شهرستان های شرقی مازندران ازجمله بهشهر بیشترین سطح زیر کشت محصول انار اشرف را در مازندران دارا است اما مهم ترین جذابیت این محصول در این شهرستانها ارگانیک خودرو بودن انار است.

انار بهشهر؛ از محصولی ارگانیک تا ضعف در تبلیغات

 

 

 

به گزارش شرق پرس  انار درخت یا درختچه‌ای است دائمی که در انواع خاک‌ها از شنی سبک تا رسی سنگین و حتی اراضی شور و قلیایی قابلیت رشد و پرورش دارد ولی بهترین خاک برای رشد انار، خاک‌های رسی یا شنی است.

 

 

زمان گلدهی انار از اوایل تا اواخر خرداد و زمان برداشت آن با توجه به ارقام مختلف این میوه در شهرستان‌های مختلف کشور از اوایل تا اواخر مهر است.

 

 

انار میوه‌ای دارای خواص بسیار از قبیل کاهش خطر سرطان به ویژه سرطان پروستات و پستان، کاهش ابتلا به بیماری‌های قلبی، بهبود دهنده فشارخون بالا، نشاط بخش، ضد استرس و اضطراب، کمک به سلامت لثه است و همچنین چربی‌های اضافه بدن را می‌سوزاند.

 

 

سابقه کشت انار در مازندران حاکی از آن است که این استان از قدیم‌الایام بستر کشت مناسبی برای انار بوده است و شهرستان بهشهر بیشترین سطح زیر کشت این محصول را در مازندران دارا است.

 

 

تنوع رقم‌های انار موجود در این شهرستان شامل ارقام شیرین، شکر، ملس و ترش است که انار شیرین و شکر معمولا برای تازه خوری و تهیه رب و از انار ترش و ملس علاوه بر مصارف ذکر شده در فرآورده‌های دیگری مانند تهیه آب انار، لواشک و دانه انار خشک شده در غذا استفاده می‌شوند.

 

 

 

بهشهر سرزمین انارهای خود رو

 

کارشناس باغبانی مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان بهشهر در این باره به ایسنا گفت: کل سطح زیر کشت باغات انار در شهرستان بهشهر ۹۳۸ هکتار است که ۹۰۵ هکتار آن باغات انار بارور و ۲۲ هکتار باغات جدیدالاحداث بوده که در مرحله نهال بوده و هنوز به مرحله بازدهی نرسیده است.

 

 

صدیقه فاضل اشرفی با بیان اینکه اراضی ساحلی و ماسه‌ای شبه جزیره میانکاله رویشگاه تیپ‌های مختلفی از جوامع گیاهی است، افزود: وجود ۱۲ هزار هکتار انار ترش خودرو در خلیج میانکاله و ۱۵۰ هکتار انارهای وحشی ترش پراکنده در این شهرستان نشانگر جایگاه خوب توسعه و پرورش انار در این منطقه است.

 

 

وی با تاکید بر اینکه هیچ‌گونه سم‌پاشی در اراضی میانکاله صورت نمی‌گیرد، افزود: از آنجایی که انارهای خودروی منطقه وسیع خلیج میانکاله بسیار ترش هستند معمولا مردم آنها را می‌چینند و به صورت رب انار استفاده می‌کنند.

 

 

فاضل اشرفی افزود: از مزایای انار اشرف، پرورش ارگانیک آن است به طوری که ۹۰ درصد انارهای این شهرستان به صورت طبیعی و بدون استفاده از هیچ‌گونه کود یا سم شیمیایی به بار می‌نشیند و محصولی سالم به مردم عرضه می‌شود.

 

 

وی تصریح کرد: تقریبا اکثر باغات قدیمی انار در این شهرستان به حال خود رها شده‌اند و باغدار تنها در زمان برداشت محصول به باغ خود می‌رود ولی در باغات جدیدالاحداث مدیریت بیشتری انجام می‌گیرد و در طی ۲ الی ۳ مرحله کوددهی و عملیات مبارزه با آفات و بیماری‌ها انجام می‌شود تا محصولی مرغوب‌تر به بازار عرضه می شود.

 

 

این کارشناس کشاورزی ادامه داد: از دیگر مزایای انار اشرف بومی بودن آن است که باغداران بهشهری ارقام انار را در شهرستان حفظ کرده‌اند و ارقام متفاوت از دیگر استان‌ها در این شهرستان بسیار انگشت شمار مشاهده می‌شود.

 

 

وی به باغداران توصیه می‌کند حتما انارهای پوسیده را از سطح باغ جمع‌آوری کنند و آنها را در زیر خاک دفن یا بسوزانند زیرا کرم گلوگاه انار موجب پوسیدگی می‌شود و اگر جمع‌آوری نگردد به انارهای سالم نیز سرایت می‌کند.

 

 

فاضل خاطرنشان کرد: انار اشرف در طی سالیان متمادی با آب و هوا و خاک این شهرستان سازش پیدا کرده است و این ارقام انار در شهرها و استان‌های دیگر به خوبی به عمل نمی‌آید.

 

 

یکی از باغدارن قدیمی و نمونه شهرستان بهشهر نیز به ایسنا گفت: از قدیم‌الایام ۳ میوه گردو، به و انار بهشهر از بهترین و مرغوب‌ترین نوع این میوه‌ها در کشور بوده است که میوه به بهشهر در طی سالیان به خاطر بی‌توجهی مرغوبیت خود را از دست داد و گردوی بهشهر نیز احتیاج به رسیدگی بیشتری دارد و اما انار اشرف هنوز جایگاه خود را به خاطر عطر و طعم خوب، مرغوبیت و ارگانیک بودن حفظ کرده است.

 

 

سید خلیل مشکات با بیان اینکه ارقام مختلف انار شهرستان‌ها و استان‌های دیگر در اکوسیستم شهرستان بهشهر بازدهی خوبی ندارد، یادآور شد: انار اشرف نیز با پیوند و قلمه‌زدن در دیگر شهرستان‌ها به عمل نمی‌آید ولی اگر نهالستان انار در بهشهر دایر شود و بعد نهال را با ریشه در خاک شهرستان‌های دیگر بکاریم احتمال سازگاری بیشتری وجود دارد و در این صورت می‌توانیم نهال انار اشرف را به استان‌های دیگر صادر کنیم.

 

 

 

کیفیت انار اشرف در خطر است

 

وی افزود: در دامنه کوهستانی شهرستان بهشهر به علت وجود خاک‌های رسی، سفت و وزش باد شمال و جنوب شرایط برای پرورش انار اشرف بسیار مساعدتر است و انار مرغوبتری حاصل می‌شود ولی هر چه بیشتر به سمت دشت و خاک‌های نرم‌تر می‌رویم کیفیت انارها پایین‌تر است.

 

 

مشکات با بیان اینکه متأسفانه روی اصلاح نژاد انار اشرف کار نمی‌شود، اظهار کرد: هرچند از مزیت‌های انار اشرف پرورش سنتی و ارگانیک بودن آن است ولی معدود باغدارانی در شهرستان هستند که انار را سم‌پاشی می‌کنند و با وجود آفات و بیماری‌ها؛ کیفیت انار اشرف در خطر است.

 

 

 

انار اشرف برندی در بازار فروش ندارد

 

این باغدار نمونه گفت: انار اشرف تنها در غرب مازندران به فروش می‌رسد و به هیچ عنوان با توجه به مرغوبیتش مانند انار ساوه در سطح کشور معروفیت ندارد و آنطور که باید بر سر زبان‌ها نیست و در واقع هیچ جایگاه و برندی در بازار فروش کشور ندارد.

 

 

وی یکی از دلایل این امر را ضعف تبلیغات دانست و افزود: انار اشرف دارای اندازه کوچک و پوسته زرد و لکه‌داری است و ظاهر خوشی ندارد ولی دانه‌های درشت، سرخ و خوش عطر و طعمی دارد ولی برخی انارهای درشت با پوسته سرخ بازارپسند هستند و مردم به سمت خرید آنها می‌روند.

 

 

مشکات در بحث نگهداری انار گفت: سردخانه‌های زیادی در سطح شهرستان و استان وجود دارد ولی برای نگهداری این محصول هیچ برنامه‌ریزی درستی انجام نشده است.

 

 

به گزارش ایسنا، بهشهر یکی از مراکز پرورش و تولید این محصول پرطرفدار است؛ درحالی که هر ساله بخش اعظم انار مورد نیاز برای شب یلدا از شهرهای دیگر روانه بازار بهشهر می‌شود.

 

 

از سویی جشنواره انار اشرف در سه سال متوالی ۹۱ ، ۹۲ و ۹۳ برگزار شد اما گویا امسال به علت مصادف شدن با ایام محرم این جشنواره برگزار نمی‌شود.

گزارش: مریم یخکشی-ایسنا