این‎روزها بحث داغ آبگیری سد گلورد مطرح است و در این زمینه سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی و نماینده مردم بهشهر، نکا و گلوگاه در خانه ملت می‎‌گوید: افتتاح سد گلورد پایانی بر حدود نیم‌قرن انتظار مردم شرق مازندران است که مشکلات فراوانی را نیز تحمل کرده‌اند...

آبگیری سد گلورد با حضور وزیر نیرو در شرق مازندران انجام می شود

 

به گزارش شرق پرس سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی از آبگیری سد گلورد در روزهای آینده با حضور وزیر نیرو خبر داد و گفت: اتمام سد گلورد، پایانی برای حدود نیم‌قرن انتظار مردم حاشیه این سد است که مشکلات فراوانی را نیز تحمل کرده‌اند.

 

پروژه ساخت سد گلورد از سال ۱۳۴۸ در بخش کوهستانی نکا آغاز شد و قرار بود طی ۶ سال به پایان برسد اما این پروژه در مسیر ساخت خود با مشکلات مهمی دست و پنجه نرم کرده و حتی در حدود ۲۰ سال نیز روند احداث آن متوقف شده بود.

 

اینکه چند هزار نفرساعت نیروی انسانی در این سال‌ها بر روی پروژه سد گلورد کار کرده‌اند و چه تعداد افراد نیز زخمی شده و یا احیاناً بر اثر حوادث ناشی از کار در این پروژه جان خود را از دست داده‌اند و یا عمر خیلی‎ها نیز به دیدن سد قد نداد، موارد انکارناپذیری در این پروژه هستند اما به‎راستی چرا باید ساخت سد گلورد تاکنون ۴۸ سال به‌طول بینجامد.

 

تنها حدود ۳۰ درصد از سد گلورد تا سال ۹۰ یعنی پس از گذشت یک زمان ۴۲ ساله پیشرفت فیزیکی داشت و در آن سال ۴۰ میلیارد تومان اعتبار برای سد درخواست شد که تنها نیمی از آن اختصاص یافت و به هر حال تا حدودی از حالت رکود بیرون آمده و به‎نوعی احیا شد.

 

سد گلورد نکا در حالی تا سال ۹۴ به پیشرفت ۶۱ درصدی رسید که سدهای هم‎زمان با آن از جمله در خوزستان سال‌ها پیش به بهره‎برداری رسیدند و این پروژه نتوانست همگام با سایر پروژه‎های هم‎ردیف خود پیش برود، با وجود اینکه قرار بود آبگیری سد گلورد در پایان سال ۹۴ باشد اما این قول محقق نشد.

 

در یک سال گذشته ۸۰ میلیارد تومان به سد گلورد اختصاص یافت که با پیگیری‎های نماینده مردم بهشهر، نکا و گلوگاه در مجلس شورای اسلامی حاصل آمد و سرعت‎بخشی به این پروژه یکی از اولویت‌های اقدامات زیربنایی در شرق مازندران محسوب شد و نشان داد که با مدیریت جهادی می‎توان از سد محدودیت‎ها و محرومیت‎ها و کمبود اعتبارات گذشت و با پیگیری و کار بین‎سازمانی مدبرانه و هوشمندانه به نتیجه خوبی دست یافت.

 

اکنون سد گلورد در آستانه بهره‎برداری قرار دارد، پروژه‎ای که تاکنون ۲۳۵ میلیارد تومان(با احتساب ۱۵ میلیارد تومانی که باید به پیمانکار اختصاص یابد) برای ساخت سد و ۶۰ میلیارد تومان نیز برای شبکه سد هزینه شده است.

 

این‎روزها بحث داغ آبگیری سد گلورد مطرح است و در این زمینه سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی و نماینده مردم بهشهر، نکا و گلوگاه در خانه ملت می‎‌گوید: افتتاح سد گلورد پایانی بر حدود نیم‌قرن انتظار مردم شرق مازندران است که مشکلات فراوانی را نیز تحمل کرده‌اند و به همین دلیل، در تدارک برنامه رسمی با حضور وزیر نیرو هستیم و پیشنهاد دادیم این کار برای روز سه‌شنبه باشد اما تا امروز وزیر نیرو اعلام کردند که روز سه‎شنبه هفته جاری باید در کمیسیون انرژی حضور داشته باشند و این جلسه و حضور او در کمیسیون از قبل برنامه‎ریزی شده بود، با این اوصاف تا ظهر امروز دوشنبه نتیجه قطعی درباره زمان حضور وزیر مشخص می‌شود.

 

علی‌محمد شاعری اظهار کرد: اگر زمان مراسم آبگیری سد گلورد برای روز سه‎شنبه برنامه‎ریزی نشود، ممکن است به روز پنج‎شنبه هفته جاری و یا آغاز هفته آینده موکول شود که در هر صورت حضور وزیر نیرو در این مراسم قطعی است.

 

به گزارش فارس، سد گلورد از نوع سدهای سنگریزه‎ای(CFRD) است، در ۴۲ کیلومتری جنوب شرق نکا قرار دارد، از پروژه‎های آب منطقه‎ای مازندران و مشاور آن نیز منابع آب و خاک است، هدف از ساخت این پروژه تأمین آب کشاورزی حدود ۳۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی بهشهر، نکا و گلوگاه به‎طور ویژه در بخش شمالی(دشت) است.