مسئول آموزش اداره حفاظت محیط زیست بهشهر گفت: با بارندگی های اخیر هزار هکتار از این تالاب بصورت مقطعی دوباره پرآب شد.

 

به گزارش شرق پرس( شرق مازندران) ابوطالبی مسئول آموزش اداره حفاظت محیط زیست بهشهر در گفتگو با باشگاه خبرنگاران، با بیان اینکه هشت هزار و ۵۰۰هکتار از تالاب بین المللی میانکاله به دلیل دخل و تصرف انسانی در پایین دست دچار خشکسالی شده است گفت: با بارندگی های اخیر هزار هکتار از این تالاب بصورت مقطعی دوباره پرآب شد.

 

آبگیری هزار هکتار از تالاب خشک شده میانکاله

 

وی افزود: تالاب بین المللی میانکاله سالانه با ورود آب ۲۰۰ هزار هکتار از زمین های جلگه ای و کوهستانی به دو کانال چاپاقلی و خوزینی لب شور می شود که متاسفانه به دلیل افزایش فعالیت بیش از ۱۰۰ مرکز پرورش ماهی و ایجاد آببندان ها از نیم تا ۲۰ هکتار در روستاهای اطراف میانکاله در شهرهای بندر گز ،گلوگاه ،بهشهر ، زاغمرز و نکا تالاب دچار استرس بی آبی شده است.

مسئول آموزش اداره حفاظت محیط زیست بهشهر گفت: خشکی بخشی از تالاب میانکاله در ۴۰سال گذشته سبب از بین رفتن گونه عدسک آبی، سرخس ها، جانورهای ریز درون آبزی و پلانگتون ها و میکروارگانیزم های تالابی شده است.

ابوطالبی با بیان اینکه بیش از ۵۰ درصد آب شیرین تالاب میانکاله از طریق رودخانه دائمی قره سو شهرستان بندر گز تامین می شود افزود: با آغاز فصل کشت، شخم و شیار زمین کشاورزی و استقرار موتور پمپ های دیزلی در منطقه، این میزان تا ۳۰درصد کاهش می یابد.

وی با بیان اینکه کانال خوزینی با عرض ۶۰متر و عمق یک ونیم متر رسوب گرفته سبب پایین آمدن سطح دبی آب شد، گفت: قسمت غربی تالاب میانکاله یک متر و ۲۰ سانتی متر و قسمت میانی و شرقی ۹۰سانتی متر عمق آب کاهش داشت.

مسئول آموزش اداره حفاظت محیط زیست بهشهر گفت: امسال ۴۰ کیلومتر کانال های منتهی به میانکاله با اعتبار ۱۳۰میلیون تومانی لایروبی شد.

ابوطالبی افزود: برای پایان یافتن خشکسالی میانکاله کمیته نجات میانکاله با محوریت شناسایی و شیب سنجی میانکاله تشکیل شد.

وی گفت: یک میلیون و ۲۰۰قطعه پرنده کنار آبزی و آبزی در سال ۸۴ به میانکاله مهاجرت کرده بودند که این تعداد پارسال به ۴۹۰هزار قطعه کاهش یافت.

وی افزود: با تغییر الگوی کشت کشاورزان و استفاده از آب باران و آبیاری قطره ای و صدور نشدن مجوزهای احداث مراکز پرورش ماهی می شود امیدوار بود تا خشکسالی در میانکاله پیشروی نکند.