منصور فکور کارشناس ارشد زمین شناسی زیست محیطی درباره کشف بقایای موجود عظیم الجثه در بیله سوار گفت: در کاوش های اولیه یک مجموعه کامل شامل سر، کوپال، یال و عاج در داخل رسوبات ماسه سنگی و به فاصله 25 متر فسیل های دیگری از ماموت های کهنسال کشف شد.

 

 

شرق پرس: مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل از کشف بقایای یک جانور عظیم الجثه نادر مربوط به سه میلیون سال قبل در منطقه ‘پولادلو قویوسی’ بیله سوار مغان خبر داد.

کریم حاجی زاده روز چهارشنبه در گفت و گو با  ایرنا افزود: منصور فکور کارشناس زمین شناس زیست محیطی و از اهالی بیله سوار مغان هنگام جستجو در معدن شن و ماسه قدیمی در منطقه پولادلو قویوسی بخش مرکزی بیله سوار بقایای یک جانور باستانی را کشف کرده است.

 mojod2

وی افزود: بر مبنای اطلاعات مقایسه ای انجام شده توسط این کارشناس زمین شناسی و براساس سن لایه های زمین، تخمین زده می شود که لایه یافت شده حداقل سه میلیون سال سن دارد و می تواند بخشی از بقایای نادر یک جانور عظیم الجثه باستانی همانند ماموت یا فیل باشد.

 

وی اظهار کرد: بقایای این جانور باستانی ساماندهی و با هماهنگی مسئولان شهرستان بیله سوار از معدن به اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری این شهرستان انتقال داده شد.

 

mojod1

 

حاجی زاده بیان کرد: بقایای عاج یافت شده در این اکتشاف، کاملا مشخص و حفظ شده است و ظاهر امر نشان می دهد که این جانور باستانی می تواند سنگواره یک فیل (ماموت) باشد و برای حضور متخصصان زمین شناسی، ژئوفیزیک و جانورشناسی از دانشگاه های تهران در بیله سوار جهت بررسی های کارشناسی و تخصصی هماهنگی شده است.

 

او ادامه داد: بقایای ماموت تاکنون در دو نقطه جهان کشف شده است و درصورتی که ماموت بودن بقایای این جانور باستانی توسط متخصصان زمین شناسی، ژئوفیزیک و جانورشناسی محرز شود، این سومین مورد ماموت کشف شده در جهان خواهد بود.

 

منصور فکور کارشناس ارشد زمین شناسی زیست محیطی هم گفت: معدن شن و ماسه منطقه فولادلو قویوسی با شهر بیله سوار ۲۰ کیلومتر فاصله دارد و بر اساس مطالعات انجام گرفته، قدمت این معدن حدود هشت میلیون سال تخمین زده می شود.

 

وی افزود: پیمانکاران و معدنچیان از معدن مذکور، شن و ماسه برداشت می کنند و در بازدید از مراحل برداشت، در عمق ۱۵ متری در داخل لایه های ماسه سنگی فسیل های عاج و اندام چند ماموت مشاهده شد.

 

وی اظهار کرد: در کاوش های اولیه یک مجموعه کامل شامل سر، کوپال، یال و عاج در داخل رسوبات ماسه سنگی و به فاصله ۲۵ متر فسیل های دیگری از ماموت های کهنسال که دارای عاج به قطر ۲۵ تا ۳۰ سانتی متر و به طول دو تا ۲.۵ متر کشف شد.

 

mojod3

فکور بیان کرد: احتمال می رود ماموت های این منطقه به صورت گله ای زندگی می کرده اند و توسط انسان ها یا شکارچیان محلی به سمت دره رم داده و سقوط کرده اند.

 

او ادامه داد: اگر اندام ماموت کهنسال کشف شده به تناسب اندازه عاج به دست آمده بازسازی شود حدود ۴.۵ متر ارتفاع و شش تا هشت تن وزن خواهد داشت.

 

 

بیله سوار مغان در شمال استان اردبیل و در نوار مرزی جمهوری آذربایجان قرار دارد.