همزمان با دهه فجر شبکه مستند سیما قسمت های جدیدی از مجموعه «تاریخ شفاهی ایران» مربوط به دادگاه عوامل ساواک را برای اولین بار روی آنتن می فرستد.

 

 

 
شرق پرس: سیدمهدی مویدی، تهیه‌کننده مجموعه «تاریخ شفاهی ایران» در این زمینه توضیح داد: سه قسمت جدید این مجموعه درباره کنفرانس مطبوعاتی است که توسط وزارت ارشاد ملی وقت در سال ۱۳۵۸ برگزار شده و «تاریخ شفاهی ایران» تصاویر آن را در سه قسمت برای اولین بار پخش می کند. این جلسات برای تبیین جنایات مرتکب شده از سوی کارکنان ساواک برای مردم دنیا ترتیب داده شده و خبرنگاران خارجی در آن شرکت داشته اند.
 
 
 
وی افزود: از جمله افراد شرکت کننده در این کنفرانس محسن طلوعی کارمند، رضا قلی بصیری رییس اداره دوم، ایرج فریدی رییس اداره یکم عملیات، محمد صدفی مامور کمیته مشترک ضد خرابکاری، حسن ثنا مشاور امنیتی، سپهبد مقدم رییس ساواک، هوشنگ شریف معاون آموزش یکی از بخش های ساواک و رییس حفاظت سازمان انرژی اتمی، امید تبریزی معلم بررسی های اطلاعاتی، محمد راحت از کارمندان ساواک، رضا پرورش افسر اداره دوم ستاد ارتش و دو نفر ناشناس هستند که از گفتن نامشان امتناع کرده اند و در بخش آموزش ساواک مشغول بوده اند.
 
 
برخی ساواکی ها نام خود را فاش نمی کنند
 
 
 
مویدی یادآور شد: از جمله مطالبی که در قسمت اول این برنامه پخش می شود، معرفی اعضای ساواک حاضر در کنفرانس است. افرادی که از گفتن نام خود امتناع می کنند نیز یکی جاسوس ساواک بین انقلابی ها بوده و دیگری بین دانشجویان ایرانی در امریکا جاسوسی می کرده است.
 
 
 
تهیه کننده مجموعه «تاریخ شفاهی ایران» با اشاره به مطالبی که در این مجموعه مطرح می شود، تأکید کرد: فساد درون دربار به خصوص درباره اشرف پهلوی در این جلسات بازگو می شود. در قسمت اول یکی از حاضران نیز درباره روزی صحبت می کند که به آنها خبر داده اند فردی که خودش را برادر شاه معرفی کرده، مقابل کاخ مشغول داد و بیداد است. سرانجام معلوم می شود او واقعا حمیدرضا پهلوی است که شاه دو برادر او را به اسم سقوط هواپیما کشته و او را هم معتاد و از دربار دور کرده است. آن فرد ساواکی توضیح میدهد که دو کودک با لباس مندرس نیز همراه حمیدرضا بوده اند و یکی از ساواکی ها مامور می شود فرزندان برادر شاه را از ایران خارج کند و هنوز از سرنوشت حمیدرضا نیز خبری در دست نیست.
 
 
 
نقش سیا و موساد در برنامه های ساواک
 
 
 
وی در پایان اعلام کرد: در این کنفرانس همچنین به نقش سفارت آمریکا در جاسوسی از کشور، نقش سیا و موساد در برنامه های ساواک، روابط متقابل اسراییل با پهلوی و نفوذ ساواک و سیا در جبهه آزادی بخش فلسطین برای پیدا کردن ارتباط انقلابیون ایران و این جبهه نیز اشاره می شود.
 
 
نخستین قسمت از مجموعه «تاریخ شفاهی ایران» مربوط به دادگاه های ساواک ساعت ۲۲ شنبه ۱۷ بهمن روی آنتن می رود و دو قسمت دیگر نیز یکشنبه و دوشنبه ۱۸ و ۱۹ بهمن پخش خواهد شد. این قسمت ها ساعت ۱۰ صبح روز بعد بازپخش می شوند./تسنیم