شیخ الازهر مصر با شاشاره باینکه شیعه و سنی دو بال جهان اسلام هستندخواستار آشتی و وحدت میان علمای امت اسلامی برای تاکید بر این‌که اسلام دینی بدون تعصب است، شد.

 

 

شرق پرس: همزمان با تشدید تحرکات فتنه‌افکنانه رژیم وهابی آل سعود در جهان اسلام و ادامه سیاست‌های ویرانگر و کشتار مسلمانان بیگناه به دست تروریست‌های تکفیری شیخ الازهر تاکید کرد شیعه و سنی دو بال اسلام هستند و تقریب میان آنها یک ضرورت است.
 
 
 
 تسنیم به نقل از پایگاه خبری العهد، نوشت: احمد الطیب شیخ الازهر مصر اظهار داشت شیعه و سنی دو بال اسلام هستند و به همین سبب تقریب و نزدیک شدن آنها به یکدیگر ضروری است. وی شیعه و سنی را برادران یکدیگر خطاب کرد.
 
 
 
وی بار دیگر بر ضرورت  تحریم قتل هر مسلمان اعم از شیعه یا سنی تاکید کرد و خواستار بازگشت به روح میراث اسلامی دعوت کننده به رحم و مهربانی و تسامح و نفی هر گونه افراط‌گرایی و تعصب شد.
 
 
 
شیخ  الازهر که پس از دیدار با اعضای شورای مسلمانان اندونزی سخن می‌گفت، درباره اختلاف میان علمای امت اسلام هشدار که به گفته وی، بروز اختلاف میان علما ممکن است به بروز اختلاف میان عموم مسلمانان منجر شود.
 
 
 
وی همچنین درباره هر گونه تلاش برای تحمیل یک مذهب مشخص بر دیگران که منجر به نزاع دینی می‌شود، نیز هشدار داده و تاکید کرد اسلام دینی است که تمام مذاهب اسلامی را بدون تعصب یا  افراط‌گرایی در خود جای می‌دهد.
 
 
 
احمد الطیب همچنین تکفیر مسلمانان را حرام دانست و گفت تکفیر خطرناک است و هیچ کس حق ندارد دیگری را تکفیر کند و این مسئله تنها به اولی‌الامر برمی‌گردد.
 
 
 
شیخ الازهر بار دیگر خواستار دیدار علمای الازهر و علمای شیعه شد.
 
 
 
وی بر ضرورت بازگشت به روح میراث اسلامی دعوت کننده به رحم و مهربانی و تسامح و دورانداختن افراط‌گرایی تاکید کرد و خواستار آشتی و وحدت میان علمای امت اسلامی برای تاکید بر این‌که اسلام دینی بدون تعصب است، شد.
 
 
 
شیخ  الازهر خاطر نشان کرد وحدت تنها از طریق وحدت فهم یا فکر نیست، زیرا  اختلاف یک مسئله عادی است که اسلام هم آن را تایید می‌کند.
 
 
 
احمد الطیب خاطر نشان کرد برخی نظام‌های آموزشی نادرست در بروز افراط‌گرایی سهیم بوده و دانشجویان یک مذهب خاص که خود را مذهب صحیح دانسته و حتی تبریک گفتن به مسیحیان را حرام می‌دانند(اشاره به وهابیون) که این مسئله به تعصب و افراط‌گرایی منجر شده است.