قاضی دادگاه بر همکاری دو متهم دیگر پرونده بر حضور بابک زنجانی در پرونده نفت تأکید می‌کند و در ادامه می‌گوید: پای زنجانی را به نفت چه کسی باز کرد؟ این تعریف و تمجیدهای شما (مهدی شمس متهم ردیف دوم) بود که پای زنجانی به نفت باز شد

 

 

شرق پرس: بابک زنجانی آن‌طور که سخنگوی دستگاه قضائی کشور می‌گوید، به‌همراه دو متهم دیگر این پرونده در دادگاه بدوی محاکمه و دادگاه، این سه متهم را مفسد‌فی‌الارض تشخیص داده و به اعدام محکوم کرده است. بنابر حکم دادگاه آنها علاوه‌بر اعدام، به رد مال شاکی و شرکت ملی نفت ایران و جزای نقدی یک‌چهارم پولشویی محکوم شده‌اند. 
 
 
 
وقایع اتفاقیه در ادامه نوشت: متهم فساد نفتی، در توضیح چگونگی تاجرشدنش ادعا کرده: «به عنوان سرباز سپاه از اردکان به بانک مرکزی در تهران آمد و توانست راننده شخصی مرحوم «نوربخش» شود و بعد از اتمام دوره سربازی به دلیل اینکه «صاحب چند کارت» برای دلالی بانک مرکزی بود، تصمیم می‌گیرد در تزریق دلارهای بانک مرکزی برای کنترل بازار فعالیت کند.»
 
  بابک زنجانی؛ از سکوی نفتی تا سکوی اعدام
 
 
بابک زنجانی البته تا پیش از دولت محمود احمدی‌نژاد فعالیت‌های اقتصادی بسیار محدودی داشته و بنابر اظهارات خودش، بعد از سربازی، دباغ شد و با فروش پوست گوسفند به کشور ترکیه، تجارت معمولی داشته ولی بعد از آن هم ورشکست شد و به زندان افتاد اما در دوران دولت نهم و دهم که زمینه‌هایی برای فعالیت وی به‌وجود آمد، او به یکی از بزرگ‌ترین سرمایه‌داران تاریخ ایران تبدیل شد. قاضی صلواتی در ابتدای جلسه بیستم دادگاه پس از قرائت تذکرات قانونی از متهم ردیف دوم پرسید آیا قبول دارید شما آقای زنجانی را به عنوان یک بانکدار حرفه‌ای در خارج از کشور به صندوق بازنشستگی کارکنان شرکت نفت برای خرید محموله‌‌های نفت معرفی کرده‌اید؟ وی خطاب به قاضی صلواتی پاسخ داد شدیدا این موضوع را رد می‌کنم. بعد از آن قاضی دادگاه بر همکاری دو متهم دیگر پرونده بر حضور بابک زنجانی در پرونده نفت تأکید می‌کند و در ادامه می‌گوید: پای زنجانی را به نفت چه کسی باز کرد؟ این تعریف و تمجیدهای شما (مهدی شمس متهم ردیف دوم) بود که پای زنجانی به نفت باز شد و به‌گونه‌ای عمل کردید که وقتی شرکت اچ‌کی دید زنجانی ۳۰۰ میلیون یورو پول می‌دهد، به شرکت بازنشستگی می‌گوید نمی‌خواهد شما با شرکت زنجانی کار کنید، ما خودمان با او کار می‌کنیم. این حاصل تعریف و تمجیدهای شما بود که موجب شد پای زنجانی به نفت باز شود. 
 
 
اما شمس در پاسخ به اظهارات قاضی صلواتی می‌گوید: زنجانی خودش با وزیر نفت (دولت محمود احمدی‌نژاد) از قبل رابطه داشت و نیازی به زیرمجموعه برای معرفی‌کردن او نبود. ضمن اینکه محموله صندوق بازنشستگی کارکنان نفت عودت داده شد و در نهایت معامله‌ای هم نشد. 
 
 
بااین‌حال بابک زنجانی در دسامبر ۲۰۱۲ ازسوی  اتحادیه اروپا به دلیل آنچه «کمک به دورزدن تحریم‌ها از طریق داشتن نقش کلیدی در تجارت نفت ایران و انتقال پول مربوط به فروش آن به دولت ایران» خوانده شد، در لیست تحریم قرار گرفت اما بابک زنجانی بعد از این ماجرا در مصاحبه با رویترز ورود به این لیست را اشتباه خواند و گفت کاری خلاف قواعد اتحادیه اروپا نکرده و نفت را در کشورهای معاف از تحریم و طبق قوانین بین‌المللی فروخته است. او همچنین در این مصاحبه می‌گوید، یک مجموعه تجاری خصوصی دارد که هیچ رابطه خاصی با دولت ایران ندارد و شرکت نفتی او در عراق فعالیت تجاری می‌کند. بااین‌حال بیژن زنگنه، وزیر نفت ایران روز سه‌شنبه ۱۹ شهریور سال ۹۲، بابک زنجانی را متهم کرد که بیش از دو میلیارد دلار پول حاصل از فروش نفت ایران را به خزانه دولت واریز نکرده و وزارت نفت و مجلس ایران در حال پیگیری این مسئله هستند. وی همچنین گفت: آقای زنجانی معتقد است این پول به حسابش ریخته شده اما این حساب از سوی آمریکایی‌ها بلوکه شده است اما روز پنجشنبه ۲۱ شهریور سال ۹۲ جلیل جعفری، عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: بدهی بابک زنجانی به وزارت نفت دو میلیارد دلار نیست، بلکه دو میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار است. یک روز پس از اظهارات بیژن زنگنه، زنجانی سخنان زنگنه را تکذیب کرده و گفت این پول در حساب شرکتی وابسته به وزارت نفت در خارج از کشور است و انتقال‌ندادن این پول به وزارت نفت، ربطی به او ندارد اما این ماجرا با شکایت وزارت نفت مورد توجه جدی دستگاه قضائی قرار گرفت و کسی که  مدعی بود سربازی در جبهه اقتصادی است و همه فعالیت‌هایش زیر نظر وزیر نفت و مسئولان وقت بوده، به اتهام فساد مالی محاکمه و روز گذشته به اعدام محکوم شد؛ حکمی که البته قطعی نیست و براساس قانون حق تجدیدنظر دارد!
 
 
اقدام قابل تحسین دستگاه قضا در برگزاری علنی دادگاه متهم نفتی
 
نجات‌الله ابراهیمیان، عضو شورای نگهبان، به خبرگزاری میزان گفت: قاضی بدوی حکم خود را درباره پرونده بابک زنجانی صادر کرده، اگر این حکم قابلیت تجدیدنظر خواهی باشد، بعد از درخواست تجدیدنظر ازسوی متهم، مراجع تجدیدنظر بررسی می‌کنند، اگر ایرادی بود آن ایراد را رفع و اگر هم نبود آن را تأیید می‌کنند. رأی تأییدشده ازسوی مراجع ذی‌صلاح  یک رأی لازم‌الاجراست و همه باید از آن تبعیت کنند. این عضو شورای نگهبان قانون اساسی اقدام دستگاه قضا برای برگزاری علنی دادگاه متهم میلیاردر نفتی را قابل تحسین دانست و گفت: علنی برگزارشدن این دادگاه قدمی مثبت برای برگزاری دادگاه‌های مربوط به جرائم اقتصادی بود و این اقدام موجب شد افکار عمومی و مردم در جریان جزئیات مربوط به پرونده قرار گیرند و به‌این‌وسیله جلوی جو‌سازی‌ها گرفته شود. وی در خاتمه با اشاره به حکم بابک زنجانی و  برخی اعمال نفوذ و فشارها به دستگاه قضا بیان کرد: فشارها تأثیری بر عملکرد دستگاه قضا ندارد و قوه قضائیه با قاطعیت کار خود را برای رسیدگی به پرونده‌های فساد اقتصادی ادامه خواهد داد. 
 
 
 
دفاع از حکم بابک زنجانی با تشریح مبانی حقوقی
 
همچنین محمدعلی اسفنانی، نماینده مردم فریدن و عضو کمیسیون حقوقی قضائی مجلس شورای اسلامی، به خبرگزاری قوه قضائیه درباره حکم بدوی صادرشده برای بابک زنجانی و عملکرد قوه قضائیه دراین‌باره گفت عملکرد قوه قضائیه در بحث رسیدگی به پرونده‌های مفاسد اجتماعی و اقتصادی، قابل قبول و قابل دفاع بوده است. وی خاطرنشان کرد: ما باید توجه داشته باشیم که صدور حکم کیفری باید یک اثر تنبیهی نسبت به مجرم و یک اثر تنبهی نسبت به دیگرانی داشته باشد که زمینه ارتکاب جرم در آنها وجود دارد. سخنگوی کمیسیون حقوقی قضائی مجلس در پایان در تأیید حکم صادرشده برای بابک زنجانی با بیان اینکه «رد مال» برطرف‌کننده تمام آثار سوءجرم نیست، تصریح کرد: اگر آثار سوءجرم به‌نحوی باشد که جامعه را تحث‌تأثیر قرار دهد، باید آثار سوء با مجازات مرتکب برطرف شود و برگرداندن اموال، فقط بخشی از آثار کاهنده اثرات جرم است.
 
 
 
۲ شریک اعدامی بابک زنجانی
 
 
 همچنین سایت نفت‌ما درباره دو متهم دیگر پرونده فساد نفتی نوشته است: بابک زنجانی متهم بزرگ نفتی و بانکی دیروز به همراه دو متهم دیگر محکوم به اعدام شد. حمید فلاح‌هروی و مهدی شمس متهم ردیف دوم و سوم به همراه بابک زنجانی به اعدام محکوم شدند.
 
 
 
بابک زنجانی متهم بزرگ نفتی و بانکی دیروز به همراه دو متهم دیگر محکوم به اعدام شد. حمید فلاح‌هروی و مهدی شمس متهم ردیف دوم و سوم به همراه بابک زنجانی به اعدام محکوم شدند. در زیر اتهامات و مشخصات این متهمان که در خبرگزاری میزان منتشر شده می‌خوانید:
 
 
حمید فلاح هروی

بابک زنجانی؛ از سکوی نفتی تا سکوی اعدام
 
به گفته سخنگوی قوه قضائیه حمید فلاح هروی متهم ردیف سوم پرونده فساد نفتی در دادگاه بدوی به اتهام افساد فی الارض به اعدام محکوم شد.
 
حمید فلاح هروی که نامش به عنوان متهم ردیف سوم در پرونده فساد نفتی مطرح است، خود را متولد ۱۳۴۰، بازنشسته ، دارای مدرک دکترا صنایع، متاهل و دارای سه فرزند با تابعیت ایران و بدون سابقه کیفری  و ساکن تهران معرفی کرده است.
 
اتهامات  متهم ردیف سوم بزرگترین پرونده نفتی هم با اتهامات دو متهم دیگر (بابک زنجانی و مهدی شمس)نزدیک است. بر اساس کیفرخواست اتهامات متهم ردیف سوم دایر بر افساد فی الارض از طریق مشارکت در اخلال با علم به ضربه زدن به نظام جمهوری اسلامی، مشارکت عامدانه ،مشارکت در ارتکاب جرایم مرتبط با جعل، مشارکت در کلاهبرداری یک میلیارد و دویست میلیون یورویی از شرکت Hk  با استفاده از جعل، مشارکت در کلاهبرداری از تامین اجتماعی و همچنین مشارکت در پولشویی است.
 
در طول بیست و شش جلسه دادگاه، به اتهامات متهمان پرونده فساد نفتی رسیدگی شد و امروز حجت الاسلام و المسلمین غلامحسین محسنی اژه‌ای در نود و سومین نشست خبری با اصحاب رسانه از صدور حکم پرونده بابک زنجانی و دو متهم دیگر پرونده فساد نفتی در دادگاه بدوی خبر داد و گفت: دادگاه بدوی این سه متهم را مفسد فی الارض تشخیص داده و به اعدام محکوم کرده است.وی ادامه داد: علاوه بر اعدام به رد مال به شاکی ( شرکت ملی نفت ایران ) و همچنین به جزای نقدی معادل یک چهارم پولشویی محکوم شده است.
 
 
مهدی شمس
 
مهدی شمس
 
 
 
به گفته سخنگوی قوه قضائیه مهدی شمس متهم ردیف دوم پرونده فساد نفتی در دادگاه بدوی به اتهام افساد فی الارض به اعدام محکوم شد.
 
 
مهدی شمس که نامش به عنوان متهم ردیف دوم در پرونده فساد نفتی مطرح است، خود را  استاد دانشگاه لندن، دکترای اقتصاد، متأهل دارای دو فرزند، دارای تابعیت مضاعف ایرانی انگلیسی و ساکن انگلیس معرفی کرده است.
 
 
 
وی متولد ۱۳۴۶ است که از تاریخ ۱۷ اسفند سال گذشته در بازداشت به سر می‌برد و در جلسات  رسیدگی به دادگاه متهمین فساد نفتی،  بابک زنجانی  را در دادگاه همراهی می‌کرد.
 
 
 
اتهامات شمس بنا به قرائت کیفرخواست عبارت است از افساد فی الارض در جهت اخلال در نظام اقتصادی، مشارکت در کلاهبرداری یک و دو دهم میلیارد یورویی.
 
 
 
همچنین پولشویی و مشارکت در عواید حاصل از جرم به مبلغ یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون یورو و پولشویی و مشارکت در عواید حاصل از کلاهبرداری شرکت نیکو به مبلغ ۷۶۷ میلیون و ۵۰۰ هزار یورو از اتهامات عنوان شده وی در کیفرخواست است.
 
 
 
به موجب ماده ۲ قانون تشدید مجازات مرتکبین به ارتشا و اختلاس و کلاهبرداری، طبق قانون ۲ مبارزه با پولشویی و بندهای الف و جیم ماده ۱ و ۲ قانون اخلال گران نظام اقتصادی و مواد ۵ و ۷ و ۱۳۴ و ۲۸۶ قانون مجازات اسلامی دادستانی درخواست محکومیت و مصادره اموال وی را دارد.
 
 
 
 
کیفرخواست متهم ردیف دوم پرونده فساد نفتی
 
 
 
معاون دادستان در جلسه سوم رسیدگی به پرونده فساد نفتی و جریان قرائت کیفرخواست مهدی شمس گفت: «مهدی شمس» یکی دیگر از متهمان پرونده با اعلام اینکه شرکت نفتی فال ورشکست شده است سعی در گمراه نمودن داشته است. چراکه گفته های وی نمی تواند مبنای عقلانی داشته باشد و چرا باید محموله های نفتی را به یک شرکت ورشکست شده واگذار کند.
 
 
 
نجفی ادامه داد: «مهدی شمس» همچنین مدعی شده بود که دعاوی متعدد علیه شرکت فال در کشورهای عربی مطرح کرده و وکلای وی موضوع را پیگیر هستند با این حال با توجه به اینکه هیئت بازرسی متشکل از چند سازمان به امارات اعزام شده بودند یکی از موضوعات مورد بررسی این هیئت بحث مطالبات فروش نفت به شرکت فال بوده است و این شرکت طی پیگیری های هیئت ایرانی اعلام کرده بود هیچ بدهی برای پرداخت پول به «مهدی شمس» ندارد.
 
 
 
نجفی تصریح کرد: «مهدی شمس» متعهد شده تمام محموله های نفتی را بفروشد و از «بابک زنجانی» درصد بگیرد اما در عمل فقط ۴۰۰ میلیون دلار به متهم ردیف اول پرداخت کرده است.مهدی شمس وجه حاصل از فروش محموله های نفتی را که باید صرف بیت المال می کرده مطابق نظر ب ز هزینه کرده و آن را صرف خرید سهام شرکتی از ترکیه، خرید سه فروند هواپیما کرده است و خرید دو فروند کشتی کرده است.
 
 
 
نجفی ادامه داد: مهدی شمس از وجوه حاصل از محموله های نفتی هیچ مبلغی را به حساب شرکت hk نزد بانک اف ای بی واریز نکرده است.۴۹ درصد شرکت هواپیمایی «الف» ترکیه به دلیل تابعیت انگلیسی مهدی شمس به نام وی ثبت شده است که ۵ درصد آن را به نام خودش منتقل کرده است. تمام سهام شرکت هواپیمایی الف به نام م . ش است.
 
 
 
نجفی در ادامه کیفرخواست متهم ردیف دوم ادامه داد: در سال ۹۱ «مهدی شمس» نامه ای را از «بابک زنجانی» از طریق ایمیل دریافت می کند که در آن نوشته شده بود سعی کردم نامه نگاری نداشته باشم اما نتوانستم خودم را نگه دارم. شما برخلاف ظاهرتان افراد خداشناسی نیستید، یادم می آید گفتید ۳۳ میلیون دلار به هواپیمایی «الف»داده اید اما من را بدهکار نگه داشتید و حالا برنده ماجرا هستید و به همه جا رسیده اید. این درحالیست که پول های بانک های نفتی که گرفته اید را ندادید و هواپیماهای «الف» نیز هنوز گیر هستند.این نامه در حالی بود که «مهدی شمس» نفت را چهل میلیارد دلار فروخته بود؛ اما تنها چهارصد و دو میلیون دلار آن را به «بابک زنجانی» داده بود که این امر منجر به اعتراض بابک زنجانی شد. بر اساس اظهارات متهمان تمام محموله های نفتی به «مهدی شمس» تحویل داده شده ولی وی آن ها را رویت نکرده و تنها از بنادر جزیره خارک تحویل گرفته  و به شرکت فال واگذار کرده است.
 
 
 
نماینده دادستان تصریح کرد : بابک زنجانی در اظهارات خودش گفته مهدی شمس به بهانه های مختلف اعلام کرده که چون نفت را با آب مخلوط کرده بودی شرکت فال پول را نمی دهد و یک بار دیگر هم گفت که این شرکت ورشکست شده است.
 
 
 
در طول بیست و شش جلسه دادگاه، به اتهامات متهمان پرونده فساد نفتی رسیدگی شد و امروز حجت الاسلام و المسلمین غلامحسین محسنی اژه‌ای در نود و سومین نشست خبری با اصحاب رسانه از صدور حکم پرونده بابک زنجانی و دو متهم دیگر پرونده فساد نفتی در دادگاه بدوی خبر داد و گفت: دادگاه بدوی این سه متهم را مفسد فی الارض تشخیص داده و به اعدام محکوم کرده است. علاوه بر اعدام به رد مال به شاکی ( شرکت ملی نفت ایران ) و همچنین به جزای نقدی معادل یک چهارم پولشویی محکوم شده است.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
افتاب