شهرداربهشهربا تاکید بر فرهنگ سازی و آموزش در زمینه برخورد مناسب با حیوانات و پرهیز از حیوان آزاری، عنوان کرد : کنترل جمعیت حیوانات ناقل باید با روش های علمی و اصولی صورت پذیرد.

sag-shahr

 

 

 

به گزارش شرق پرس، کارگروه کنترل و مبارزه با حیوانات ناقل  بیماری  با حضور مسئولان مرتبط درساختمان شهرداری برگزار گردید.

 

 

شهردار بهشهر دراین نشست با اعلام مخالفت امحا و معدوم سازی سگهای ولگرد اظهار داشت : فعال شدن کارگروه کنترل حیوانات ناقل بیماری به انسان از تصمیماتی چون معدوم سازی سگهای ولگرد ممانعت کرده زیرا عدم معدوم سازی سگهای ولگرد موجب خواهد شد تا سگهای ناقل از سگهای سالم منفک شود. چرا که آزادی حیوانات ولگرد که درسطح شهرمشکلات جدی و آلودگی هایی برای آبهای سطحی، پارک ها و فضا ی سبز و مهم تر از همه برای سلامت شهروندان خطراتی جبران ناپذیر داشته که ضمن رعایت حق حیات برای این حیوانات، اقدام به شناسایی و درصورت تائید دامپزشکی در بیمار بودن حیوان که مشکلاتی را برای سلامتی عموم مردم بوجود خواهند آورد،به روش های صحیح قرنطینه و درمان اقدام گردد.

 

حمید آزموده تصریح کرد : درست است که پرسه زدن سگ‌ها در کوچه و خیابان‌های شهر موجب مزاحمت برای مردم محله می‌شود اما می‌توان برای رفع این مشکل با راه حل‌های غیر وحشیانه پیش رفت. یکی از راه حل‌ها را می‌توان ایجاد یک پناهگاه برای سگ‌ها در نظر گرفت. با ایجاد پناهگاه و استخدام چند نفر نیروی داوطلب علاوه بر ایجاد کارآفرینی، سگ‌ها از شهر دور می‌شوند و به زندگی عادی خود ادامه می‌دهند. آن وقت به جای تعیین دستمزد برای کشتار وحشیانه حیوانات بی‌گناه در شهر، می‌توان مبلغی را بابت نگهداری از سگ‌ها درپناهگاه‌ها هزینه کرد .

 

شهرداربهشهربا تاکید بر فرهنگ سازی و آموزش در زمینه برخورد مناسب با حیوانات و پرهیز از حیوان آزاری، عنوان کرد : کنترل جمعیت حیوانات ناقل باید با روش های علمی و اصولی  صورت پذیرفته و در این خصوص ارایه آموزش های لازم برای  شهروندان، مخصوصا کودکان به منظوربرخورد درست با حیوانات ناقل می تواند در کنترل مساله بیماریهای واگیر بسیارموثر باشد هر چند مقوله سگهای شناسنامه دارواجرای طرح واکسیناسیون سگ های دارای صاحب گامی موثردراین راستا ارزیابی می شود دراین راستا به منظور ایجاد شرایط مناسب قبل از عملیات زنده‌ گیری و کنترل جمعیت سگهای ولگرد و بلاصاحب باید فعالیتهائی ماننداطلاع رسانی ، مراقبتهای بهداشتی و پزشکی و اقدامات پیشگیری شامل واکسیناسیون کزاز و هاری و آموزش اصول بهداشت انجام شود .

 

در ادامه دکتر صالح طبری رییس شبکه بهداشت و درمان شهرستان بهشهرادامه داد : سگهای ولگرد بعنوان یکی از عوامل اصلی حمله و گزش به انسان مطرح هستند که در موارد عدیده‌ای گزش انسان توسط سگ ( بدون انتقال بیماری ) منجر به مرگ بالاخص در اطفال می‌گردد و موجب سلب آسایش عمومی شده و بعنوان یکی از مهمترین عوامل آلوده ‌کننده پارکها و تفرجگاه‌ها مطرح می‌باشند و از آنجاکه سگها دارای قابلیت و پتانسیل تولید مثل بسیار بالایی بوده به همین علت جمعیت سگهای ولگرد در صورت اجرا نشدن برنامه‌های کنترل و مبارزه، سریعاً افزایش یافته که مخاطرات فراوانی برای شهروندان به دنبال خواهد داشت .

 

رییس شبکه بهداشت و درمان شهرستان بهشهرضمن اعلام آمارمربوط به انتقال بیماری ازسگهای ولگرد به انسان خاطرنشان کرد : بی توجهی به این مهم نه تنها بار مالی برای دولت را بهمراه خواهد داشت بلکه مهمتر ازهمه سلامت و ایمنی شهروندان را به مخاطره خواهد انداخت به گونه ایی که در طول یکسال هزینه ۳۵۰ میلیون تومان در خصوص واکسن ویژه بیماری هاری و ۷۰۰ مورد حیوان گزیدگی جز آمار شهرستان بهشهر گزارش شده است .

 

دکتر صالح طبری تاکید کرد : پس از جمع‌آوری سگهای ولگرد از سطح شهر و روستا وهمچنین انتقال آنها به قفس نگهداری موقت در مرکز نگهداری، عملیات معاینه ،تشخیص و تفکیک سگ‌های اصیل و سگ‌های آلوده زیر نظر دامپزشک انجام پذیرفته و مداوای اوالیه صورت میگیرد و پس از طی دوره قرنطینه، نصب قلاده و شناسنامه‌دار کردن سگ به مراکز یا افراد متقاضی تحویل می‌شود وسگ‌هایی که بعنوان سگ گله به افراد واگذار می‌شود قبل از واگذاری توسط دامپزشک عقیم‌سازی خواهند شد.

خبرنگار : محمد رضا ضابط