در این مصاحبه اوباما در سخنانی بی سابقه، اذعان کرد که آمریکا با وجود آگاهی از استفاده صدام از سلاح شیمیایی، از وی علیه ایران حمایت کرده بود.

obama48

 

 

 

شرق پرس: یک روز پس از حصول توافق نهایی هسته ای میان ایران و گروه ۱+۵، باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا در گفت و گو‌ با روزنامه «نیویورک تایمز» به تشریح مهمترین مسائل دولت خود در حوزه سیاست خارجی، از جمله مسائل مربوط به ایران پرداخت. وی در این مصاحبه در سخنانی بی سابقه، اذعان کرد که آمریکا با وجود آگاهی از استفاده صدام از سلاح شیمیایی، از وی علیه ایران حمایت کرده بود.
 
 
 
 
باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا در گفت و گو‌ با روزنامه نیویورک تایمز اعتراف کرد که آمریکا با وجود آگاهی از اینکه صدام در جنگ با ایران از سلاح شیمیایی استفاده می کرد، از عراق در مقابل ایران حمایت کرده بود. وی همچنین اشاره نمود که آمریکا در سرنگونی یک حکومت منتخب دموکراتیک در ایران نیز نقش داشته است.
 
 
 
 اوباما در این زمینه گفته: «اگر نگاهی به تاریخ ایران بیندازید، واقعیت این است که ما در سرنگون کردن حکومت منتخب دموکراتیک در ایران به نحوی دست داشتیم. ما در گذشته از صدام حسین حمایت کردیم؛ آن هم زمانی که می‌دانستیم وی از سلاح‌های شیمیایی در جنگ با ایران استفاده کرده و در نتیجه، آن‌ها نگرانی‌های امنیتی و روایت خود را دارند. شاید ما با آن موافق نباشیم».
 

وی درباره دستیابی به توافق هسته ای ایران و برداشته شدن تحریم‌ها گفته: «‌آنچه من تلاش کرده‌ام برای مردم، از جمله بنیامین نتانیاهو توضیح دهم، این است که بدون یک توافق، توانایی ما برای بر پا نگه داشتن این تحریم‌ها حتمی نبود. در نظر داشته باشید تنها ایران نبود که برای تحریم‌ها هزینه می پرداخت، بلکه چین، ژاپن، کره جنوبی، هند و تقریباً هر کشور وارد کننده نفت در سراسر جهان که پیش از ساز و کار تحریم، خود را در موقعیتی یافته بودند که نگه داشتن این تحریم‌ها برای آنان میلیاردها دلار هزینه در بر داشت».

 

اوباما با بیان اینکه آمریکا کمترین هزینه را برای حفظ تحریم‌های ایران می‌پرداخت، ملاحظات کشورهای متحد آمریکا را در این ماجرا مؤثر دانسته و گفته که «اگر آن‌ها (متحدان آمریکا) می دیدند، ما از ساز و کاری قانونی و مؤثر برای تضمین عدم دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای فاصله می‌گیریم؛ اگر آنان می دیدند که تلاش‌های دیپلماتیک ما صادقانه نیست، یا ما تلاش داریم نه فقط برنامه هسته‌ای، بلکه هر اختلاف سیاسی که ممکن است با ایران داشته باشیم را در این مذاکرات بگنجانیم، آنگاه واقعاً تحریم‌ها به سرعت از هم فرومی‌پاشید؛ بنابراین، شاید ایران در آن صورت ۱۵۰ میلیارد دلار کسب نمی‌کرد، ولی بخش عمده‌ای از آن را می گرفت، زیرا ما قادر نمی بودیم که حمایت ‌متحدان خود را از تحریم‌ها حفظ کنیم».

 

رئیس جمهور آمریکا در بخش دیگری از این گفت و گو درباره انتقادات نخست وزیر رژیم اسرائیل از توافق هسته ای ایران گفته: «به نتانیاهو گفتم این بهترین گزینه ماست که مطمئن شویم نه فقط برای ده سال اول، بلکه برای سال‌های بعد از آن، رژیمی از بازرسی‌های قابل راستی آزمایی داشته باشیم که اطمینان دهد، آنها به سلاح اتمی دست پیدا نمی کنند. این از نظر امنیت ما و اسرائیل و دیگر متحدان ما در منطقه ارزش زیادی دارد. این کار همچنین جلوی احتمال شروع رقابت تسلیحات اتمی را در منطقه می گیرد‌».

 

وی همچنین درباره دارایی‌های ایران که بر اساس توافق آزاد می شود، گفته: «۱۵۰ میلیارد دلاری که ایران خواهد گرفت، پول بادآورده نیست، بلکه پول‌های خود ایران است که از طریق فروش نفت به دست آورده بوده و صرفاً به علت تحریم‌های بین المللی (در بانک‌های خارجی) مسدود شده بود».

 

 
 
 
 
تابناک