این رسانه آمریکایی می نویسد در میان اشخاصی که به خانواده رفسنجانی تسلیت گفتند، سید حسن خمینی نوه بنیانگذار جمهوری اسلامی، آیت الله روح الله خمینی نیز حضور داشت؛ به نظر می رسد که او جانشین احتمالی رفسنجانی در رهبری اصلاح طلبان و میانه رو ها باشد...

 

 

پایگاه آمریکایی “المانیتور” (Al Monitor) با انتشار گزارشی تحت عنوان «واکنش ایران به درگذشت “ستون” انقلاب اسلامی» به اتحاد تمامی جناح های سیاسی در بزرگداشت آقای هاشمی پس از درگذشت او پرداخته است.

در این گزارش می خوانیم:

 

«آیت الله علی اکبر هاشمی رفسنجانی، یکی از پرنفوذترین چهره های سیاسی ایران، هشتم ژانویه در سن ۸۲ سالگی در گذشت. مردم از شنیدن این خبر در شوک فرو رفتند. سرور بسیاری از پایگاه های خبری محلی به علت مراجعه زیاد مردم برای اطلاع از سلامتی رفسنجانی با مشکل رو به رو شد. در نهایت خبر درگذشت او از تلویزیون ملی ایران اعلام شد.

 

بلافاصله پس از درگذشت رفسنجانی، آیت الله علی خامنه ای رهبر عالی ایران پیام تسلیت خود را منتشر کرده و رفسنجانی را “رفیق دیرین”، “همسنگر” و “همگام دوران مبارزات و همکار نزدیک” خواند. آیت الله خامنه ای در این پیام عنوان کرد ” فقدان همرزم و همگامی که سابقه‌ی همکاری و آغاز همدلی و همکاری با وی به پنجاه و نه سال تمام می‌رسد، سخت و جانکاه است.”

 

 

این رسانه آمریکایی می نویسد؛ رهبر عالی ایران با اشاره به آغاز دوستی خود با رفسنجانی در بین الحرمین در شهر کربلای عراق، نوشت: “اختلاف نظرها و اجتهادهای متفاوت در برهه‌هائی از این دوران طولانی هرگز نتوانست پیوند رفاقتی را که سرآغاز آن در بین‌الحرمین کربلای معلّی بود به کلی بگسلد و وسوسه‌ی خناسانی که در سالهای اخیر با شدّت و جدیت در پی بهره‌برداری از این تفاوتهای نظری بودند، نتوانست در محبت شخصی عمیق او نسبت به این حقیر خلل وارد آورد.”

 

حسن روحانی، رئیس جمهور ایران نیز که تحت حمایت رفسنجانی قرار داشت، در هشتم ژوئن در پیامی عنوان کرد: “اسلام سرمایه‌ای پرارزش، ایران امیری بزرگ، انقلاب اسلامی پرچمداری شجاع و نظام مُدبری کم‌نظیر را از دست داد.” روحانی افزود: “هاشمی هیچ‌گاه از جنگ نهراسید ولی همواره صلح را گرامی می‌داشت؛ هم فرمانده شجاع میدان‌های جهاد و شهادت بود و هم قهرمان مذاکره برای پایان جنگ.”

 

در میان اشخاصی که به خانواده رفسنجانی تسلیت گفتند، سید حسن خمینی نوه بنیانگذار جمهوری اسلامی، آیت الله روح الله خمینی نیز حضور داشت؛ به نظر می رسد که او جانشین احتمالی رفسنجانی در رهبری اصلاح طلبان و میانه رو ها باشد.

بسیاری از مقامات و نهادهای ایرانی و حتی اشخاصی مانند آیت الله مصباح یزدی، آیت الله احمد جنتی، و همچنین سپاه پاسداران ایران، پس از مرگ رفسنجانی پیام تسلیت فرستادند و ژنرال قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس ایران نیز شخصا برای ادای احترام به منزل هاشمی رفت. تلویزیون ایران که تحت کنترل فوق محافظه کاران است، و رابطه دوستانه با هاشمی نداشته است، بدنبال پوشش خوب این موضوع بوده است.

 

احمد توکلی یکی از چهره های برجسته محافظه کار ایران، روز هشتم ژانویه در تلویزیون ایران، ضمن تعریف و تمجید از رفسنجانی گریست و گفت: “امروز نباید کسی از بیان خوبی ها و خدمات هاشمی خجالت بکشد.”

 

روزنامه های اصلاح طلب، محافظه کار و تندرو نیز همگی به پوشش درگذشت او پرداختند و صفحه نخست تمام روزنامه ها رفسنجانی را به تصویر کشیده بود.

 

در روز ۹ ژانویه روزنامه اصلاح طلب وقایع اتفاقیه با تیتر “عروج سردار [به بهشت] در شب [درگذشت] امیر [کبیر]” این خبر را پوشش داد. روزنامه میانه رو اطلاعات تیتر “استوانه انقلاب به ملکوت اعلی پیوست” را انتخاب کرده بود. روزنامه دولتی ایران نیز با تیتر “ایران در سوگ” از درگذشت هاشمی خبر داد. صفحه نخست روزنامه جوان وابسته به سپاه پاسداران نیز به صورت کامل به تصویری از رفسنجانی اختصاص یافته بود و تحت عنوان “مرد روزهای سخت مبارزه و یار امام و رهبری به دیدار خدا شتافت” به این موضوع پرداخته بود.»

 

 

 

 

 

جام