دلالانی که این روزها دارند انبارهایشان را پر میکنند تا گنجی بدست آورند بی رنج، بی خیال معده مردم، بی خیال اینکه کارشناسان می گویند میوه نارس برای سلامتی خوب نیست اسید میوه باید تکمیل شود اما اینجا برگهای سبز حرف اول و آخر را میزنند...

اندرحکایت سبز فروشی نارنگی در باغات مازندران

 

شرق پرس( شرق مازندران) : سوز و سرمای پاییز هنوز نیامده، پاینارنگی های هنوز نرسیده هم به بازار باز شده است، نارنگی های سبزی که انتخاب زمان چیدنش شاید دیگر دست باغدار نباشد چرا که باغدار می ترسد از دزد که نکند به باغش بزند و یک شبه بر باد برود حاصل دسترنج یک ساله اش، نکند قیمت نارنگی تا پاییز به پشیزی بند شود مانند گذشته و نتیجه می گیرد که ناچار است سبز بفروشد تا برگ سبز بیشتری بگیرد، مسئولان هم هر سال صدایشان در می آید که ” برداشت زود هنگام مرکبات باعث ورود میوه های نامرغوب به بازار و کاهش کیفیت محصولات و صادرات می شود” اما ترس، رفیق پاییزی باغداران مازندرانی است همانند ترس حاج اکبر باغدار پیر روستای نوذرآباد از دزد، که می گوید ” یکسال کارنی شو تا سوایی مواظبت کاندی، آخر سر اگه زود نچینیم ، سوایی ویندی دار ره لخت هاکردنه” ( یکسال کاشتیم و صبح تا شب از باغ مراقبت کردیم اگر زود محصول را برداشت نکنیم یک روز صبح که بیدار شدیم میبینم دزد تمام محصول را برد).

 

می پرسم دزد که به باغت می زند شکایت نمی کنی؟ می گوید:” کنه جا؟ مال که نموندنه حوصله هم شونه” ( از کی شکایت کنیم؟ مال که دزدیده میشه حوصله شکایت و دردسر بعدش را هم نداریم).

 

حرف حاج اکبر را می فهمم درست مانند حرف درختان سبز باغ و میوه های سبزی که انگار با ما حرف می زنند و گله می کنند از چیدن محصولشان پیش از بلوغ ، درختانی که میترسند از سرمای پاییز که نکند مانند سال های گذشته زمهریر برفِ بی هنگام بیاید و درخت را با محصولش بسوزاند و خشک کند.

 

باور کنید اینجا همه چیز حرف می زنند و لهجه دارند حتی دستان مشهدی یعقوب ساروی ، که لهجه ای زمخت و خراشیده دارد درست مثل پینه های ترک برداشته بر دستانش وقتی که نشانمان می دهد و گله می کند از قیمت نارنگی ” انده جان کندمبی آخر سر دلال محصوله مفت از چنگ مون در یارنه، خدا باعث و بانی ره …. و شروع به نفرین که می کند کلامش را می برم و میگویم : خب به دلال نفروشید…. گفته و نگفته رگ گردنش باد می کند “به دلال نفروشیم کنه جا بروشیم؟” درست می گوید پاییز نه فصل رقص برگهای زرد در باد که فصل رقص دلالان در بازار است از دلالی برای خرید برنج گرفته تا مرکبات، دلالانی که این روزها دارند انبارهایشان را پر میکنند تا گنجی بدست آورند بی رنج، بی خیال معده مردم، بی خیال اینکه کارشناسان می گویند میوه نارس برای سلامتی خوب نیست اسید میوه باید تکمیل شود اما اینجا برگهای سبز حرف اول و آخر را میزنند.

 

رحیمیان کارشناس باغبانی است و می گوید: افرادی با گاز اتیلن رنگدانه های سبز میوه را نارنجی می کنند و مردم را نیز رنگ، که این محصول رسیده است اما رنگ آمیزی شیمیایی میوه ها، ارزش غذایی آنان را از بین می برد.

 

وی می گوید نسبت قند به اسیدیته در مرکبات، آبان ماه تکمیل می شود و مصرف پیش از موعد آن می تواند برای افرادی که مشکل گوارشی دارند خطرناک باشد.

 

جهاد کشاورزی مازندران هم خطاب به باغداران حرفی دارد و توصیه ای” در برداشت مرکبات عجله نکنند و فریب فرصت طلبان در بازار مرکبات را نخورند و گوش به حرف های غیر کارشناسی واسطه ها ندهند و باور نکنند که باید محصولشان را زود برداشت کنند اینها همه پروپاگاندای دلالان است” اما اینجا برگ های سبز اسکناس حرف اول و آخر را می زنند.

 

جهاد کشاورزی مازندران می گوید رنگ‌آوری میوه و عرضه کردن جنس نامرغوب به عنوان جنس مرغوب از نظر اخلاقی درست نیست و هیات‌های نظارت جهاد کشاورزی، صنعت، معدن و تجارت و دانشگاه علوم پزشکی و سازمان تعزیرات از سورتینگ‌ها بازدید و در صورت مشاهده رنگ‌آوری میوه، برخورد می کنند.

 

اینجا همه حرف دارند و همه از ضرورت برداشت به‌موقع مرکبات می گویند اداره نظارت بر مواد غذایی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران هم می گوید میوه باید به‌طور طبیعی رنگ بگیرد و وارد بازار شود و رنگ‌افزایی یا واکس زدن میوه باید مجوز وزارت بهداشت داشته باشد.

 

محمدرضا شعبانی مدیرعامل اتحادیه باغداران مازندران هم می گوید: مصرف نارنگی های پیش‌رس که اواخر شهریور به بازار می آید به دلیل رنگ کامل و طعم و مزه عالی اش مشکلی ندارد اما هنوز زمان برداشت پرتقال‌ و انواع دیگر نارنگی مثل انشو و یافا نرسیده و باغ‌داران از برداشت زودهنگام آنها خودداری کنند.

 

می گویم باغدار هزار درد دارد و چشم انتظار حاصل دسترنج یک ساله خود است تا به زخمی بزند و می ترسد از سرما، گرما، دلال و دزد باغ و گاهی مجبور است محصولش را زودتر از فصل بچیند که می گوید دولت باید جلوی اضطراب پاییزی باغداران را بگیرند با خرید تضمینی

 

اینجا هر کسی حرف خودش را می زند باغدارچیزی می گوید، کارشناس چیزی، جهاد کشاورزی چیزی، بهداشت چیزی و اتحادیه باغداران هم چیزی و من هم حرفی ، آیا نمی شود حمایت از کشاورز فقط در حد حرف نباشد؟

سید رضا کریمی- باشگاه خبرنگاران جوان