سعود الفیصل، وزیر امور خارجه برکنار شده، پیش از برکناری اش با محمد جواد ظریف تماس گرفت و به او گفت: "ما را از این مشکل بچه گانه ی محمد بن سلمان و محمد بن نایف نجات دهید

saod alfeysal5

 

شرق پرس: روزنامه “البناء” در تحلیلی از تحولات اخیر در خاندان پادشاهی عربستان نوشت: «منابع ویژه در داخل حاکمیت عربستان اطلاع دادند وزیر گارد ملی، “متعب” پسر ارشد عبدالله شاه فقید، نماینده ای را به جمهوری اسلامی ایران فرستاد و درخواست کرد برای پایان دادن به گستاخی و بی پروایی محمد بن سلمان و محمد بن نایف کمک کند.»
 

  این روزنامه لبنانی در ادامه نوشت: «این دو فرد یک شبه در یک کودتای سفید و پس از بالاگرفتن اختلاف در داخل خاندان آل سعود، حکومت را به دست گرفتند. در این میان شاهزاده متعب بن عبدالله وزیر گارد ملی با اعزام نیروهای گارد ملی به مرزهای یمن هم برای استقرار و مشارکت در حمله به خاک یمن مخالفت کرد.»

 
  این روزنامه در ادامه افزود: «سعود الفیصل، وزیر امور خارجه برکنار شده، پیش از برکناری اش با محمد جواد ظریف تماس گرفت و به او گفت: “ما را از این مشکل بچه گانه ی محمد بن سلمان و محمد بن نایف نجات دهید. آنها ما را درگیر جنگی کرده اند که می دانیم در آن شکست خواهیم خورد. از شما می خواهیم که برای یافتن راه حل به ما کمک کنید.”»
 
  این روزنامه در ادامه خاطرنشان کرد:«پس از این تماس، وزیر امور خارجه عربستان در سخنانی درباره طوفان قاطعیت از اصطلاح «جناب امام خامنه ای» استفاده کرد. گفتگوی وی با ظریف و اینگونه سخنان از علل اصلی برکناری او بود.
 
  البته برکناری او دلایل دیگری نیز داشت از آن جمله که هر کسی با عبدالله پادشاه متوفی و خالد التویجری که قوی ترین فرد در عربستان در زمان عبدالله بود ارتباط قوی داشت کنار گذاشته می شد.»

 
این روزنامه در ادامه افزود: «آمریکا از فضای این کودتا بی خبر نبود بلکه عادل الجبیر سفیر پیشین عربستان در آمریکا را که عامل سازمان اطلاعات آمریکا نیز بود و با وجود اختلاف های شدیدی که الجبیر با محمد بن نایف و محمد بن سلمان داشت، به جای سعود الفیصل تحمیل کرد.»/تسنیم