با وجود اینکه دولت عراق شرط ویزا را برای پذیرش زائران ایرانی اربعین اعلام کرد تا کنون بیش از 300 هزار نفر برای اعزام ثبت نام کرده اند.

آخرین اخبار از وضعیت اعزام زائران اربعین/ بیش از 300 هزار نفر تا کنون ثبت نام کردند

 

شرق پرس: عراق اعلام کرده سفر به این کشور در اربعین، فقط با ویزای عراق امکان‌پذیر است. با این وجود دولت این کشور هنوز هزینه‌ ویزا را تعیین نکرده‌ است. دولت ایران گفته در حال رایزنی با عراق است تا رقم مناسبت و ارزان‌تری برای ویزای ویژه اربعین مشخص شود.

 

 

عراق سال گذشته مبلغ ویزای ویژه اربعین را نصف قیمت معمول و در حد ۴۰ دلار تعیین کرد که در روزهای نزدیک به این مناسبت‌، این ویزا رایگان و بعد هم کلاً حذف شد. برای همین جمعیت زیادی از ایران فقط با ارائه کارت ملی در مرز رهسپار کربلا شدند.

 

سازمان حج و زیارت که مسئولیت ستاد ویژه اربعین را در ایران به عهده دارد، سخت پیگیر است تا آشفتگی اربعین گذشته امسال تکرار نشود، برای همین تعداد گیت‌های کنترل گذرنامه و ویزا را در خاک ایران افزایش داد.

 

سفیر ایران در عراق نیز که مسئولیت ستاد ویژه اربعین در عراق را به عهده گرفته، تاکید کرده است امسال زائرانی که قصد سفر به عتبات عالیات را در اربعین دارند فقط با دریافت ویزا می‌توانند از کشور و به عراق وارد شوند.

 

با وجود چنین تدابیری مقامات ایرانی همچنان پیش‌بینی می‌کنند جمعیت بیشتری از ایران امسال در مراسم اربعین عراق شرکت کنند. محسن نظافتی‌ مدیرکل عتبات عالیات سازمان حج وزیارت به خبرنگار ایسنا می‌گوید: اگر شرایط مساعد باشد این جمیعت حتما بیشتر از سال گذشته خواهد شد، حتی با تعیین قرار ویزا.

 

او ادامه می‌دهد: درخواست هر دو کشور این است که زائران اربعین حتما با گذرنامه و ویزا این سفر را انجام دهند. البته دولت عراق هنوز هزینه ویزا را مشخص و رسما اعلام نکرده است.

 

نظافتی همچنین تاکید می‌کند: برای پیش ثبت‌نام عتبات هیچ هزینه‌ای دریافت نمی‌شود و کارگزاران زیارتی که این ثبت‌نام را از طریق سامانه “سماح” انجام می‌دهند، نباید هیچ هزینه‌ای از متقاضیان اربعین دریافت کنند، چون ما مبلغی را به این منظور تعیین نکرده‌ایم.

 

نظافتی اظهار می‌کند: در حال حاضر بیش از ۳۰۰ هزار نفر برای سفر عراق ویژه اربعین در سامانه‌ی سماح پیش‌ ثبت‌نام کرده‌اند که پیش‌بینی می‌شود در ماه محرم ثبت نام‌ها شتاب بیشتری بگیرد.

 

مدیرکل عتبات عالیات سازمان حج و زیارت همچنین می‌گوید: این پیش ثبت نام برای سامان‌دهی زائران اربعین و تعیین مرز و زمان خروج آن‌ها است تا نظمی در رفت و آمد زئران ایجاد شود.

 

او در عین حال تاکید می‌کند: پیش‌ثبت‌نام در این سامانه متضمن ارائه خدماتی مثل اسکان و حمل و نقل در خاک عراق نیست‌، چون آن زمان خدمات‌، بیشتر از جانب مردم ارائه می‌شود، اگر آن‌ها نباشند، خدمات شهر و آنچه دولت این کشور آماده می‌کند، کفاف زائران اربعین را نمی‌دهد./ایسنا