چین در واكنش به گزارش سالانه وزارت امور خارجه آمریكا در باره نقض حقوق بشر در این کشور, آمریکا را بزرگترین کشور ناقض حقوق بشر دانست

 

 

شرق پرس: چین یک بار دیگر از آمریکا به عنوان بزرگترین نقض کننده حقوق بشر در دنیا که خود دارای مشکلات زیادی در این زمینه است نام برد و از این کشور خواست در امور داخلی‌اش مداخله نکند.

 

 ایرنا نوشت:  این موضع گیری پکن در واقع واکنشی است به گزارش سالانه وزارت امور خارجه آمریکا در باره نقض حقوق بشر در چین و برخی از کشورهای دیگر که به تازگی منتشر شد.

 

در همین حال چین همواره این گزارش ها را مورد انتقاد قرار داده و این بار هم متقابلا گزارشی منتشر کرده و در آن موارد نقض حقوق بشر آمریکا را متذکر شده است.

 

از سوی دیگر در واکنش به این حرکت آمریکا، چین اعلام کرده است که موضوع حقوق بشر تنها دستاویزی است برای اینکه واشنگتن در امور داخلی دیگر کشورها مداخله کند.

 

«لوکانگ» سخنگوی وزارت امور خارجه چین نیز در واکنش به انتشار این گزارش در آمریکا خاطرنشان کرد: در گزارش مزبور دستاوردهای حقوق بشری چین نادیده گرفته شده و آمریکا کوشش کرده است در امور داخلی پکن مداخله جویی کند.

 

وی افزود: اگر کسی غرض ورزی نداشته باشد، می داند در سه دهه گذشته پس از اصلاحات و اجرای سیاست درهای باز در زمینه حقوق بشر چین دستاوردهای فراوانی داشته است.
سخنگوی چین گفت که حقوق بشر موضوعی است که برای بهبود و تکامل آن کشورها باید تعامل داشته باشند نه اینکه آن را ابزار نفوذ و مذاخله قرار دهند.

 

وی تصریح کرد که هر اقدامی در راستای سیاسی کردن مساله حقوق بشر، باعث بی ثباتی در چین خواهد شد و چنین تحرکاتی شکست خواهد خورد.

 

روزنامه «چاینا دیلی» چین هم امروز جمعه در گزارشی نوشت که وزارت خارجه آمریکا روز چهارشنبه این هفته بار دیگر با انتشار چنین گزارشی تلاشی مداخله جویانه و ضد چینی داشته است.
در همین حال غربی ها سعی کرده اند در روزهای اخیر با انتشار گزارش های مختلف موارد نقض حقوق بشر در چین را برجسته کنند.

 

از جمله گزارش های دریافتی از رسانه های غربی حاکی است که چین پروانه وکالت «پو جی جانگ» از وکلای فعالان حقوق بشری در این کشور را باطل کرده است.