محمودی درباره دستگاههای تصفیه آب خانگی گفت: یکی از راه‌های ورود فلوراید به بدن را مصرف آب آشامیدنی حاوی فلوراید دانست و اظهار داشت: یکی از معایب این دستگاه‌ها کاهش غلظت فلوراید به پایین تر از حد مطلوب است؛ وجود غلظت مناسب فلوراید در آب آشامیدنی در رشد و استحکام دندان‌ها و استخوان‌ها به ویژه در کودکان در حال رشد به اثبات رسیده است.

به گزارش شرق پرس محمدرضا محمودی، با اشاره به اینکه فروشندگان دستگاه‌های تصفیه آب با استفاده از الکترودهای تجاری آهن و آلومینیوم در حرکتی نمایشی آب آشامیدنی شبکه لوله‌کشی را الکترولیز می‌کنند، افزود: در اثر آزادسازی یون‌های آلومینیوم و آهن، آبی کدر و سیاه رنگ تولید می‌شود که به اشتباه تحت عنوان ناخالصی آب به نمایش گذاشته می‌شود.

معاون آب و فاضلاب شهری مازندران  ادامه داد: اگر شما این آزمایش را با آب‌های معدنی تجاری انجام دهید نیز نتایج مشابهی خواهید گرفت بنابراین این امر دلیل بر ناسالم بودن آب نیست.

محمودی، با تاکید بر اینکه، این رسوبات ناشی از واکنش یون‌های آزادشده از الکترودها با عوامل هیدروکسیدآب است، اظهار داشت: بنابراین این امر نشانه ناسالم بودن آب نیست بلکه واکنشی طبیعی نسبت این فرایند است.

معاون بهره‌برداری آبفاشهری مازندران، وجود املاح در آب را امری طبیعی دانست و گفت: آب دارای املاح فراوانی است که وجود آن‌ها لازم و ضروری است و البته ارزش یک آب آشامیدنی سالم به املاح محلول در آب است.

وی درباره معایب استفاده از دستگاه تصفیه آب خانگی خاطرنشان کرد: اگر هدف فروشندگان دستگاه‌های تصفیه آب کاهش املاح آب باشد باید گفت این مینرال‌ها در آب نقش بسزایی در سلامت افراد جامعه به ویژه سلامت جنین در دوران بارداری دارد.

محمودی، با بیان اینکه خرید اینگونه دستگاه‌ها برای کاهش موادمعدنی در آب سلامت خانواده را به مخاطره می‌اندازد، گفت: اگر هدف فروشندگان دستگاه تصفیه آب، کنترل آلودگی میکروبی آن و حذف کلر آزاد باقیمانده در آب باشد، باید گفت آب‌های لوله‌کشی شده به دلیل انجام آزمون‌های کیفیت میکروبی تحت کنترل و نظارت مستمر شرکت‌های آب و فاضلاب و وزارت بهداشت و درمان است.

معاون بهره‌برداری آبفاشهری مازندران، با اشاره به اینکه میزان کلر آزاد باقیمانده در آب مطابق استانداردهای سازمان جهانی بهداشت(WHO) است، اظهار داشت: در راستای میزان تشکیل تری هالومتان‌ها در آب شرب، آزمایشات پیشرفته دیگر نیز برروی آب‌های لوله‌کشی شده انجام می‌شود و میزان مقبولیت آب به صورت دائمی کنترل می شود.

محمودی، بیان داشت: چنانچه مخزن جمع کننده آب دستگاه های تصفیه وفیلترهای موجود در فرایند تصفیه به موقع سرویس و به خوبی نگهداری نشود بصورت بالقوه به یکی از منابع آلاینده آب تبدیل می شوند.

وی، با تاکید بر اینکه آبها با کیفیت متفاوت، دستگاه‌های تصفیه مختص به خود را می‌طلبند، افزود: این در صورتی است که فروشندگان دستگاه‌های تصفیه آب بدون در نظرگرفتن این امر و مدت زمان اشباع‌پذیری فیلترها مبادرت به فروش می‌کنند.

معاون آبفاشهری مازندران به تأثیر دستگاه‌های تصفیه آب برکیفیت آب شرب اشاره و تصریح کرد: کاهش مواد معلق آب، کاهش سختی آب، کاهش جامدات محلول در آب ، کاهش اسیدیته (PH) آب و کاهش فلوئور آب بخشی از تاثیرات منفی این دستگاه‌هاست.

 وجود املاح معدنی مجاز در آب برای بدن مفید است

 وی، در باره کاهش مواد معلق آب در دستگاه‌های تصفیه آب خانگی گفت: دو نوع فیلتر در بازار وجود دارد که یکی از آنها صرفا مواد معلق آب را جدا می‌سازد، اغلب پارچ و کتری‌هایی که مدعی هستند چای خوش رنگ تر و آب خوش مزه تری را در اختیار مصرف کننده قرار می‌دهند، از این قبیل فیلترها استفاده می‌کنند و در شبکه‌های آبرسانی تحت پوشش شرکت آبفا مواد معلق موجود در آب از طریق ساده‌ترین روش تصفیه آب، حذف می‌شود.

محمودی ادامه داد: بنابراین گرچه جداسازی مواد معلق آب می‌تواند چای خوش رنگ تر و آب صاف تری را در اختیار قرار دهد، ولی این کار تاثیر چندانی در سالم‌تر کردن آب نخواهد داشت و خریداران این گونه فیلترها، صرف هزینه زیباتر شدن چای و آب مصرفی خود را می‌پردازند.

وی، یکی از راه‌های ورود فلوراید به بدن را مصرف آب آشامیدنی حاوی فلوراید دانست و اظهار داشت: یکی از معایب این دستگاه‌ها کاهش غلظت فلوراید به پایین تر از حد مطلوب است؛ وجود غلظت مناسب فلوراید در آب آشامیدنی در رشد و استحکام دندان‌ها و استخوان‌ها به ویژه در کودکان در حال رشد به اثبات رسیده است.

محمودی در ادامه ، استفاده از ترکیبات کلر برای ضدعفونی و گندزدایی و رفع آلودگی‌های میکروبی آب اجتناب ناپذیر دانست و افزود: برخی شرکت‌های تجاری برای فروش محصولاتی نظیر آب شیرین‌کن، انواع فیلترهای آب و همچنین سردوشی‌های ویتامین C در تبلیغات خود ضمن اشاره به لزوم حذف این ترکیبات در نقطه مصرف، کلر موجود در آب را عامل اصلی ریزش مو و خشک و حساس شدن پوست بدن می‌دانند اما باید اذعان کرد کلر موجود در آب آشامیدنی همواره از سوی مراکز بهداشتی و شرکت آب و فاضلاب کنترل می‌شود تا از محدوده مجاز فراتر نرود.

وی خاطرنشان کرد: طبق نظر متخصصان پوست و مو، وراثت، گرد و غبار، آب‌های سنگین که کلسیم بالایی دارند، همچنین استرس و رژیم غذایی نامناسب می‌توانند باعث ریزش مو شوند.

معاون بهره‌برداری آبفاشهری مازندران، ادامه داد: ادعای دیگری که عرضه‌کنندگان محصولات مجهز به فرایند حذف کلر از آب مصرفی مطرح می‌کنند، از بین رفتن شوره سر با استفاده از این محصولات است؛ این در حالی است که طبق نظر متخصصان مربوطه، شوره سر در دو حالت ایجاد می‌شود ابتلا به بیماری‌های پوستی مانند اگزما یا درماتیت سبوروییک که عامل آنها قارچ است و دوم به خاطر شستشوی بد و ناکافی موها و نوع شامپو؛ بنابراین این محصولات نمی‌توانند در حل این مشکل تأثیر داشته باشند.

 

 

 

ایسنا