کرباسچی با بیان اینکه خیرخواهانه و منصفانه برای دیگران قضاوت کردن ماندگار است، افزود: نباید به خاطر اینکه دشمن است آن را بکوبیم، توهین کنیم و یا دروغ بگوییم، هاشمی اعتقاد داشت کسی که نماینده اسلام است باید رفتار خیرخواهانه داشته باشد.

 

دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی ایران با بیان اینکه وحشت نبود هاشمی در دل بسیاری از سیاسیون و مدیران است، گفت: آیت‎‎الله هاشمی حاضر نبود برای خودش و فرزندانش از اختیارات فراقانونی استفاده کند.
 
ایسنا نوشت:، غلامحسین کرباسچی در آئین بزرگداشت آیت‎‎الله هاشمی رفسنجانی نظام که روز پنج‌شنبه در گرگان برگزار شد، گفت: اگر معتقد به اسلام و انقلاب باشیم وجود چنین بحران‎هایی چیز کمی در آینده نیست. فرهنگ ایران‎دوستی و احساسات ویژه‎ای که ما به کشور داریم به خوبی به نسل آینده منتقل نشده است.
 
وی ادامه داد: ما در فعالیت‎های سیاسی باید اعتقاد به خدا و فهم مردم را بزرگترین سرمایه پیروزی بدانیم و اگر این مؤلفه‎ها را نداشته باشیم باید خودمان را جلو ببریم، کسانی که با سیستم‎های دیکتاتوری عمل می‎کردند در این دو جنبه می‎لنگیدند، کسی که به خدا اعتقاد داشته باشد و دل مردم را به خدا نزدیک کند با زور نمی‎خواهد که چیزی به مردم تحمیل شود.
 
این فعال سیاسی خاطر نشان کرد: اگر نگاهی به تاریخ داشته باشیم میبینیم فقدان رهبران بزرگ به خصوص رهبران سیاسی حتی رهبران دینی و اندیشه‎ای؛ جامعه را به وحشت می‎انداخت. درباره مرحوم هاشمی نیز باید دل‎خوشی ما این باشد که بتوانیم زندگی و الگوی هاشمی را ادامه دهیم، رفتار سیاسی و روش‎های اجرایی را برای اداره کشور حفظ کنیم.
 
کرباسچی همچنین تصریح کرد: وحشت نبود هاشمی در دل بسیاری از سیاسیون و مدیران است. بزرگان و شخصیت‎های تاریخی بعد از خودشان نیز اثرگذار بودند. هاشمی یکی از بزرگترین تأثیرات را در دوران حیاتش داشت. فقدان و دیدگاه‎ها و آنچه از ایشان مانده بر روی موافقان و مخالفان و تأثیر در همه سطوح مدیریت و رهبری جامعه را مشاهده می‎کنیم.
 
دبیر کل حزب کارگزاران سازندگی تاکید کرد: هاشمی بینش متعادل دور از افراط و تفریط داشت، ما در رفتار روزمره‎مان گاهی دچار افراط و تفریط هستیم، در هاشمی نه چپ اثر داشت و نه راست؛ بسیار در زندگی متعادل بود.
 
وی افزود: سیاسیون باید بینش متعادل را در خودشان تمرین کنند، موضع هاشمی در کوچکترین و بزرگرین مسائل کشور حتی مسائل خانوادگی بینش متعادل بود؛ اعتدال باید در همه مسائل نه فقط مسائل سیاسی وجود داشته باشد.
 
کرباسچی تاکید کرد: خیلی افراد تعبیر می‎کنند که هاشمی در طول زمان تغییر کرده است اما باید این سؤال را پرسید که جامعه و گروه‎های سیاسی ما چقدر تغییر کردند؟ هاشمی یک بینش ثابت، متعادل و پیوسته‎ای داشته است گروه‎های مختلف در مقابل ایشان در برهه‎های گوناگون موافق یا مخالف ایشان بودند.
 
این فعال سیاسی یادآور شد: مواضع هاشمی این بود که شکاف افراط گرایانه‎ای که با دنیای بیرون داشته و داریم باید ترمیم شود، هاشمی یک روحانی سیاسی بود. ما امروز در معرض دید همه دنیا هستیم.
 
وی ادامه داد: هاشمی در زمان ریاست‎جمهوری، مجلس شورای اسلامی و مجمع تشخیص مصلحت نظام همیشه از موضع خیرخواهی صحبت می‎کرد. کسانی امروز اسم اسلام و قرآن را می‎آورند اما تمام وجودشان کینه است که نمونه آن گروه‎های تروریستی هستند اما هاشمی به عنوان نماینده انقلاب اسلامی راه خیرخواهی را به دنیا نشان داد.
 
کرباسچی با بیان اینکه خیرخواهانه و منصفانه برای دیگران قضاوت کردن ماندگار است، افزود: نباید به خاطر اینکه دشمن است آن را بکوبیم، توهین کنیم و یا دروغ بگوییم، هاشمی اعتقاد داشت کسی که نماینده اسلام است باید رفتار خیرخواهانه داشته باشد.
 
دبیر کل حزب کارگزاران سازندگی همچنین گفت: هاشمی معتقد بود که باید به نظام و قانونمندی احترام گذاشت و قانون نباید شکسته شود. گرچه ایشان به قانون اشکال داشت و آن را غیرمنصفانه می‎دانست اما به آن احترام می‎گذاشت یکجا هم حرکت خلاف نظم قانون را معتقد نبود، ایشان حاضر نبود برای خودش و فرزندانش از اختیارات فراقانونی استفاده کند.
 
وی تصریح کرد: اگر معتقد به نظم سیاسی هستیم باید در چارچوب آن فکر کنیم با اینکه ردصلاحیت شد اما حرفی نزد و با احترام به قانون هدف خود را پیش برد. ما نیز باید در مبارزات سیاسی این الگو را استفاده کنیم. برخی گروه‎های سیاسی جامعه، هاشمی را به بی‎توجهی مسائل فرهنگی متهم می‎کردند، تعبیر گروه‎های سیاسی نسبت به حرکت هاشمی در ۳۰ و اندی سال آیا منصفانه است؟ ایشان با تاسیس دانشگاه آزاد اسلامی زمینه تحصیل را برای دانشجویان فراهم کرد و باید گفت که هاشمی در قالب کارهای فرهنگی خیلی فعالیت کرد.
 
کرباسچی تاکید کرد: هاشمی کارهای فرهنگی را در قالب وفاق جمعی پیگیری می‎کرد، اگر می‎دید وفاق جمعی به سایر مسائل خدشه وارد می‎کند آن را موکول به زمان خودش می‎کرد. خوش‎بینی به آینده از دیگر ویژگی‎های هاشمی بود کسی که به وعده‎های خدا از ته قلب اعتماد داشته باشد این نمی‎تواند انسان ناامید و بدبین باشد کسی که این مسائل را اعتقاد نداشته باشد یعنی وعده خدا را قبول ندارد.
 
 وی در پایان گفت: کسانی که به خشونت رفتاری متوسل می‎شوند کسانی هستند که اعتماد به آینده و خوش‎بینی آینده از آنها سلب شده است، هاشمی به آینده خوش‎بین بود.