سردار فدوی فرمانده نيروی دريايي سپاه گفت: آمریکایی‌ها برای آزادی 10 تفنگدار خود تماس گرفتند و آقای ظریف وزیر خارجه کشورمان به کری گفت انها در آبهای سرزمینی ایران بودند و باید عذرخواهی کنند.

usa-malavan52

 

شرق پرس: دو قایق نظامی و ده تفنگدار آمریکایی که شب گذشته در آب‌های ایران توسط نیروی دریایی سپاه پاسداران بازداشت شدند. عصر روز گذشته هنگام توقیف این دو قایق، ناوگروه هواپیما بر «هری ترومن» امریکا در جنوب شرقی جزیره فارسی و در آب‌های بین المللی نزدیک محل توقیف شناور حضور داشته است. سرنشینان تفنگدار امریکایی این دو قایق که نه مرد و یک زن هستند، با برخورد مناسب در سلامت کامل در محلی امن مستقر شده‌اند.
 
 
 

فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران لحظاتی پیش در این باره با تاکید بر اینکه نیروی دریایی سپاه در منطقه خلیج فارس- تنگه هرمز – استقرار کامل و همه جانبه داشته و تسلط کامل در همه آبهای منطقه خلیج فارس و تنگه هرمز دارد، گفت: آب‌های سرزمین کشور آب‌هایی است که باید حضور شناورها با اطلاع و اجازه قبلی باشد خاصه اگر آن شناورها نظامی باشد. در قوانین بین الملل عبور بی‌ضرر در آب‌ها وجود دارد اما مسلماً حضور آمریکایی‌ها در منطقه خلیج فارس هیچگاه بی‌ضرر نبوده و ما تلقی عبور بی‌ضرر را نداریم.

 

دریادار فدوی فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران درباره جزئیات عملیات دستگیری این تفنگداران در آب‌های ایران، عنوان نمود: عصر دیروز یک فروند شناور شامل ده تفنگدار آمریکایی که نه نفر آن‌ها تفنگدار مرد و یک نفر آن‌ها تفنگدار زن بودند در ۳۰ مایلی آبهای سرزمینی جزیره فارسی قرار گرفتند و بلافاصله به لحاظ عدم حرفه‌ای عمل کردن نیرو‌ها، توسط رزمندگان ما در دریا توقیف شدند و به جزیره فارسی منتقل شدند.

 

وی در ادامه افزود: این نیرو‌ها (سربازان آمریکایی) مقاومتی زیادی را از خود نشان ندادند ولی بعدا متاسفانه شاهد بودیم که نیروی دریایی آمریکا- ناو هواپیمابر آمریکا و رزم ناو آمریکا- رفتار غیرحرفه‌ای  به مدت چهل دقیقه داشت و تحرکات هوایی و شناوری را در منطقه داشت. این نشان دهنده عدم تعهد آمریکا بود که مدعی‌اند می‌خواهند به تامین امنیت در منطقه بپردازند. البته با اقدام به موقع ما در آن ۴۰ دقیقه، آرامش به منطقه برگشت و کنترل صد در صد برقرار شد.

 

فدوی ضمن بیان اینکه از اوایل کار تماس‌های دیپلماتیک برقرار بود ما با عزیزان در وزارت امور خارجه و آقای ظریف در تماس بودیم و شرح ماجرا داشتیم، خاطر نشان کرد: مشخص بود آقای کری با آقای ظریف تماس گرفته و درخواست موضع گیری داشته است. آقای ظریف موضع بسیار قوی و محکمی داشتند راجع به اینکه آن‌ها در آبهای سرزمین ما بودند و باید معذرت خواهی کنید.

 

فرمانده نیروی دریایی سپاه در انتهای این گفت و گوی زنده، تاکید کرد: این روند انجام شده و مسلماً این روند طول نخواهد کشید و نیروی دریایی سپاه به محض دستور از سلسه مراتب خودش، به اجرای دستور صادره اقدام ‌خواهد کرد.