یارانه نقدی خرداد در حالی امشب واریز خواهد شد که با توجه به روال معمول پرداختی در بیست و دوم هر ماه، با تاخیر چهار روزه همراه است. این در حالی است که یارانه اردیبهشت نیز دو روز دیرتر از موعد مقرر و بیست و چهارم ماه واریز شده بود.

یارانه نقدی خرداد امشب به حساب سرپرستان خانوار واریز می شود

 

شرق پرس: یارانه خرداد ماه در قالب پنجاه و دومین مرحله از یارانه نقدی ساعت ۲۴ امشب – سه‌شنبه- به حساب سرپرستان خانوار واریز و قابل برداشت می‌شود.
 
 
 
 

یارانه نقدی ماه جاری در حالی امشب واریز خواهد شد که با توجه به روال معمول پرداختی در بیست و دوم هر ماه، با تاخیر چهار روزه همراه است. این در حالی است که یارانه اردیبهشت نیز دو روز دیرتر از موعد مقرر و بیست و چهارم ماه واریز شده بود.

 

در شرایطی یارانه ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومانی به ازای هر نفر در هر ماه در حساب یارانه بگیران حاضر در لیست سازمان هدفمندی یارانه‌ها می نشیند که هزینه ای حدود ۳۵۰۰ میلیارد تومان را برای تامین یارانه بیش از ۷۵ میلیون نفر برای دولت رقم می زند. هزینه ای که سالانه بالغ بر ۴۲ هزار میلیارد تومان بوده ولی دریافتی ناشی از افزایش قیمت حامل های انرژی در قالب قانون هدفمندی یارانه ها به ۳۳ هزار میلیارد تومان هم نمی رسد.

 
کسری اجرای قانون هدفمندی یارانه ها که باتوجه به کاهش سقف منابع پرداختی در بودجه به ۳۹ هزار میلیارد تومان حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان تخمین زده می شود راهی به جز حذف یارانه بگیران پردرآمد و یا افزایش قیمت حامل های انرژی نداشت که بر این اساس مجلس دولت را در قانون بودجه امسال نیز به مانند سال گذشته مکلف به غربالگری یارانه بگیران و حذف یارانه پردرآمدها کرد که البته این مهم نیز از اواخر سال گذشته کلید خورده است.
 
اما در ماه گذشته تغییری هم در نرخ بنزین اتفاق افتاده و با حذف بنزین این سوخت تک نرخی رسما با نرخ ۱۰۰۰ تومان عرضه می شود. این افزایش نیز درد چندانی از کسری بودجه دوا نکرده و در حد ۳۰۰۰ میلیارد تومان در طول امسال یعنی مبلغی کمتر از هزینه پرداخت کل یارانه نقدی یک ماه یارانه بگیران را تامین می‌کند./ایسنا