سخنرانی‌های انتخاباتی خود از پیگیری‌های جدی و حتی تهدید به دراز کشیدن مقابل دفتر وزیر راه درباره تعریض جاده گهرباران سخن به میان آورده بودند که همه اینها با کلنگ‌زنی آغاز تعریض جاده گهرباران در نزدیکی به انتخابات شایعه سیاسی بودن به خود گرفت.

 

 

جلوگیری از آغاز پروژه پس از مراسم کلنگ‌زنی

 

 

نماینده‌ای که سودای احداث پل روگذر در چهارراه ورکلا را داشت این روزها حتی از پس تعریض محوری که قول آن را داده بود بر نمی‌آید و ساعاتی از کلنگ‌زنی آن نگذشته بود که حراست زمین‌های ۳ هزار هکتاری دشت‌ناز و پاسگاه گهرباران جلوی فعالیت پیمانکار را گرفت.

 

 

 

اما داستان چیست؛ روز ۲۱ بهمن یکی از نمایندگان مردم ساری و میاندورود در مجلس شورای اسلامی با حضور در ابتدای بخش گهرباران کلنگ آغاز تعریض محور گهرباران را بر زمین زد و پس از ساعاتی پاسگاه گهرباران و حراست زمین‌های ۳ هزار هکتاری جلوی فعالیت آنها را گرفتند.

 

 

برای پیگیری این موضوع به سراغ مسئول اجرای پروژه تعریض جاده گهرباران رفتیم و جویای آغاز کار تعریض محور مرگبار گهرباران شدیم.

 

 

پروژه متوقف نشده است

 

 

مسئول اجرای پروژه تعریض جاده گهرباران با بیان اینکه پروژه تعریض جاده گهرباران متوقف نشده است و ما برای اجرای آن قرارداد داریم، اظهار کرد: بندرامیرآباد کارفرمای این پروژه است.

 

 

حبیب کاظمی‌پور با بیان اینکه بحث انتخابات در اجرای این پروژه نیست و بعضی از افراد در شهرستان پروژه تعریض جاده گهرباران را سیاسی کردند، ادامه داد: ما از مسئولان شهرستان تقاضای یک کارگاه برای مستقر شدن ادوات کردیم که باید هرچه زودتر موافقت شود تا در پروژه شاهد تسریع باشیم.

 

 

مسئول اجرای پروژه تعریض جاده گهرباران با اشاره به اینکه ۵.۵ کیلومتر از محور گهرباران تا حیاط وحش تعریض می‌شود، اضافه کرد: سمت راست و چپ جاده به اندازه حدود ۲ متر تعریض می‌شود.

 

 

تعریض بیشتر عرض جاده نیازمند تفاهم با دشت‌ناز است

 

 

کاظمی‌پور با بیان اینکه راه استاندارد طبق هندسی وزارت راه یک‌متر و ۸۵ سانتی‌متر باید تعریض و وسط آن گاردریل شود، تصریح کرد: بعضی‌ها در ابتدای پروژه گفتند این تعریض کم است و باید بیشتر شود و اگر مسئولان شهرستان میاندورود به‌دنبال تعریض بیشتر هستند باید کانال حاشیه جاده را آزاد کنند و در اختیار کارفرمای بندر امیرآباد قرار دهند تا تعریض بیشتری صورت گیرد.

 

 

وی بیان کرد: در طرحی که شرکت ما در مناقصه برنده شد، تعریض آن حدود دو متر آمده است و اگر طرح بخواهد تغییر کند، می‌شود تغییراتی در آن ایجاد کرد.

 

 

 

مسئول اجرای پروژه تعریض جاده گهرباران با بیان اینکه با اجرای کامل پروژه فقط ۱۱ متر آسفالت قابل استفاده و مانند پروژه قبلی نیست و عرض محور کم‌تر است، گفت: زمین‌های دشت‌ناز و کانال‌های اطراف آن یکی از موانع اجرای پروژه و چهار خطه کردن محسوب می‌شود که باید توافقی بین مسئولان انجام شود.

 

رضایت مسئولان به ادامه فعالیت پروژه

 

 

کاظمی‌پور در پاسخ به سئوال خبرنگار فارس مبنی بر اینکه آیا حضور حراست و پاسگاه گهرباران پس از کلنگ‌زنی روز نخست جاده گهرباران و مانع شدن از آغاز آن صحت دارد، گفت: بله در روز نخست پاسگاه را آوردند و مانع کار شدند و جلسه‌ای در فرمانداری گذاشتیم و مسئولان در حال حاضر به ادامه کار راضی شدند.

 

 

وی با بیان اینکه ما می‌خواهیم به‌صورت جدی کار کنیم اما بعضی از موانع جلوی آن را گرفته است، افزود: قرارداد اجرای پروژه یک‌ساله است و یک ماه طول می‌کشد تا کارگاه تجهیز شود و زمینی از بنیاد علوی گرفته تا تجهیزات خود را در آن مستقر کنیم.

 

 

مسئول اجرای پروژه تعریض جاده گهرباران با تاکید بر اینکه بنده قرارداد بستم و این پروژه باید اجرا شود، تصریح کرد: برای تسریع در پروژه ما نیازمند زمین برای استقرار کارگاه هستیم.

 

 

نظر اداره راه بر تعریض تا سقف ۸ متر است

 

 

کاظمی‌پور با بیان اینکه تا ۱۵ اسفند روند اجرای تعریض جاده گهرباران ادامه دارد و سپس به علت سفرهای نوروزی تعطیل می‌شود، بیان کرد: از ۱۵ فروردین سال ۹۵ پروژه تعریض جاده گهرباران دوباره آغاز به‌کار می‌کند.

 

 

 

وی با بیان اینکه نظر اداره راه و شهرسازی بر تعریض تا سقف ۸ متر است، تصریح کرد: برای چهاربانده کردن محور نیازمند تفاهم با بنیاد علوی و زمین‌های دشت‌ناز هستیم که مسئولان باید با یکدیگر تفاهم کنند.

 

 

مسئول اجرای پروژه تعریض جاده گهرباران گفت: در حال حاضر کانال‌های حاشیه جاده گهرباران پر نمی‌شود و تنها شانه جاده تعریض می‌شود.

 

 

خطرناک بودن جاده با گاردریل برطرف می‌شود

 

 

کاظمی‌پور در پاسخ به سئوال فارس مبنی بر اینکه تعریض تا نزدیکی کانال و بدون حاشیه شدن جاده مسیر را برای رانندگان خطرناک‌تر می‌کند، گفت: این مسئله بعد از اجرای پروژه با زدن نیوجرسی و گاردریل کنار کانال برطرف می‌شود!

 

 

به گزارش فارس، تعریض جاده گهرباران به روش کنونی موجب خطرناک‌پذیری بیشتر این محور می‌شود و رانندگان در زمان حوادث اتفاقی راهی جزء منحرف شدن در کانال حاشیه جاده ندارند و این مسئله هیچگونه راه فراری برای رانندگان ایجاد نمی‌کند.

 

 

جاده مرگبار گهرباران در حالی تعریض می‌شود که دیگر شانه‌ای برای توقف و فرار راننده در حوادث احتمالی در حاشیه آن باقی نمی‌ماند و مسئولان تنها به‌فکر پاک کردن صورت مسئله هستند.

 

 

زمزمه اعتراض شهروندان نسبت به اجرای ناقص پروژه

 

 

با وجود تردد بی‌شمار تریلرها در جاده گهرباران نیازمند زیرساخت استاندار هستیم و هم‌اکنون زمزمه‌هایی مبنی بر اعتراض شهروندان میاندورودی نسبت به اجرای ناقص این پروژه به‌گوش می‌رسد.

 

 

 

مسئولانی که اجرای این پروژه را به‌پای خود تمام می‌کنند باید بدانند نواقصی، مرگ شهروندان و روستانشینان در حوادث رانندگی و مشکلات زیرساختی هم نیز به پای آنها تمام می‌شود.

 

 

 فارس بر اساس رسالت حرفه‌ای خود بارها معایب و مشکلات زیرساختی جاده گهرباران را در قالب گزارش و مصاحبه به گوش مسئولان رساند و امید می‌رود با پیگیری‌های مستمر نتیجه مطلوبی حاصل شود.

 

 

 

 

 

 

 

 

فارس