اوحدی رئیس سازمان حج و زیارت گفت: حج از شئونات رهبري است و بايد دقت کنيم در اظهار نظرهاي خود از اين محدوده خارج نشويم.

 

 

شرق پرس: اوحدی گفت: هرگونه تصمیم گیری درباره تمتع از منظر شرعی منوط به نظر مراجع اعظام تقلید و تصمیم ولی امر مسلمین است.

 

به گزارش صدا و سیما؛ رئیس سازمان حج و زیارت در حاشیه مراسم انعقاد تفاهم نامه همکاری سازمان حج و زیارت با ستاد عمره و عتبات دانشگاهیان و بانک ملت در جمع خبرنگاران با اشاره به اظهار نظرهای مختلفی که در دو روز گذشته بعد از شهادت آیت الله نمر در رسانه ها و سایت های خبری منتشر شد، افزود: حج از شئونات رهبری است و باید دقت کنیم در اظهار نظرهای خود از این محدوده خارج نشویم.

 

وی گفت: نظام و قانونگذار اختیارات خود را به دو مجموعه شورای عالی امنیت ملی و شورای عالی حج که مسئولیت هر دو شورا با رئیس جمهور است محول کرده است که از منظر مسائل ملی در آن تصمیم گیری خواهد شد.

 

رئیس سازمان حج و زیارت با بیان اینکه متقاضیان حج تمتع ۹۵ برای دریافت اطلاعات موثق صرفا به سایت سازمان حج و زیارت مراجعه کنند افزود: برنامه های این سازمان بر اساس زمان بندی اعلام شده پیش می رود و تا این لحظه هیچ تغییری در آنها ایجاد نشده است.

 

فقط یک نفر مفقود حادثه منا شناسایی نشده است

 

رئیس سازمان حج و زیارت گفت: از مجموع ۴۶۱ جانباخته حادثه منا فقط یک نفر شناسایی نشده است که امیدواریم این یک نفر نیز در روزهای آینده شناسایی شود.

 

سعید اوحدی افزود: برای شناسایی شماری از مفقودان حادثه منا از یک ماه و نیم پیش کار اعزام دو تن از بستگان خانواده های آنان شروع شد و تاکنون ۶۵ نفر از بستگان درجه یک مفقودان به مکه مکرمه مشرف و موفق به شناسایی عزیزان خود شدند.

 

وی گفت: پیکر مرحوم فولادگر نیز از طریق تصویری که به تایید خانواده وی رسید و همچنین از طریق تطبیق دی ان ای ، دیروز شناسایی شد.

 

رئیس سازمان حج و زیارت افزود: در مجموع ۷۹ پیکر جان باخته حادثه منا بدون رضایت خانواده ها و بدون مجوز سازمان حج و زیارت در مقبره الشهدای مکه دفن شده است که بر اساس مصوبه ای که در کمیته مشترک عربستان داشتیم ۳۷ خانواده درخواست کردند پیکرهای عزیزان شان را به کشور بازگردانیم.

 

اوحدی گفت: تاکنون بیش از ۱۰ پیکر را به کشور بازگردانده ایم و امیدواریم ۲۷ پیکر دیگر از جمله پیکر مرحوم فولادگر را در روزهای آینده به کشور منتقل کنیم.

 

رئیس سازمان حج و زیارت در ادامه با اشاره به انعقاد تفاهم نامه همکاری با ستاد عمره و عتبات دانشجویی و بانک ملت گفت: این تفاهم نامه سه جانبه با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری برای زمینه سازی سفر دانشجویان و دانش آموزان به اعتاب مقدسه منعقد شده است.

 

اوحدی افزود: بر اساس این تفاهم نامه به هر دانشجو ده میلیون ریال وام بدون بهره با کارمزد ۴ درصد با آسانترین شرایط ممکن اعطا می شود.

 

وی گفت: به ۳۰۰ هزار دانشجویی که متقاضی سفر به اعتاب مقدسه هستند ۲۵ هزار فقره وام تعلق خواهد گرفت ضمن آنکه با بانک های دیگر هم مذاکراتی شروع کرده ایم که امیدواریم با ایجاد چنین تسهیلاتی شاهد تحول اساسی در اعزام دانشجویان باشیم.

 

اوحدی افزود: امیدواریم امسال نخستین بار در دوران فعالیت سازمان حج و زیات شاهد اعزام دانشجویان دختر به اعتاب مقدسه باشیم.

 

سردار علی اصغر فولادگر از اعضای مرکز مطالعات راهبردی سپاه پاسداران بود که در جریان فاجعه منا مفقود شده بود.