عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: اگر نگاهی به وضعیت صادرات و واردات اقتصاد ایران بیاندازیم درحال حاضر 72 درصد از صادرات ایران را نفت و مشتقات نفتی تشکیل می‌دهد که به عنوان یک روستای عقب‌افتاده در حال صادرات یک محصول هستیم

aghamohammadi-24

 

شرق پرس: دکتر علی آقامحمدی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام دیروز در چهارمین همایش اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌اموزی که در لانه جاسوسی در حال برگزاری است با اشاره به این که چشم‌اندازه ۲۰ ساله ایران براساس یک منطقه جغرافیایی به نام آسیای جنوب غربی تدوین شده است، گفت:‌ محوریت این منطقه ایران است، اما در مقابل منطقه‌ای شامل قفقاز، آسیای میانه، خاورمیانه است، به عنوان منطقه منآپ توسط ایالت متحده آمریکا با محوریت رژیم جعلی اسرائیل تشکیل شده است.
 
 

وی با اشاره به اینکه باید تمام تلاش خود را انجام دهیم تا ایران در رأس منطقه جغرافیایی جنوب غرب آسیا باقی بماند، تصریح کرد: در کشورهای همسایه خود شاهدیم که بی‌ثباتی در اوج خود وجود دارد، اما تنها نقطه با ثبات در این منطقه ایران است، بنابراین ایران باید به گونه‌ای عمل کند که رتبه اول را در تمام محورها داشته باشد و این یک انتخاب نیست، بلکه یک الزام است.

 

وی با اشاره به اینکه پس از بررسی‌ صورت گرفته ایران تا همین چند سال قبل به جایگاه بسیار مطلوبی در این منطقه دست پیدا کرده بود، اظهار داشت: عقب ماندن ایران تنها در مسائل اقتصادی است و اگر مشکلات اقتصادی برطرف شود، می‌توانیم به جایگاه عالی‌تری دست پیدا کنیم،‌ اما یادمان باشد که استکبار جهانی همواره به دنبال آن است که ایران را از نظر اقتصادی عقب‌مانده نگه دارد.

 

آقامحمدی با اشاره به اینکه همواره مهار ایران مطرح بوده است، تصریح کرد: امروز مهار ایران از طریق جنگ نرم و جنگ اقتصادی درحال شکل‌گیری است و در واقع شمایل مهار تغییر پیدا کرده است.

 

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اقتصاد مقاومتی و سیاست ابلاغی آن توسط مقام معظم رهبری صورت گرفت، گفت: خوشبختانه ما مشکل کمبود سند و فکر نداریم، بلکه مهم‌ترین مشکل ما در رسیدن به اقتصاد مقاومتی تنها عمل است.

 

وی ادامه داد:‌ برای رسیدن به اقتصاد مقاومتی نیازمند یک انسان مطلوب هستیم که البته شرایط این انسان قبل از تدوین اقتصاد مقاومتی تدوین شد که باید از شاخصه‌های سواد سیاسی، سواد اجتماعی، سواد فرهنگی و هنری،‌ سواد معنوی، سواد علمی، سواد میان‌فرهنگی و سواد اقتصادی و حرفه‌ای برخوردار باشد.

 

آقامحمدی ادامه داد:‌ اگر نگاهی به تعریف اقتصاد مقاومتی بیاندازیم، این اقتصاد در واقع به دنبال مقاوم‌سازی در مقابل تغییرات،‌ مخاطرات و تهدیدات داخلی و خارجی است و درواقع اقتصاد مقاومتی تنها در یک برهه از زمان کارآمد نیست بلکه تعریف آن همیشگی است و در طول تاریخ به آن باید پایبند بود.

 

این عضو هیأت مجمع تشخیص مصلحت نظام با تأکید بر اینکه اگر بررسی کوتاه در تعریف اقتصاد مقاومتی داشته باشیم، تنها نقطه ضعف ما تهدیدات داخلی است، خاطرنشان کرد: اقتصاد ایران یک اقتصاد دولتی و نفتی است، به طوری که در ثروت ملی اوضاع خوبی نداریم.

 

وی ادامه داد:‌ ۴۲ درصد از ایرانی‌ها دستمزد بگیر بخش خصوصی، ۲۳ درصد دستمزدبگیر بخش دولتی و مابقی نیز خودگردان هستند. یعنی در شغلی فعالیت می‌کنند که خودشان کارفرما و کارگر هستند، مانند یک مغازه‌دار و یا یک کشاورز که فعالیت اقتصادی انجام می‌دهد.

 

آقامحمدی گفت:‌ امروز یک نسل جوان آماده به کار داریم، اما ببینیم از این نسل جوان چه مقدار در مشاغل اقتصادی استفاده کرده‌ایم و آیا این نسل جوان همان شاخصه‌های انسان مطلوب برای رسیدن به اقتصاد مقاومتی را داراست.

 

وی ادامه داد: خوشبختانه شرایط برای رسیدن به اهداف این اقتصاد که نجات‌بخش شرایط کنونی اقتصاد ایران است مهیا است. اما نکته مهم این است که اگر نگاهی به وضعیت صادرات و واردات اقتصاد ایران بیاندازیم درحال حاضر ۷۲ درصد از صادرات ایران را نفت و مشتقات نفتی تشکیل می‌دهد که به عنوان یک روستای عقب‌افتاده در حال صادرات یک محصول هستیم، اما در عوض در زمینه واردات با تمام کشورها در ارتباطیم و انواع محصولات را وارد می‌کنیم.

 

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در پایان با اشاره به اقتصاد دانش‌بنیان، گفت: در سال‌های آتی اقتصاد ایران به سمت یک اقتصاد دانش‌بنیان باید حرکت کند، زیرا اگر دانش فعالیت را داشته باشیم، حتماً برای رسیدن به هدف خود نیز تلاش می‌کنیم./فارس