فتاح رئیس کمیته امداد امام گفت: مطالبی که در داخل کشور مبنی بر انتقال صدقات و کمک‌ها به خارج از کشور بیان می‌شود به هیچ عنوان صحت ندارد.

 

 

شرق پرس:پرویز فتاح در پیش خطبه‌های نماز جمعه این هفته تهران با بیان این مطلب افزود: بعضاً در داخل مطالبی شنیده می‌شود که کمیته امداد از صدقات و کمک‌ها به خارج از کشور منتقل می‌کند که حقیقتاً چنین کاری در کمیته صورت نگرفته و نمی‌گیرد چرا که آن کشورها خودشان دارای درآمد و یا صندوق هستند.
 
 
 
به گزارش خبرگزاری دانشجو، وی افزود: کمک‌های کمیته امداد امام خمینی(ره) به سایر کشورها به نوعی کمک‌ها و حمایت‌های فکری و انتقال تجربیات است.
 
 
 
 
رئیس کمیته امداد امام خمینی(ره) در ادامه به سالروز حکم تاریخی امام خمینی (ره) مبنی بر تأسیس کمیته امداد اشاره کرد و گفت: این کمیته میراث امام و شجره طیبه آن بزرگوار است و کمیته امداد رحمتی واسعه محسوب می‌شود و کار آن یک حاشیه نیست بلکه متن است.
 
 
 
 
فتاح همچنین تصریح کرد: فشارهای استکبارجهانی از ابتدای انقلاب تاکنون، جنگ تحمیلی، تحریم و سیاست‌های غلط اقتصادی در طول دولت‌های گذشته به فقر دامن زده است و این حجم فقر آسیب‌های اجتماعی حاشیه نشینی و بیکاری زیبنده نظام اسلامی نیست و با تحقق عدالت که شعار امام خمینی(ره) بوده است منافات دارد.
 
 
 
وی افزود: قرآن کریم نیز به انفاق برای نیازمندان تأکید ویژه‌ای کرده است و در توصیه‌های این کتاب الهی بر اطعام فقیر، نیازمند و یتیمان تأکید ویژه‌ای شده که همه ما نیز باید به آن اهتمام کنیم.
 
 
 
رئیس کمیته امداد امام خمینی(ره) درباره عملکرد دولت و مجلس شورای اسلامی گفت: دولت و مجلس نسبت به فقر حساس هستند اما همه این اقدامات ناکافی است. اما اینهمه اقدامات ارزشمند ناکافی
است و باید همت ویژه‌ای در جهت رفع فقر صورت گیرد.
 
 
 
فتاح تأکید کرد: فقر امروز به ما حمله کرده است و ما باید در موضع یورشی نسبت به فقر قرار بگیریم و لازمه آن نیز حضور همه مردم در پای کار است تا بساط فقر از نظام اسلامی برچیده شود.
 
 
 
وی با قدردانی از رویکرد مردم نسبت به مقابله با فقر و انجام انفاق گفت: مردم اهل انفاق و اطعام هستند و باید طبق آیات قرآن کریم در کارهای خیر نیز سبقت بگیرند.
 
 
 
رئیس کمیته امداد امام خمینی(ره) رویکرد دستگاه مطبوعش را مورد اعتماد مردم خواند و گفت: ما رویکردی دینی، فرهنگی و جهانی را دنبال می‌کنیم و تسریع در رسیدگی به افراد نیازمند، پرهیز از حاشیه‌ها، غیرسیاسی بودن، سادگی و دوری از تشریفات اداری راه ما در کمیته امداد است.
 
 
 
فتاح افزود: کار کمیته امداد امام بخش مهمی از برنامه مهم تأمین اجتماعی و مکمل آن است و ما در همه امور نگاه خود را شرعی کرده‌ایم.
 
 
 
وی تأکید کرد: نگاه ما در کمیته امداد اما کاملاً انسانی است و به جامعه تحت پوشش به ویژه زنان سرپرست خانوار و کودکان یتیم چنین نگاه انسانی را داریم.
 
 
 
رئیس کمیته امداد امام خمینی(ره) با اشاره به طرح اکرام ایتام، محسنین، طرح صدقات، زکات و جشن عاطفه‌ها گفت: تمامی این طرح‌ها سابقه طولانی دارند و مردم همیشه در آن یاری رسان بودند.
 
 
 
فتاح جامعه مددجویی و افراد تحت پوشش را اشخاصی با استعداد و نخبه دانست و گفت: امروز ۳۳۰ هزار دانش اموز و ۹۵ هزار دانشجو و طلبه تحت نظارت کمیته امداد امام خمینی(ره) مشغول به تحصیل هستند که این کار بسیار بزرگی است.
 
 
 
وی تصریح کرد: بسیاری از مسئولان کشوری، نمایندگان و نخبگان دانشگاه‌ها از جامعه مددجویی ما برخواستند و جامعه تحت پوشش همواره همگام و همراه نظام بوده و هستند.
رئیس کمیته امداد امام خمینی(ره) ادامه داد: یکی از رویکردهای ما توانمندسازی و ایجاد اشتغال خرد و خانگی است؛ آرزوی ما است تا افراد تحت پوشش به خودکفایی اقتصادی برسند و از تحت پوششی خارج شوند.
 
 
 
فتاح از ارائه وام خودکفایی به افراد تحت پوشش خبر داد و گفت: امسال با استفاده از ظرفیت بانک‌ها و کمک دولت و مجلس به تعداد ۱۰۰ هزار نفر وام خودکفایی خواهیم داد و همین تعداد افراد نیز با ایجاد خوداشتغالی از تحت پوششی کمیته امداد خارج می‌شوند.
 
 
 
وی تصریح کرد: کمیته امداد امام خمینی(ره) جای دائمی مثل ادارات نیست و درمانگاه موقت فقر در کشور محسوب می‌شود که کمک‌های آن معطوف به معیشت نیازمندان، درمان، بهداشت، مسکن، تغذیه کودکان، بیمه تأمین اجتماعیف حمایت‌های حقوقی و مشاوره‌های خانوادگی و فرهنگی محسوب می‌شود.
 
 
 
رئیس کمیته امداد امام خمینی(ره) خاطرنشان کرد: نگاه ما در کمیته امداد نگاهی علمی و سیستمی نسبت به جامعه تحت پوشش است و حرکت‌های سنتی در وضعیت کنونی جوابگو نیست.
 
 
 
فتاح با بیان اینکه فناوری‌های نوین در کمیته امداد جایگاهی پیدا خواهند کرد، گفت: بنا داریم از فناوری‌های نوین در صدقات و طرح محسنین استفاده کنیم که به زودی در این باره اطلاع رسانی خواهیم کرد.
 
 
 
وی افزود: اصلاح صندوق‌های صدقات وپرهیز از آسیب‌های آنها و همچنین انتقال مرکز کمیته امداد از سوهانک به مرکز شهر از دیگر برنامه‌های ما خواهد بود.
 
 
 
رئیس کمیته امداد امام خمینی(ره) پرداخت وام قرض الحسنه را بهتر از کمک‌های بلاعوض دانست و گفت: بنا برهمین موضوع صندوق قرض الحسنه امداد امام (ره) افتتاح خواهد شد و شعبه‌های آن در سراسر کشور فعالیت می‌کنند تا خیرین سپرده گذاری و کمک‌های خود را به افراد تحت پوشش اعلام و ارائه دهند؛ به زودی مراتب این فعالیت نیز اعلام خواهد شد.
 
 
 
فتاح کار کمیته امداد را پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی دانست و گفت: اگر این رویکرد صورت نگیرد دولت و نظام هزینه‌های سنگینی را پرداخت می‌کنند؛ چتر حمایت‌های نظام و دولت باید فراگیر باشد و در این خصوص نیز هماهنگی‌هایی صورت گرفته و در برنامه ششم توسعه نیز برآن تأکید شده است.
 
 
 
وی نیاز فقرا را نسبت به سابق متفاوت دانست و گفت: تعریف خط فقر غامض و پیچیده شده است، اگرچه یارانه‌ها به صورت فراگیر پرداخت می‌شود ولی تصور می‌کنیم از محضر عدالت اجتماعی اقدامی نادرست است و باید اصلاح شود.
 
 
 
رئیس کمیته امداد امام خمینی(ره) کار کمیته امداد را فراجناحی، فرامذهبی و فراقومی دانست و گفت: چنین رویکردی باعث شده تا هزاران نفر از افراد اهل سنت و یا تعدادی از هموطنان ارمنی و مسیحی تحت پوشش قرار بگیرند؛ هدف ما افزایش اعتماد عمومی مردم است.
 
 
 
فتاح به خیریه‌ها نیز اشاره کرد و افزود: خیریه‌ها مزاحم و رقیب ما نیستند و با آنها تعامل دارند؛ بنا داریم از ظرفیت آنها در جهت رفع فقر استفاده کنیم اما مردم باید آگاه باشند و مراقبت کنند چرا که هر خیریه‌ای مشخص نیست با چه نیتی شروع به کار کرده و باید مردم نسبت به آن هوشمند باشند.
وی به مسئولان نیز توصیه کرد تا مسئولان سطح زندگی را مراقبت کنند تا از فقرا و نیازمندان دور نشوند و فهم نادرستی شکل نگیرد و این اهتمام و توجه نیز باید همیشه مدنظر قرار گیرد.