به نظر می رسد دولت ترامپ نکته مهمی در رابطه با ایران را درک کرده اند: همان موضوعی که دولت آمریکا از آن نگران است و نسبت به آن شکایت می کند -یعنی نفوذ رو به رشد ایران در منطقه- ایجاب می کند که دست کم یک رابطه کاری بین دو کشور، حفظ شود....

معاملات بزرگ بین ایران و آمریکا درحال پیشرفت است؟

 

شرق پرس: روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز (nytimes)، با انتشار گزارشی مدعی شده است که با وجود تحریم های جدید آمریکا علیه ایران و گزافه گویی های ترامپ درباره کشورمان، دولت ترامپ مایل به تعامل با ایران است و آمریکا باید برای حل مشکلات خاورمیانه با ایران رابطه داشته باشد.

 

در این گزارش تحت عنوان “همچنان که رهبران ایران و آمریکا موضعگیری های تندی در قبال هم دارند، معاملات بزرگ بین دو کشور درحال پیشرفت است“، منتشر شده، می خوانیم:

 

«پرزیدنت ترامپ که هرگز خصومت خود نسبت به ایران را مخفی نکرده است، اخیرا خواستار یک استراتژی منطقه ای جامع توسط کشورهای سنی منطقه برای منزوی کردن ایران شده است. اما تهران با خونسردی شگفت آوری با این تهدید برخورد کرده است چرا که در واقع، دولت ترامپ تمایل خود به تجارت و تعامل با ایران را نشان داده است.

در ظاهر به نظر می رسد که اخیرا خبرهای بد بسیاری برای جمهوری اسلامی وجود داشته است. در نشست اخیر سران کشورهای عربی و آمریکا که در عربستان سعودی برگزار شد، ترامپ میهمان ملک سلمان، پادشاه عربستان بود که دشمن قسم خورده ایران است و قراردادی تسلیحاتی به ارزش ۱۱۰ میلیارد دلار بین دو کشور به امضا رسید.

 

ترامپ در این اجلاس عنوان کرد “تا زمانی که خواهان پذیرش صلح و ثبات نباشد، تمامی کشورهای منطقه باید در کنار یکدیگر کار کنند تا ایران را منزوی سازند و حمایت این کشور از تروریسم را به پایان رسانند.”

 

آیت الله خامنه ای، رهبر عالی ایران نیز چند روز پیش در اظهاراتی که در پایگاه او نیز به ثبت رسیده است عنوان کرد که “احمق ها گمان می کنند می توانند با هزینه کردن پول، دوستی دشمنان اسلام را به دست آورند؛ آن ها مانند گاوهای شیرده هستند که تا زمانی که شیر داشته باشند دوشیده می شوند و وقتی دیگر شیری نداشتند، ذبح شان می کنند.”

 

با وجود اظهارات تند از سوی دو طرف، اما ایرانیان منتظر دریافت یک ناوگان از هواپیماهای بوئینگ ساخت آمریکا  هستند که برای این شرکت آمریکایی ۲۲ میلیارد دلار ارزش دارد. آخرین قرارداد میان بوئینگ و شرکت هواپیمایی آسمان ایران دو ماه پس از شروع به کار ترامپ به امضاء رسیده است.

 

بعید به نظر می رسد آقای ترامپ که بزرگترین شعار انتخاباتی او “اول آمریکا” بوده و وعده است که مشاغل صنعتی را احیا کند، فرصت چنین معامله ای با ایران که ۱۸.۰۰۰ شغل در آمریکا ایجاد می کند را خراب کند.

 

با وجود آنکه ترامپ در مبارزات انتخاباتی خود شدیدا به توافق هسته ای حمله کرده و آن را “بدترین توافق تاریخ آمریکا” خوانده بود، در ماه آوریل و می، تعلیق تحریم های ایران را تمدید کرد که در واقع اجازه می دهد توافق هسته ای به قدرت باقی بماند و ایران نیز به تجارت بین المللی خود ادامه داده و به اموال مسدود شده خود توسط ایالات متحده دسترسی داشته باشد.

نشانه دیگری که حاکی از تمایل دولت ترامپ برای تعامل با جمهوری اسلامی است، در کنفرانس خبری رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه [آمریکا] در ریاض اتفاق افتاد که پس از اظهارات تند رئیس جمهور بود. تیلرسون درباره اینکه اگر محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران با او تماس بگیرد، چه واکنشی نشان خواهد داد، گفت که چنین تماسی را پاسخ می دهد. تیلرسون گفت: “هرگز تلفن را به روی کسانی که می خواهند گفت وگو کنند یا مکالمه ای سازنده دارند، قطع نخواهم کرد.”

به نظر می رسد دولت ترامپ نکته مهمی در رابطه با ایران را درک کرده اند: همان موضوعی که دولت آمریکا از آن نگران است و نسبت به آن شکایت می کند -یعنی نفوذ رو به رشد ایران در منطقه- ایجاب می کند که دست کم یک رابطه کاری بین دو کشور، حفظ شود.

 

ایالات متحده بدون همکاری با تهران، با سختی های زیادی برای حل مشکلات خاورمیانه رو به رو خواهد بود؛ در لبنان، ایران از گروه شیعی حزب الله حمایت می کند، در سوریه نیز این ایران است که از دولت بشار اسد پشتیبانی می کند، در عراق نیز ایران گروه های شبه نظامی شیعه را آموزش می دهد و از دولت حیدرالعبادی حمایت می کند، در یمن نیز حوثی ها تحت حمایت ایران قرار دارند.

 

از همین رو است که برخی تحلیل گران می گویند در صورت نشستن ایران و آمریکا بر سر میز مذاکره، هنوز ظرفیت هایی برای سازش وجود دارد؛ و آمریکا می تواند فشار اقتصادی بر ایران را کاهش دهد و در مقابل ایران نیز در امور منطقه ای همکاری نماید.»

 

 

 

 

 

جام