بان کی مون گفت که تصمیم او برای حذف موقت نام عربستان سعودی از فهرست سیاه ناقضان حقوق کودکان، از سخت ترین و دشوارترین تصمیم های او بوده است.

 

 

شرق پرس: عربستان سعودی برای حذف نام این کشور از لیست سیاه سازمان ملل،‌ بان کی مون را تهدید کرده بود.

 

عصرایران به نقل از رویترز نوشت:  بان کی مون دبیر کل سازمان ملل متحد روز پنجشنبه گفت که عربستان سعودی با تهدید به قطع حمایت مالی حیاتی از سازمان ملل متحد، فشارهای نامناسب و غیرقابل پذیرشی را برای حذف نام این کشور از لیست سیاه اعمال کرده است.

 

بان کی مون دبیرکل سازمان ملل، ائتلاف نظامی به رهبری عربستان سعودی در جنگ یمن را به دلیل دخالت در کشتار کودکان یمن در فهرست سیاه قرار داده بود اما به دلیل اعمال فشارهای گستره،‌ مجبور شد نام سعودی را از این لیست خارج کند. حالا بان کی مون درباره فشارهای سعودی ها توضیحات داده است.

 

عربستان سعودی هر گونه اعمال فشار علیه بان کی مون را رد کرده است.

 

 

بان کی مون گفت که تصمیم او برای حذف موقت نام عربستان سعودی از فهرست سیاه ناقضان حقوق کودکان، از سخت ترین و دشوارترین تصمیم های او بوده است.

 

وی افزود که تهدیدات (سعودی ها) باعث می شد احتمالا میلیون ها نفر از دیگر کودکان با رنج بسیار شدیدی روبه رو شوند.

 

دبیر کل سازمان ملل متحد به خبرنگاران گفت: در صورت اجرای تهدیدات، کودکانی که هم اکنون در فلسطین، سودان جنوبی، سوریه، یمن و دیگر مناطق زیادی  با خطر روبه رو هستند با یاس و ناامیدی بسیاری روبه رو می شوند.

 

وی افزود: اعمال فشارهای غیرمناسب از سوی کشورهای عضو، غیرقابل پذیرش است. بررسی دقیق، بخش طبیعی و ضروری از فعالیت سازمان ملل متحد است.

 

رویترز نوشت: بان کی مون به صورت مستقیم نامی از ائتلاف نظامی به رهبری عربستان سعودی نبرد اما اشاره او به صورت مشخص به عربستان سعودی بود.

 

رویترز در هفته گذشته به نقل از منابع آگاه گفته بود شماری از کشورهای اسلامی هم پیمان عربستان سعودی علیه بان کی مون اعمال فشار کرده بودند تا او نام سعودی را از لیست سیاه خارج کند.

 

همچنین عربستان سعودی نیز تهدید کرده بود حمایت مالی از فلسطینی ها و دیگر برنامه های وابسته به سازمان ملل متحد را قطع خواهد کرد.

 

 عبدالله المعلمی نماینده سعودی در سازمان ملل متحد در واکنش به این سخنان بان کی مون،‌هر گونه اعمال فشار کشورش علیه سازمان ملل را رد کرد.