مشکلات پیش‌ روی حوزه کشاورزی در مازندران سر دراز دارد، گرچه ستاد ویژه مبارزه با پدیده زمین‌خواری با هدف بررسی وضعیت تغییر کاربری اراضی و نظارت بر ساخت و ساز در استان تشکیل شد اما همچنان شاهد زمین خواری و تغییر وضعیت طبیعت بکر استان هستیم.

ادامه روند زمین خواری در طبیعت بکر استان مازندران

 

 

به گزارش شرق پرس استان مازندران با داشتن موقعیت خاص و زمین‌های بکر همواره مورد توجه افرادی بوده که با استفاده از موقعیت خود سعی دارند زمین‌ها را با قیمت‌های پایین از کشاورزان خریداری کنند.

 

 

 

باید گفت مشکلات پیش‌ روی حوزه کشاورزی در مازندران سر دراز دارد، به همین دلیل ستاد ویژه مبارزه با پدیده زمین‌خواری با هدف بررسی وضعیت تغییر کاربری اراضی و نظارت بر ساخت و ساز در استان تشکیل شد.

 

 

با وجودی که مسئولان بارها اعلام کرده جلوی تخلفاتی از این قبیل گرفته شده اما شاهد این هستیم که طبیعت بکر مازندران مأمن افرادی شده که آن را دست‌خوش تغییر کردند.

 

 

 تاکید بر جلوگیری از هرگونه زمین خواری و تغییر کاربری اراضی

معاون عمرانی استاندار مازندران در این باره در گفت‌وگو با فارس، اظهار کرد: براساس دستور مقام معظم رهبری در اسفند ماه سال گذشته نسبت به تشکیل کارگروهی در زمینه زمین‌خواری با حضور  نماینده‌ای از جهاد کشاورزی و منابع طبیعی و سایر دستگاه‌ها در استانداری مازندران برای پیگیری امور اقدام شده است.

 

 

علی نبیان با بیان اینکه بازدیدهای میدانی از مناطق مختلف استان از جمله منابع طبیعی و اراضی کشاورزی به‌صورت ویژه در حال پیگیری است، افزود: هدف ما این است با هم‌دلی و همراهی گام بلندی در این راستا در مازندران برداشته شود.

 

 

وی با تاکید بر جلوگیری از هرگونه زمین‌خواری و تغییر کاربری اراضی به‌صورت ساخت و ساز غیرمجاز، افزود: همچنین با همکاری سپاه ۳ هزار و ۵۰۰ پایگاه بسیج به‌عنوان دستان و چشمان اجرایی این موضوع را رصد می‌کنند، اگر دست‌درازی به اراضی و منابع طبیعی صورت گرفت با پیگیری از این موضوع جلوگیری شود.

 

 

معاون عمرانی استاندار مازندران در پایان از همه مردم استان خواستار شد؛ اگر در مناطقی مشاهده کردند هرگونه دست‌درازی به منابع طبیعی و اراضی صورت می‌گیرد به بخشداران، دهیاران و مراجع مربوطه گزارش کنند تا در اسرع وقت برخورد قانونی صورت گیرد.

 

 

مشکلاتی در ارتباط با زمین‌خواری در منطقه میانکاله داشتیم

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران نیز در این باره در گفت‌وگو با فارس، اظهار کرد: با پیگیری‌های که از دستگاه قضایی داشتیم خلاف‌هایی که در مناطق مختلف صورت گرفته را توانستیم به‌ویژه در منطقه میانکاله سامان‌دهی کنیم.

 

 

ناصر مهردادی با بیان اینکه میانکاله از نگاه کشوری و بین‌المللی حائز اهمیت است، افزود: پناهگاه حیات وحش عنوان‌های ویژه‌ای از جمله زیست‌کره دارد و نخستین تالابی بوده که عضو کنوانسیون رامسر ثبت شده است.

 

 

وی بیان کرد: اخیراً نیز با کمک سازمان یونسکو و کشورهای مختلف در منطقه جلسه خوبی را برای سامان‌دهی این زیست‌کره داشتیم.

 

 

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران با اعلام اینکه یک‌سری مشکلاتی در ارتباط با زمین‌خواری در منطقه میانکاله داشتیم که جلوگیری شد، اضافه کرد: تاکنون پنج مورد از ساختمان‌هایی که به‌صورت غیرمجاز از گذشته در منطقه ساخته شده، تخریب شد.

 

 

مهردادی در پایان خاطرنشان کرد: پیگیر هستیم این مسائل را به‌صورت مطلوب با کمک قانون و مصوبات هیات دولت و افرادی که نگران بحث زمین‌خواری در استان انجام دهیم تا جلوی این مسائل در مازندران گرفته شود.

 

 

برخورد جدی با با ویلاسازی غیرمجاز در مازندران

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران نیز در این باره در گفت‌وگو با فارس، اظهار کرد: با اقدامات انجام‌شده از سال ۹۳ در مازندران بحث زمین خواری و تغییر کاربری اراضی کاهش چشم‌گیری داشته است.

 

 

دلاور حیدرپور با اشاره به اینکه در حال حاضر گشت‌های ما دایر است، افزود: درصورت مشاهده براساس حکم قلع و قمع صورت می‌گیرد؛ همچنین گروهی از سوی قوه قضائیه نیز مشغول بررسی این موضوع هستند.

 

 

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران با بیان اینکه از تاریخ اول آبان‌ ماه سال ۸۵ قانون اصلاحی حفظ کاربری اراضی تصویب شده بود، اظهار کرد: تا پایان سال ۹۲، حدود یک‌هزار و ۱۰۰ فقره حکم قلع و قمع بنای غیرمجاز در مازندران اجرا شده است.

 

 

حیدرپور اضافه کرد: در سال ۹۳ نیز ۲ هزار و ۸۲۰ فقره حکم قلع و قمع بنای غیرمجاز در مازندران اجرا شد که این موضوع به این معناست در سال گذشته از مجموع ۱۰ سال قبل نزدیک به دو برابر رسیده است.

 

 

وی با اعلام اینکه از این تعداد ۲ هزار و ۴۵۰ فقره درباره تبصره ۲ ماده ۱۰ این قانون بوده است، افزود: در چهار ماهه نخست امسال نیز ۷۵۰ فقره حکم قلع و قمع بنای غیرمجاز در استان اجرا شده است.

 

 

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران با تأکید بر اینکه با ویلاسازی غیرمجاز به‌شدت برخورد می‌شود، گفت: براساس قانون هرگونه ساخت‌ و ساز غیرمجاز قلع و قمع می‌شود.

 

 

حیدرپور تصریح کرد: همچنین براساس ماده ۸ این قانون، دستگاه‌های خدمات‌رسان حق ارائه خدمات به بناهای غیرمجاز را ندارند که این موضوع نیز بخشنامه شده و جزو سیاست‌های کلی استان است که اگر مواردی غیر از این شود، برابر قانون با دستگاه متخلف برخورد می‌شود.

 

 

وی خاطرنشان کرد: البته نبود نیروی کافی مجرب به‌ویژه کارشناسان حقوقی در ستاد و شهرستان‌ها، کمبود امکانات شامل ماشین‌آلات، نبود حقوق و مزایای مناسب برای کارکنان این بخش، همکاری نامناسب دستگاه‌ها با مدیریت‌های جهاد کشاورزی شهرستان‌ها و امنیت نداشتن همکاران از عوامل بازدارنده در اجرای قوانین بوده است.

 

 

حیدرپور خاطرنشان کرد: توصیه ما این است که افراد بدون گرفتن مجوز اقدام به ساخت‌ و ساز غیرمجاز نکنند تا گرفتار تخریب و قلع‌ و قمع شوند و قبل از هرگونه ساخت‌ و ساز نسبت به گرفتن مجوز اقدام کنند.

 

 

رئیس سازمان جهاد کشاورزی از مالکان زمین‌های کشاورزی خواستار شد؛ قبل از هرگونه تغییر کاربری زمین‌های باغی و کشاورزی خود برای گرفتن مجوزهای قانونی و مشاوره به مدیریت یا مراکز جهاد کشاورزی شهرستان مراجعه کنند.

 

 

تجاوز به اراضی ملی و منابع طبیعی طی سال ۹۳ به صفر رسید

رئیس کل دادگستری مازندران در گفت‌وگو با فارس، با اعلام اینکه از سال ۹۳ حفظ و حراست از منابع طبیعی و ملی به‌ صورت ویژه در دستور کار قرار گرفت، اظهار کرد: تجاوز به اراضی ملی و منابع طبیعی طی سال ۹۳ به صفر رسید.

 

 

حجت‌الاسلام محمدعلی تقوی‌فرد با بیان اینکه اراضی کشاورزی و جنگلی متعلق به همه نسل‌ها بوده و در دست ما به صورت امانت است، خاطرنشان کرد: قبل از سال ۹۳ زمین‌خواری، تغییر کاربری غیرمجاز و تجاوز به عرصه‌های ملی و منابع طبیعی روندی صعودی داشت که با اقدامات انجام‌شده، در حال حاضر این امر متوقف شده است.

 

 

به گزارش فارس، از مسئولان حوزه کشاورزی انتظار می‌رود با حمایت از کشاورزان و کاهش هزینه تولید در جلوگیری از تغییر کاربری اراضی کشاورزی اقدامات سودمند و اثرگذاری انجام دهند.