افزایش حدود 10 درصدی آمار ورود مسافران نوروزی به شهرستان نکا نسبت به سال گذشته نشان می‌دهد که این شهرستان به مقصد گردشگری برخی از مسافران تبدیل شده است

افزایش 10 درصدی آمار ورود مسافران نوروزی به شهرستان نکا

 

 

به گزارش شرق پرس شهرستان نکا از جمله مناطق پرجاذبه شرق استان مازندران است که وجود جاذبه‌های مختلف گردشگری در بخش طبیعت‌گردی آن موجب شده است که سالانه میزبان مسافران و گردشگران فراوان از اقصی نقاط کشور باشد.

 

 

فراهم کردن شرایط لازم برای ایجاد اقامت گردشگران در شهرستان نکا و تمهیدات لازم برای افزایش ظرفیت پذیرش مسافران در این شهرستان نسبت به سال‌های قبل، از ماه‌های گذشته اندیشیده شده و اکنون با گذشت ۱۰ روز از سفرهای نوروزی، اقامت ۲۵ هزار مسافر در این شهرستان ثبت شده است.

 

 

فرماندار نکا با اعلام ورود ۲۵ هزار مسافران نوروزی به شهرستان نکا و اسکان‌ها در اقامتگاه‌های مختلف در این شهرستان به  فارس گفت: ظرفیتی که برای مسافران در این شهرستان از لحاظ اقامت در نظر گرفته‎‌ایم، تاکنون مناسب و جواب‌گوی ورود مسافران، اقامت و شب‌گذرانی آنها بوده است.

 

 

جعفر احمدی با اشاره به خدمات مناسب آموزش و پرورش شهرستان نکا به مسافران و فراهم کردن مدارس و کلاس‌های درس برای اسکان گردشگران و مسافران، معتقد است که آموزش و پرورش شهرستان نکا در این دوره از سفرهای نوروزی با استفاده از تمام ظرفیت‌های موجود در مدارس وارد شده و اقدامات مناسب و مفیدی در حوزه اقامت گردشگران نوروزی انجام داده است.

 

 

وی می‌گوید: در ایام نوروز امسال، هشت مدرسه و ۵۷ کلاس درس برای اسکان فرهنگیان و غیرفرهنگیان در این شهرستان پیش‌بینی شد که خدمات ارائه شده در درجه‌های مختلف و براساس انتخاب مسافران ارائه می‌شود و خدمات رفاهی گرمایشی، سرمایشی، حمام و پتو و.. برای مسافران فراهم است و مشکلی وجود ندارد.

 

 

فرماندار نکا با بیان اینکه خدمات مناسبی در این بخش از سوی آموزش و پرورش به مسافران ارائه شده است و در بازدید از این مدارس و گفت‌وگو با مسافران، از ارائه خدمات و وجود امکانات ابراز رضایت کرده‌اند، ادامه داد: باید خدمات به مسافران در سفرهای مختلف افزایش یابد تا به‌توان با ایجاد رغبت در مسافران، این شهرستان را مقصد سفرهای بعدی مسافران قرار داد.

 

 

احمدی با اشاره به اقامت بیش از ۱۸ هزار نفر مسافر در اقامت‌گاه‌ها و مراکز اسکان سفر نکا در دور نخست سفرهای نوروزی می‌گوید: دور نخست سفرهای نوروزی به‌خوبی به پایان رسید و ۱۸ هزار مسافر در هشت مدرسه با ظرفیت ۵۷ کلاس درس، ۶۶ تخت در هتل آپارتمان نکا و چهار واحد آپارتمان در خانه مسافر این شهرستان اسکان یافتند و اکنون در دور دوم سفرها نیز ستاد خدمات سفر همچون روزهای نخست، پذیرای حضور مسافران از اقصی نقاط کشور و ارائه خدمات مناسب به آنهاست.

 

 

بازدید ۳۵ درصد مسافران نوروزی از روستاهای نکا

 

 

بخشدار هزارجریب شهرستان نکا نیز با اشاره به ورود و بازدید کم‌نظیر مسافران از روستاهای هزارجریب و مناطق کوهستانی این منطقه به  فارس گفت: براساس آمار اعلام شده ۳۵ درصد مسافران نوروزی از روستاهای نکا بازدید کردند که بیانگر ظرفیت این بخش در گردشگری است.

 

 

محمد محمدیان اظهار کرد: با وجود بارندگی‌های شدید این رحمت الهی در مازندران و همچنین کاهش دما در ارتفاعات نکا و بخش هزارجریب نکا، شاهد حضور بسیاری از گردشگران به مناطق بکر و طبیعی این بخش هستیم و بسیاری از مسافران، مناطق کوهستانی این بخش را مقصد گردشگری خود انتخاب کردند.

 

 

وی با اعلام اینکه امنیت بسیار مناسب و خوبی در روستاهای شهرستان نکا برای بازدید مسافران وجود دارد و امکان اقامت برای مسافران در برخی از روستاها فراهم است، افزود: مشکلی در این راستا وجود ندارد و همه امکانات برای بازدید از مناطق و خانه‌های روستایی فراهم است.

 

 

معرفی ظرفیت‌های گردشگری روستایی مازندران

 

 

یکی از گردشگران و مسافران نوروزی که از ارومیه برای بازدید از این مناطق به روستاهای بخش هزارجریب نکا آمده است به  فارس می‌گوید: در شهر ما هم روستاهای فراوان و غذاهای محلی بسیاری وجود دارد، اما این طبیعت بکر در این منطقه قابل وصف نیست که امیدواریم در شناساندن این ظرفیت‌ها به سایر استان‌ها تلاش شود.

 

 

سمیه رضایی با بیان اینکه اطلاع‌رسانی مناسب برای حضور مسافران به این منطقه در طول جاده دیده نشده است، گفت: جذب گردشگر در مناطق مختلف نیازمند اطلاع‌رسانی و تبلیغات است که در استان مازندران این ظرفیت به فراموشی سپرده شده و تنها به بیان جاذبه‌های گردشگری مهم شهری پرداخته شده و ظرفیت‌های روستایی نادیده گرفته شده است.

 

 

وی گفت: ما در استان مازندران، مهمان یکی از دوستان هستیم و با پیشنهاد ایشان به این منطقه بکر طبیعی آمدیم و انتقادی که به مسئولان وارد است همین اطلاع‌رسانی ضعیف است که با توجه به اینکه اغلب بروشورهای مختلف جاذبه‌های گردشگری استان مازندران در اختیار مسافران قرار گرفته است؛ ای کاش جاذبه‌های گردشگری روستایی به طور مجزا اطلاع‌رسانی می‌شد تا بتوان برنامه‌ریزی مناسبی در این زمینه داشت.

 

 

اردشیر الله‌یاری از دیگر مسافرانی که بازدید از روستاها را در دستور کار خود و خانواده قرار داده است، به  فارس گفت: بهره‌مندی از طبیعت زیبا و خدادی این منطقه موجب شده است که برای دومین سال پیاپی، هزارجریب نکا را برای گردش خود و خانواده‌ام انتخاب کنم.

 

 

وی وجود امکانات رفاهی مناسب، امکان پخت غذاهای محلی و استفاده از طبیعت زیبا، برخورداری از هوای سالم و دیدن مناظر بکر و خانه‌های روستایی و صنایع دستی و بومی و محلی را از جمله ظرفیت‌ها و امکاناتی دانست که موجب شد است به این شهرستان سفر کند.

 

 

الله‌یاری با انتقاد از وجود زباله که گاهی توسط مسافران ایجاد شده است و نخاله در حاشیه برخی از جاده‌های مازندران می‌گوید: وجود این نخاله‌ها و زباله‌ها در حاشیه‌جاده‌ها، موجب چالش در این زمینه شده و چهره شهر و روستاها را زشت می‌کند که امیدواریم مسئولان در جمع‌آوری و پاک‌سازی آن با دقت و حساسیت بیشتری وارد شوند.

 

 

بازدید ۱۵ هزار گردشگر از جاذبه‌های گردشگری نکا

 

 

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نکا نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شهرستان نکا از بازدید ۱۵ هزار نفری مسافران و گردشگران نوروزی از جاذبه‌های گردشگری این شهرستان خبر داد و اظهار کرد: این تعداد از مسافران و گردشگران با برنامه‌ریزی انجام شده و با اطلاع‌رسانی مناسب و توزیع بروشورها، بازدید از این مناطق را در برنامه خود قرار دادند.

 

 

حسین ایزدی ادامه داد: وجود چشمه‌سارهای متعدد، اماکن مذهبی و بقاع متبرکه و وجود شرایط مناسب طبیعت‌گردی در کنار وجود دریاچه طبیعی استخرپشت، چشمه آب معدنی قرمرض، غار تاریخی و باستانی خانه سر و کمیشان و… شرایط مناسبی را برای مسافران و گردشگران در این شهرستان فراهم کرده است که امیدواریم در این زمینه بیش از گذشته، در خدمات‌رسانی به مسافران تلاش شود.

 

 

وی می‌گوید: ستاد خدمات سفر نوروزی در شهرستان نکا از ابتدای آغاز به کار خود در این شهرستان، در آماده‌باش کامل بود و علاوه بر برنامه‌ریزی‌های مختلف برای خدمات مناسب به مسافران و فراهم کردن امکانات مورد نیاز برای سفر خوش، بازدید نظارتی از اماکن و تاسیسات گردشگری، سفره‌خانه‌ها، مراکز توزیع مواد غذایی، هتل و رستوران‌ها را توسط اکیپ‌های بازرسی و نظارت در دستور کار قرار داده تا امکانات همه‌جانبه برای مسافران فراهم و سلامت‌شان تضمین شود.

 

 

حادثه ناگوار جاده‌ای و امداد و نجات در نکا نداشتیم

 

 

رئیس جمعیت هلال احمر شهرستان نکا نیز با بیان اینکه در نوروز امسال حادثه ناگوار جاده‌ای و امداد و نجات در نکا نداشتیم، به خبرنگار فارس می‌گوید: راه‌اندازی کمپین «نه به تصادفات جاده‌ای» از جمله اقدامات موثر، مفید و ماندگار توسط جمعیت هلال‌احمر در سراسر کشور بوده است که امیدواریم تا پایان این سفرها، با در دستور کار قرار دادن این شعار، سفری خوشی را تجربه کنیم.

 

 

حسین حیدری گفت: جمعیت هلال احمر شهرستان نکا با تمام کادر و پرسنل و نیروهای جوان، امدادگران، داوطلبان، پزشکان و پرستاران و رانندگان و… تمام‌وقت  برای خدمت‌رسانی به مسافران در آماده‌باش است و در کنار همه عوامل این ستاد تلاش دارد تا با تامین نیازهای مسافران نوروزی، سفر خوشی را در ذهن‌شان تداعی کند.

 

 

به گزارش فارس، افزایش حدود ۱۰ درصدی آمار ورود مسافران نوروزی به شهرستان نکا نسبت به سال گذشته نشان می‌دهد که این شهرستان به مقصد گردشگری برخی از مسافران تبدیل شده است و لذا همین امر موجب می‌شود که مسئولان، مردم و همه صاحب‌نظران، با دغدغه بیشتری در این راستا وارد شوند تا در شناساندن ظرفیت‌های مختلف شهرستان به مسافران و گردشگران در سال «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل» عملیاتی وارد شده و تلاش شود.  

مریم نظری