مسایل سیاسی و گرایش جناحی بیشترین تاثیر را در این دوره از انتخابات در شهرهای ، بابل ، آمل ، قائمشهر و ساری نشان داده است که پارلمان شهری در آنها دارای 9 کرسی بوده است ...

اصلاح طلبان و مستقل ها پیروز انتخابات شورای شهر

 

به گزارش شرق پرس نامزدهای غیرسیاسی و مستقل در کنار اصلاح طلبان و اعتدال گرایان بیشترین کرسی های پنجمین دوره شوراهای اسلامی در ۲۲۲ شهر بزرگ استان مازندران را به خود اختصاص داده اند.

 

بررسی های میدانی نشان می دهد که از ۱۳۶ کرسی شورای شهرهایی که مرکز شهرستان های ۲۲ گانه مازندران محسوب می شوند ، ۷۱ نفر فاقد گرایش سیاسی یا مستقل هستند ، ۴۲ نفر گرایش اصلاح طلبانه و اعتدالی دارند و ۲۳ نفر نیز دارای گرایش اصولگرایانه هستند.

 

در این جمع بندی اصلاح طلب و اعتدالی به آن دسته از منتخبان گفته می شود که از حمایت تمامی یا بخش هایی از تشکل های و احزاب حامی دولت برخوردار بودند و این حمایت را در تبلیغات انتخاباتی خود به عنوان برگ برنده اعلام کرده اند .

 

اصولگرا هم به منتخبانی گفته می شود که از حمایت تمامی یا بخش هایی از تشکل ها و احزاب اصولگرا برخوردار بودند.

مستقل و غیر سیاسی به منتخبانی گفته می شود که آرای خود را مدیون هیچ یک از جریان های سیاسی اصلاح طلب و اصولگرا نیستند و از این نشان سیاسی تبلیغاتی برای جمع کردن آرای رای دهندگان استفاده نکردند.

 

مستقل و غیر سیاسی بودن در این تقسیم بندی به معنای بی تفاوتی این منتخبان نسبت به دو جریان سیاسی فعال در کشور شامل اصولگرایان و اصلاح طلبان نیست .

 

بررسی های میدانی نشان می دهد که دستکم ۷۰ درصد از منتخبانی که به صورت مستقل و با پوشیده نگه داشتن گرایش سیاسی خویش به شوراهای اسلامی ۲۲ شهر اصلی مازندران راه یافته اند در نگاه به مسایل کلان کشور از جریان سیاسی اصلاح طلب و اعتدالگرا حمایت می کنند ولی با توجه به اثرگذاری مسایل قومی و قبیله ای و همچنین مسایل منطقه ای در انتخابات شوراهای شهر ، ترجیح داده اند این دیدگاه خود را پوشیده نگه دارند.

 

همچنین حدود ۲۰ درصد این منتخبان در نگاه به مسایل کلان کشور دارای دیدگاه اصولگرائی هستند و ۱۰ درصد دیگر به معنای واقعی افراد غیرسیاسی به شمار می روند و در صورت مواجه شدن با جبر زمانه برای انتخاب یکی از جریان های سیاسی بر مبنای شرایط زمانی و مکانی تصمیم گیری می کنند .

 

انتخابات پنجمین دوره شورای اسلامی شهرهای بزرگ در مازندران تنها انتخاباتی است که بشدت تحت تاثیر جریان های سیاسی قرار گرفته است و دو جریان اصلاح طلب و اصولگرا را وادار کرد تا در جریان تبلیغات انتخاباتی و حتی پیش از آن در حد مقدور در شهرهای مختلف نامزدهای مورد حمایت خود را مشخص کنند.

 

تا پیش از این ، دو جناج سیاسی کشور در جریان تبلیغات انتخاباتی حتی در شهرهای بزرگ و مرکز ثقل سیاسی استان مانند ساری مواضع خود را نسبت به نامزدها مشخص نمی کردند و تنها پس از اعلام نتایج به عنوان خوشه چین خرمن مناسبات مردم سالارانه خود را سهامدار معرفی می کردند.

 

این نگاه جناح های سیاسی در دوره های گذشته سبب شد تا هنوز هم حدود ۵۱ درصد از منتخبان شوراهای اسلامی شهرهای بزرگ مازندران به عنوان افراد مستقل و غیرسیاسی شناخته شوند در حالی که در خوشبینانه ترین حالت تنها ۱۰ درصد منتخبان به معنای واقعی غیرسیاسی و مستقل محسوب می شوند.

 

مازندران ۲۲ شهرستان دارد و در این گزارش وضعیت منتخبان در شهرهایی که مرکز این شهرستان ها محسوب می شوند بررسی شده است .

 

شورای اسلامی در چهار شهر بزرگ مازندران ۹ کرسی ، ۸ شهر دارای هفت کرسی و ۱۰ شهر هم دارای پنج کرسی است .

 

مسایل سیاسی و گرایش جناحی بیشترین تاثیر را در این دوره از انتخابات در شهرهای ، بابل ، آمل ، قائمشهر و ساری نشان داده است که پارلمان شهری در آنها دارای ۹ کرسی بوده است .

اگر این شهرها را که تاثیر جریان ها و احزاب سیاسی در آنها از بیشترین شفافیت برخوردار است مبنای تحلیل قرار دهیم ، باز هم این نتیجه حاصل می شود که مستقل ها و اصلاح طلبان بیشترین کرسی ها را از آن خود کردند و اصولگرایان با ناکامی سنگینی مواجه شده اند.

 

در این چهار شهر از مجموع ۳۶ کرسی ، اصلاح طلبان ۱۵ کرسی را به دست آوردند ، مستقل ها ۱۸ کرسی را در اختیار گرفته اند و تنها سه کرسی شهرهای بزرگ مازندران به اصولگرایان رسیده است .

 

مازندران ۲۲ شهرستان و ۵۸ نقطه شهری دارد که در این دوره ۳۱۶ نفر به عنوان اعضای اصلی شورای اسلامی این شهر انتخاب شدند.

 

 

 

 

 

وارش