یکی از گروه‌های تلگرامی انتخاباتی در شرق مازندران، تصویر اسکرین‌شات‌شده‌ای توسط یکی از کاربران قرار داده‌شد، که بیانگر گفت‌وگوی تلگرامی یکی از کاندیداهای مجلس با یک زن بود و در این گفت‌وگو کاندیدای مورد نظر برای تخریب به بیان زشت‌ترین فحش‎ها به کاندیدای رقیب خود می‌پردازد و همچنین به آن زن پیشنهادی غیراخلاقی می‌دهد!

 

 

به گزارش شرق پرس عرصه نفس‌گیر انتخابات این دوره از مجلس شورای اسلامی که همزمان شده با اوج نفوذ فناوری ارتباطی در میان مردم، از فواید و آسیب‌هایی برخوردار است.

 

 

امروز یک روی انتخابات در کف خیابان و روی دیگر در شبکه‌های موبایلی، به‌ویژه تلگرام است، طرفداران کاندیداها با ایجاد کانال، سوپرگروه و گروه در پی شبکه‌سازی نیروها و سازماندهی آنان هستند، به عنوان مثل تیم تبلیغاتی یکی از کاندیدهای مجلس در مازندران بیش از ۱۰۰ گروه چند صد نفره را از چندین ماه قبل مدیریت می کنند.

 

 

علاوه بر اینکه این گروه‌ها موجب انگیزه مردم، حس رقابت، گرم شدن تنور انتخابات و مشارکت حداکثری می‌شوند، گاهاً در برخی از موارد مشاهده می‌شود که اخلاق در این گروه‌ها لگدمال می‌شود و به زشت‌ترین شکل ممکن افراد برای تخریب کاندیدای رقیب گام برمی‌دارند.

 

 

گاهاً در برخی گروه‌ها مشاهده می‌شود که کاربران به ناسزاگویی و فحاشی روی می‌آورند و نسبت‌های دروغ به کاندیداهای غیرمقبول‌شان می‌دهند.

 

 

به‌عنوان مثال در یکی از گروه‌های تلگرامی انتخاباتی در شرق مازندران، تصویر اسکرین‌شات‌شده‌ای توسط یکی از کاربران قرار داده‌شد، که بیانگر گفت‌وگوی تلگرامی یکی از کاندیداهای مجلس با یک زن بود و در این گفت‌وگو کاندیدای مورد نظر برای تخریب به بیان زشت‌ترین فحش‎ها به کاندیدای رقیب خود می‌پردازد و همچنین به آن زن پیشنهادی غیراخلاقی می‌دهد.

 

 

در گروه انتخاباتی دیگر در شرق مازندران یکی از کاندیداها که در دوران دفاع مقدس به‌عنوان رزمنده بوده، توسط طرفداران کاندیدای دیگر مورد تمسخر قرار می‌گیرد، به‎عنوان مثال تصویری از دکتر چمران را در گروه قرار می‌دهند و با تمسخر می‌گویند: «تصویر دکتر … در شلمچه»

 

 

در بعضی پی‌ام‌های تلگرامی طرفداران برخی از کاندیداها، اکاذیبی چون کناره‌گیری کاندیدای رقیب را نشر می‌دهند.

 

 

از تهمت های اخلاقی تا شایعه سازی کناره گیری کاندیدا

 

 

 

یکی دیگر از کاربران با گذاشتن پی‎ام‎هایی در یکی از گروه‎های انتخاباتی در شرق مازندران، انگ مشکلات اخلاقی به کاندیدای رقیب زده و تدین و ولایتمداری او را به‌راحتی زیرسوال می‎برد.

 

 

از دیگر بداخلاقی‎های شبکه‎های تلگرامی باز هم نشر اخبار کذب است، در یکی از پی‎ام‌های تلگرامی به دروغ به نقل از خبرگزاری تسنیم انصراف سه تن از کاندیداهای شرق مازندران را به نفع یک لیست اعلام کرده‎اند.

 

 

 

از تهمت های اخلاقی تا شایعه سازی کناره گیری کاندیدا

 

 

این چند تصویر را تنها در برخی از گروه‎های انتخاباتی تلگرامی آن هم فقط در شرق مازندران، حوزه انتخابیه بهشهر، نکا و گلوگاه مشاهد کردیم.

 

 

قطعاً چنین رفتارهای نابه‌جایی از سوی کاربران گروه‎های دیگر نیز سر می‎زند که لازم است دستگاه‎های نظارت‎کننده با پیگیری بیشتر برخوردی قاطعانه با چنین افرادی داشته باشند.

 

 

یکی از کاندیداهایی که مورد توهین و افترا واقع شده بود، در گفت‌وگو با فارس، گفت: افرادی که بی‌شرمانه به بنده و خانواده‎ام توهین می‌کنند را نمی‎بخشم و قطعاً بعد از پایان انتخابات از طریق مراجع قانونی پیگیر چنین بی‌اخلاقی‌هایی می‌شوم.

 

 

مدیرکل سیاسی و انتخابات استانداری مازندران در همین زمینه در گفت‌وگو با فارس، با بیان اینکه بعضی از گروه‌های مجازی با تخریب و افترا قانون انتخابات را زیر پا گذاشتند، اظهار کرد: تخلفات انتخاباتی گروه‌های مجازی در مازندران به پلیس فتا گزارش داده‌شد و در حال برخورد قانونی با آنها هستیم.

 

 

مهرداد ابراهیمی از شکایت علیه یکی دیگر از گروه‌های مجازی در استان خبر داد و گفت: مراحل شناسایی این متخلفان از سوی پلیس فتا در حال انجام است و به‌زودی برخورد قانونی می‌شود.

 

 

 

 

 

 

 

 

فارس