اوایل هفته جاری بود که رسانه های عراقی اعلام کردند که محمد بن سلمان ولیعهد سعودی از حیدرالعبادی نخست وزیر عراق خواسته است تا میان ریاض و تهران میانجگری کند...

گمانه زنی ها درباره کاهش خصومت عربستان و ایران

 

الجزیره در گزارشی تحلیلی به بررسی درخواست میانجگری عربستان از عراق و بهبود احتمالی روابط تهران و ریاض پرداخته است.

 

 الجزیره می نویسد: تحلیلگران بر این باور هستند که پیشنهاد میانجگری عراق می تواند منافع سیاسی و اقتصادی برای ایران و عربستان به همراه داشته باشد.

انتشار گزارش هایی درباره میانجگری احتمالی عراق میان ایران و عربستان سعودی در میانه سومین سال جنگ پر هزینه عربستان در مرزهایش با یمن مطرح شده است.

تغییر رویکرد عربستان در قبال رقیب طولانی مدت خود ایران می تواند فشارهای اقتصادی و سیاسی بر دو کشور را کاهش دهد. ایران از نیروهای مخالف در جنگ نیابتی در سوریه و یمن حمایت می کند. علاوه بر این، تلاش برای در اختیار گرفتن قدرت منطقه ای موجب آن شده است که دو کشور روابط متشنجی را در سال های اخیر داشته باشند.

محجوب زویری، استاد تاریخ خاورمیانه در دانشگاه قطر در این باره می گوید: یک معضل سیاسی وجود دارد، آنجا که سعودی ها نقشی را در یمن و سوریه ایفا می کنند که ریاض را از نظر سیاسی و اقتصادی تضعیف می کند و ایران نیز نقش مهمی را ایفا می کند. تولید نفت نیز در این زمینه فاکتور مهمی به شمار می رود.

وی افزود: هردو کشور تولید کننده مهم نفت هستند و هرگونه تلاش برای میانجگری به کاهش تنش میان این دو کشور منجر می شود می تواند تاثیر مثبتی بر قیمت نفت داشته باشد.

اوایل هفته جاری بود که رسانه های عراقی اعلام کردند که محمد بن سلمان ولیعهد سعودی از حیدرالعبادی نخست وزیر عراق خواسته است تا میان ریاض و تهران میانجگری کند. یک رسانه عراقی نیز ادعا کرده بود که پاسخ ایران به این درخواست میانجگری مثبت بوده است.

پس از آن، روز سه شنبه گذشته متن ایمیل هایی منتشر شد که نشان می دهد محمد بن سلمان به یک مقام سابق آمریکایی می گوید که قصد دارد از جنگ یمن خارج شود. این ایمیل ها بیانگر آن است که ولیعهد عربستان با رویکرد آمریکا در قبال ایران مخالفتی نمی کند.

الجزیره با بیان اینکه عربستان و ایران از کاهش تنش ها نفع خواهند برد به نقل از تحلیلگر خود می نویسد: تنش میان ایران و عربستان فراتر رفته است و به سمت جنگ نظامی پیش می رود. جنگی که فکر نمی کنم سعودی ها و یا ایرانیان علاقه ای به آن داشته باشند.

به گزارش نامه , این در حالی است که صبح امروز یک مقام وزارت خارجه عربستان هرگونه درخواست این کشور از عراق برای میانجگری در رابطه با ایران را تکذیب کرده است.