سلیمانی‌راد رییس گروه سلامت جمعیت و خانواده معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت: تقریبا 60 تا 80 درصد بانوان مازندرانی مشکل کمبود ویتامین D دارند.

کمبود ویتامینD مشکل 80 درصد بانوان مازندرانی

 

 

به گزارش شرق پرس به نقل از ایسنا ، سید محسن سلیمانی‌راد امروز در نشست کارگاه تخصصی بانوان و خانواده که در استانداری مازندران برگزار شد، گفت: بیماری‌های قلبی عروقی، دیابت و سرطان‌ها ۷۲ درصد از عوامل مرگ‌ومیر افراد را تشکیل می‌دهند که این بیماری‌ها تحت تاثیر سه مولفه از قبیل، نوع تغذیه، میزان تحرک بدنی و مصرف سیگار به وجود می‌آید.

 

 

وی با بیان اینکه ۷۸ درصد مردم مصرف میوه و سبزی‌شان کمتر از حد نرمال است، افزود: ۶۲ درصد افراد مبتلا به چاقی و اضافه وزن، ۱۷ درصد دارای فشار خون بالا، ۱۱ درصد دارای قند خون و ۴۸ درصد دارای کلسترول بالا هستند.

 

 

رییس گروه سلامت جمعیت و خانواده معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران تصریح کرد: موضوع سلامت بسیار مهم بوده و سلامت زنان که قلب خانواده هستند مهمتر است و همه معتقدند زمانی که قلب دچار آسیب شود افراد بدون‌ تردید دیگر اعضای بدن را اگر نیاز باشد فدای قلب می‌کنند.

 

 

وی ادامه داد: از دی ماه ۹۳ تا شهریور ۹۴ ، ۶۰۰ هزار نفر در مناطق روستایی و شهرهای زیر ۲۰۰ هزار نفر از نظر دیابت غربالگری شدند و در نتیجه مشخص شد ۴ هزار و ۸۰۰ نفر دیابتی هستند که خود خبر ندارند.

 

 

سلیمانی‌راد با اشاره به اینکه ۶۰ تا ۸۰ درصد زنان مازندرانی دچار کمبود ویتامین D هستند، گفت: و در سال گذشته ۸۰ هزار ویتامین D در اختیار دختران دبیرستانی و زنان سالمند قرار گرفت.

 

 

وی با اشاره به جذب ۴۴ کارشناس مجرب تغذیه در دانشگاه افزود: دانشگاه علوم پزشکی مازندران بسترساز است و تمام مراکز روستایی و خانه‌های بهداشت و پایگاه‌های پزشکی با حمایت دولت تدبیر و امید آماده ارایه هر گونه خدمت‌رسانی در زمینه بهداشتی و درمانی و… هستند.

 

 

رییس گروه سلامت جمعیت و خانواده معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران عنوان کرد: دانشگاه علوم پزشکی آمادگی لازم را دارد تا از نظر مولفه‌های مورد نیاز وضعیت بانوان را بررسی کرده و از این بابت هیچ هزینه‌ای را دریافت نکند.

 

 

وی با بیان اینکه همایش جمعیت که همایش بی‌نظیری بود و ۷۰ میلیون تومان برای برگزاری آن از سوی دانشگاه علوم پزشکی هزینه شد، افزود: مسئولان درباره حل مشکل جمعیتی مازندران نیز راهبردهای عملی را پیاده کنند و این موضوع که دغدغه جدی رهبری است اهتمام جدی داشته باشند.