مدیر کل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری تهران با اشاره به سازمان یافته بودن نوزادفروشی گفت : سعی کردیم تا آن جا که می توانیم نوزادفروشی را به عنوان کار غیر انسانی، غیر اخلاقی، غیر قانونی و غیر شرعی کنترل کنیم.

پدیده "نوزاد فروشی" سازمان یافته

 

شرق پرس: سیاوش شهریور با بیان اینکه در خصوص فروش نوزاد در محلات آسیب خیز همچون هرندی افراط و تفریط هایی صورت گرفته است، اظهار داشت: عده ای می‌گویند خبری در تهران نیست و عده ای هم بر این باورند این موضوع فراوانی قابل توجهی در برخی از محلات دارد. اما، واقعیت این است برخی از خانم هایی که معتاد متجاهر یا کارگر جنسی محسوب می شوند و تعداد آن ها هم اتفاقاً کم است، باردار می شوند. از آن جایی هم که این افراد سرپرست و بیمه ندارند و کسی نیست که از بچه های آن ها نگهداری کند، گاهی اقدام به فروش نوزاد خود می کنند.
 

 

وی با بیان اینکه حدود ۸۰ درصد از این زنان و تعداد قابل توجهی از فرزندان آن ها مبتلا به ویروس اچ.ای.وی هستند، گفت: متاسفانه، هنوز یک ساز و کار اجتماعی فراگیر که بتواند این افراد را پوشش دهد وجود ندارد و دولت برخلاف تمام دنیا این افراد را زیر پوشش نمی گیرد. تحت این شرایط هیچ راهی برای این زنان آسیب دیده وجود ندارد. البته، اگر فرزندان این افراد به بهزیستی سپرده شوند، پذیرفته و از آن ها نگهداری می شود.

 

 
مدیر کل اجتماعی استان تهران با اشاره به اجرای طرح انضباط شهری با همکاری شهرداری، بهزیستی و سایر ارگان های اجتماعی عنوان کرد: با جذب زنان آسیب دیده و انتقال آن ها به کمپ های ترک اعتیاد، حدود ۲ ماه است که دیگر زنان معتاد متجاهر را در خیابان ها به ویژه در محله هرندی نمی بینیم. حتی خانم های باردار هم به بهزیستی سپرده شدند و کمیته امداد هم به آن ها کمک می کند.

 

 
شهریور با تاکید بر ضرورت بازگرداندن زنان آسیب دیده به چرخه زندگی طبیعی برای حل معضل فروش نوزاد تصریح کرد: واقعیت این است که شرایط امروز با گذشته قابل مقایسه نیست و از آن موج فراگیر بسیار کاسته شده و به تعداد جزئی رسیده است. نکته مهم این است که امروز بخش تجاری سازی موضوع از بین رفته است.

 

 
وی با بیان اینکه عده زیادی از افرادی که فرزندان خود را می فروشند معتادان متجاهر و بی سرپرست هستند، خاطرنشان کرد: علاوه بر این گروه، در محله هرندی غربتی هایی هستند که از قدیم در آن جا ساکن اند و تعداد زیادی بچه به دنیا می آورند یا اصلاً تولید می کنند. این افراد نیز اقدام به فروش بچه های خود می کنند اما تعداد آن ها چندان زیاد نیست.

 

 
مدیر کل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری تهران در ادامه به فعالیت مرکز دی.آی.سی در مرکز تهران و توزیع وسایل پیشگیری از بارداری برای زنان آسیب دیده اشاره کرد و گفت: تمام تلاش ما این است که اجازه ندهیم این گونه بارداری ها اتفاق بیفتد اما عده ای هستند که کارشان این است و نمی توان کاری کرد. البته، قانون، استانداری، شهرداری و بهزیستی با این موضوع مبارزه می کنند.

 

 
شهریور در پاسخ به این سوال که آمار دقیقی در خصوص تعداد نوزادان فروخته شده و میانگین قیمت آن ها وجود دارد، اذعان کرد: به عقیده من، در حوزه اجتماعی نباید دنبال آمار قطعی باشیم. اطلاعات ما بر اساس تخمین است. روزی می گفتند ۲ هزار زن معتاد متجاهر داریم در صورتی که در نهایت متوجه شدیم کمتر از ۵۰۰ نفر از این افراد در سطح شهر بودند که در طرح انضباط شهری جذب شدند. بر این اساس، نمی توانم رقمی را اعلام کنم. هر کس ممکن است یک قیمتی را اعلام کند. بعضی از خانواده ها ممکن است برای خرید نوزارد قیمت گزافی را پرداخت کنند.

 

 
به گفته وی فرایند طولانی واگذاری کودک از سوی بهزیستی به خانواده ها یکی از عواملی است که به موضوع فروش نوزاد دامن زده است. اگرچه، در حال حاضر، استانداری، بهزیستی و به طور کلی دولت در تلاش است تا در آینده نزدیک این سیکل را کوتاه کند تا کسی نتواند از دروازه های غیر قانونی و قاچاق انسان به بچه برسد.

 

 
مدیر کل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری تهران گفت : سعی کردیم تا آن جا که می توانیم فروش نوزاد را به عنوان کار غیر انسانی، غیر اخلاقی، غیر قانونی و غیر شرعی کنترل کنیم.

 

 
شهریور با رد ادعای حضور مافیا در موضوع فروش نوزاد، گفت: مافیا عنوان عرض و طویل، غیرانسانی و خشونت بار است که نمی توان این عنوان را روی بحث مذکور گذاشت. اما، می توان گفت بخشی از این اقدام سازمان دهی شده است. مطمئن باشید پلیس و دادستانی پشت این کار است و اگر شهروندان در این خصوص اطلاعی دارند حتما اعلام کنند. ما هم قول می دهیم با شدت با این افراد برخورد کنیم و شک نکنید دولت و قانون نیز با تمام توان با این موضوع برخورد می کنند./آفتاب