روزهای گذشته شهرداری نکا با انتشار تصاویری از نامهربانی برخی کسبه با درختان, از شهروندان خواست تا از خسارت زدن به درخت های حاشیه خیابانها جلوگیری کنند ولی از دیگر سو با سربرداری نزدیک به قطع درختان موجب تعجب برخی شهروندان شد.

 

 

 

به گزارش شرق پرس  ۱۵ دی‌ماه جاری بود که پایگاه خبری شهرداری نکا تصاویری از درختان سطح شهر منتشر کرد که نشان می‎داد برخی از مغازه‎داران، توجهی به حفظ درختان ندارند و از آن برای تبلیغات محیطی خود استفاده می‎کنند.

 

 

این تصاویر به‎وضوح نشان می‎دهد که برخی از اجناس داخل مغازه‌ها بدون هیچ توجهی به درخت آویزان یا به آن تکیه داده می‎شود تا در معرض دید مردم قرار بگیرد که این کار هر روزه مغازه‌داران، بلای جان درختان شده است.

 

derakht-neka1  

شهرداری نکا با انتشار این تصاویر، از شهروندان خواست تا فرهنگ دوستی و احترام به طبیعت را رعایت کرده و از خسارت زدن به درختان که منافع عمومی محسوب می‎شود، جلوگیری کنند.

 

 

این اقدام شهرداری نکا در خور تحسین است، اما اندکی بعد در چند نقطه نکا شاهد قطع یا «سربرداری» درختان کاج بودیم که سال‌هاست ریشه در خاک دارند.

 

derakht-neka2

 

 

 

در حاشیه نشست شهرداران و روسای شوراهای اسلامی مازندران در سالن استانداری، فرصتی پیش آمد تا از شهردار نکا در این باره بیشتر پرس‎وجو کنیم.

 

 

سیدعیسی میری با بیان اینکه «سربرداری درختان خطرآفرین» مصوبه شورای شهر بوده است، گفت: آن‎چه در چند نقطه شهر نکا انجام شده، در همین راستا است.

 

 

وی اظهار کرد: در ورودی غربی شهر نکا نیز درختان اوکالیپتوس وجود دارد که احتمال افتادگی و خطرآفرینی دارند، لذا سربرداری درختان در این منطقه نیز در دست اقدام است.

 

derakht-neka3

 

شهردار نکا در پاسخ به این سوال که رشد درخت متوقف نمی‎شود و اگر دوباره شاخ و برگ بزند، آیا باز هم این روند تکرار می‎شود، افزود: بله، اگر احتمال خطرآفرینی وجود داشته باشد، چنین کاری انجام می‎شود.

 

 

میری بیان کرد: در برخی نقاط شهر نکا از سیم برق و در جاهایی نیز از کابل برق برای شبکه توزیع استفاده شده است، لذا با نقاطی که کابل‌های خودنگهدار و دارای پوشش به‎کار رفته است، هیچ مشکلی نداریم.

 

 

 

وی در پاسخ به اینکه چرا در برخی نقاط شهر با وجود کابلی‎بودن شبکه توزیع، سربرداری درختان انجام شده است، اظهار کرد: زیرا در این نقاط، احتمال سقوط درختان وجود داشت و شهرداری کار خود را به‎درستی انجام داد.

 

derakht-neka4

 

 با نگاهی به تصاویر درختان در چند نقطه شهر نکا که به گفته شهردار این‌ شهر، درختان سربرداری شده‌اند، به‎راحتی متوجه می‎شویم که تنه درختان قطع شده و خبری از سربرداری نیست.

 

 

از آنجا که در صحبت شهردار نکا، اشاره‎ای نیز به کابل‌ها و سیم‌های برق زده شد، لذا تماسی نیز با مدیر امور برق نکا داشتیم.

 

 

علی نادعلیزاده در پاسخ به فارس، گفت: البته اگر در جاهایی احساس شود که وجود شاخ و برق درختان منجر به خطرآفرینی می‌شود، سربرداری درختان باید انجام شود.

 

 

وی اظهار کرد: شبکه توزیع برق در جاهایی که از سیم‎های برق استفاده می‎شود باید با تأمین اعتبارات لازم، به‎صورت پوشش‌دار و کابلی باشد تا در زمان حوادثی چون باد و طوفان منجر به ایجاد خسارت نشود.

 

 

 

مدیر امور برق نکا درباره آن‌چه که به نام سربرداری درختان در مناطقی از شهر نکا از جمله در راه‌آهن و «ماکروبه» اتفاق افتاده است، افزود: در منطقه راه‌آهن، شبکه توزیع برق کابلی شده است و حتی با وجود درختان، خطری ایجاد نمی‎شود.

 

 

این مسئول ادامه داد: در ماکروبه احتمال خطر وجود داشت که باید سربرداری انجام می‎شد ولی آنچه که می‎بینیم؛ سربرداری درخت نیست و چند متر از درخت قطع شده است.

 

 

به گزارش فارس، تصاویری که از چند نقطه شهر نکا به‎دست آمده است، مشخص می‎کند که سربرداری درخت انجام نشده و نام این اقدام، قطع غیراصولی درخت است، همچنین شهردار نکا نیز در صحبت‎های خود، نبود خطر برق‎گرفتگی در صورت کابلی بودن شبکه توزیع برق را تأیید کرد.

 

 

 

 

 

فارس