خروج "پراید" و "پژو ۴۰۵ "از خط تولید تا پایان سال ۹۵، در حالی مطرح است که این دو خودرو با استانداردهای ۵۵ گانه فاصله قابل توجهی دارند و ظاهرا خودروسازان برای توقف تولید این دو محصول تاکنون سرعت به خرج نداده‌اند.

اندر حکایت " خداحافظی با پراید و پژو 405 "

 

شرق پرس( شرق مازندران) : خداحافظی با پراید و پژو ۴۰۵ در حالی مطرح است که تیغ انتقادات به محصولات سایپا و ایران خودرو این روز‌ها بُرنده تر شده است و آمار تصادفات ناشی از عدم کیفیت این خودرو‌ها اهمیت حذف آن از خطوط تولید را دوچندان می کند.

هفته گذشته”بهروز ریاحی” مشاور عالی وزیر صنعت، با اشاره به مشکلات کیفی دو خودروی “پراید” و “پژو ۴۰۵ “اظهار کرد که تا پایان سال ۹۵، این خودروها از خط تولید خارج می‌شوند و پس از آن بازار گمانه زنی ها برای خودروهای جایگزین آن داغ شد،که آیا یک مدل از خودروهای کنونی با کاهش قیمت جایگزین آن می شود یا خودروی جدیدی در خط تولید قرار گرفته و جایگزین دو خودروی مذکور می شود.

براساس استراتژی صنعت خودروی کشور،خودروهای قدیمی باید به تدریج از رده تولید خارج و محصولاتی جدید با همان پایه قیمتی جایگزین آنها شوند و در مسیر تحقق این استراتژی، “پراید” و”پژو ۴۰۵ “دو گزینه ارجح هستند.

چراکه به گفته فعالان حوزه خودرو این محصولات به‌ویژه پراید از عمر خود فرا‌تر رفته و برای خودروساز هزینه روزافزون به همراه دارد.

خروج “پراید” و “پژو ۴۰۵ “از خط تولید تا پایان سال ۹۵، در حالی مطرح است که این دو خودرو با استانداردهای ۵۵ گانه فاصله قابل توجهی دارند و ظاهرا خودروسازان برای توقف تولید این دو محصول تاکنون سرعت به خرج نداده‌اند.

خداحافظی با این دو خودرو در حالی مطرح است که تیغ انتقادات به محصولات “سایپا” و “ایران خودرو” این روز‌ها بُرنده تر شده است و آمار تصادفات ناشی از عدم کیفیت این خودرو‌ها اهمیت حذف آن از خطوط تولید را دوچندان می کند،درهمین راستا در گفت وگویی با نمایندگان مجلس شورای اسلامی،اهمیت حذف دو خودروی مذکور و جایگزین خودرو با همان پایه قیمتی “پژو ۴۰۵ “و “پراید” را جویا شدیم، که به شرح زیر است:

باستانی:برنامه خودروسازان برای ساخت خودروهای جایگزین پراید و پژو ۴۰۵ بررسی می شود

سعید باستانی با اشاره به خروج دو خوردوی “پراید” و “پژو  ۴۰۵ “تا پایان سال ۹۵ از خط تولید،گفت:حذف خودروهای قدیمی و توقف تولید خودروهای از رده گذشته مصوبه مجلس است و مجلس از چنین اقدامی استقبال می کند،اما باید خودرویی جایگزین خودروهای قدیمی شود که از لحاظ کیفی،وضعیت استاندارد،میزان مصرف و فناوری روز به مراتب بسیار بهتر از تولیدات گذشته باشد.

وی یادآور شد: صنعت خودروسازی توسعه‌یافته‌ترین کشورهای جهان نیز خودروهایی در کلاس قیمتی ارزان برای عرضه به طبقات متوسط و ضعیف درآمدی تولید می‌کنند، در غیر اینصورت خودروسازان بازار داخلی را از دست داده و خودرهای چینی بازار را اشباع می کنند.

ضرورت تحول در ساختار خودروسازی کشور

سبحانی فر با بیان اینکه نیاز امروز خودروسازان کشور تحقیق و توسعه است،افزود:برای تامین نظر مشتریان و افزایش کیفیت خودروهای داخلی صنایع خودروسازی باید بخش‌های کنترل کیفیت خود را به نحوی به تجهیزات و فنآوری‌های مدرن ارتقا دهند تا مردم فکر خریدن خودروی خارجی را از سر بیرون کنند.

عضوکمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی،تصریح کرد:تا زمانی که ساختار صنعت خودرویی کشور متحول نشود، مشکل هزینه های سربار و هزینه های تمام شده بالای خودروهای ایرانی و تولید بی‌کیفیت آنها حل شدنی نیست.

مقدسی :الزام خودروسازان به تولید خودروهای ارزانقیمت باکیفیت برای جایگزینی پراید و پژو

سیدمهدی مقدسی بااشاره به خروج دوخوردوی “پراید”و”پژو  ۴۰۵”تاپایان سال ۹۵ ازخط تولید،گفت:متاسفانه حجم زیادی ازتلفات جاده ای به دلیل کیفیت پایین خودروهای تولیدی همانند پراید و پژو است و درهمین راستا خودروسازان باید درافزایش کیفیت و کاهش قیمت بطورهمزمان اقدام کنند،البته بازدیدهای میدانی برخی اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس از خودروسازی ها نویدبخش این است که خودروهایی با پایه قیمتی مناسب و کیفیت و آپشن های جدید روانه بازار می شود.

نماینده مردم اراک،خنداب و کمیجان درمجلس شورای اسلامی،با بیان اینکه هدف قراردادهای جوینت ویچر باید انتقال تکنولوژی و افزایش ارتقای فنی باشد،افزود:صادرات ۳۰ درصدی خودروهای تولیدی که توسط شریک خارجی باید تحقق یابد،ازجمله اقدامات مهم در عرصه خودرویی است که می تواند شرایط بازاریابی را برای خودروسازان ایرانی تسهیل کند.

کمیسیون صنایع و معادن مجلس به صورت مستمر قراردادهای خودرویی را رصد می کند

مقدسی با تاکید براینکه کمیسیون صنایع و معادن مجلس به صورت مستمر قراردادهای خودرویی را رصد می کند،ادامه داد:مشکل اصلی و اساسی صنعت خودرو کیفیت است و کمیسیون صنایع و معادن مجلس بارها با مسئولان وزارت صنعت،معدن و تجارت و شرکت های خودروسازی دراین خصوص نشست تشکیل داده و کیفیت پایین خودروها را متذکر شده که امیدواریم در قراردادهای جدید رفع شود.

وی با بیان اینکه بهترین راه برای افزایش کیفیت خودرو توجه و استفاده از ظرفیت دانشگاهاه ها در کنار فعالیت های صنعتی است،یادآور شد:متاسفانه درایران به ویژه صنایع خودرویی R&D معنایی نداشته و با جدیت به آن پرداخته نمی شود است،دربسیاری از کشورهای صنعتی دنیا حداقل ۴۰ درصد پرسنل آنها در تحقیق و توسعه فعالیت می کنند و بیش از ۱۰ درصد فروش خود را صرف تحقیق و توسعه می کنند.

تحقیق و توسعه مقدمه ای برای افزایش کیفیت خودروها است

مقدسی باتاکید براینکه تحقیق و توسعه مقدمه ای برای افزایش کیفیت خودروها است،افزود:تا زمانی که صنایع ازجمله صنعت خودرو به تحقیق و توسعه و استفاده از پتانسیل دانشگاه ها روی نیاورند،نه تنها به کیفیت آنها افزوده نشده بلکه از کیفیتشان کاسته می شود.

عضوکمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی،در پایان با اشاره به اهمیت و جایگاه  صنعت خودرو سازی به عنوان یک صنعت استراتژیک درکشور،برتوجه هرچه بیشتر مسئولان به این صنعت و تاثیرات آن  بر دیگر صنایع تاکید کرد.

در پایان لازم به ذکر است که برای اینکه مدل‌های جدید جایگزین پراید و پژو ۴۰۵ شده و مدل های قدیمی منسوخ شود،باید سرعت خط تولید محصولات جدید را بیشتر کرد،همانگونه که برای حذف “پیکان،” تولید “پراید” افزایش فراوانی یافت.

 

 

 

 

 

خانه ملت