قاسمی مدیر کل آموزش و پرورش مازندران با تأکید بر اینکه خانواده ها واقعیت امر را بپذیرند که در شرایط مالی خوبی بسر نمی‌بریم، افزود: تقاضا داریم اولیا مشارکت کنند و تا مدرسه امورات خود را مدیریت کند...

قاسمی مدیر کل آموزش و پرورش مازندران: اولیاء دانش آموزان مشارکت کنند تا امورات مدرسه مدیریت شود

 

به گزارش شرق پرس سیدعلی قاسمی مدیرکل آموزش و پرورش در گفتگو با فارس اظهار داشت : به اعتقادم مشارکت در امر آموزش و پرورش تنها به استمرار مالی و رفع مشکلات آموزش و پرورش نباید باشد بلکه باید همه‌جانبه باشد و مشارکت همه ذی‌نفعان و مستلزم در دو سویه است.

 

وی افزود: فرهنگ مدیریتی مدیران ما تغییر کند و اهل تعامل باشند به نوعی کسانی که در آموزش و پرورش ذی‌نفع هستند و در سود و زیان به آنان می‌رسد و به نوعی در فرایند مدرسه مشارکت داشته باشند.

 

خانواده نخستین همکار در امر مشارکت

مدیرکل آموزش و پرورش مازندران خانواده را نخستین همکار در امر مشارکت دانست و تصریح کرد: نخبگان محلی و خود معلمان و دانش‌آموزان، خیران که تمایل خالصانه دارند به میدان بیایند و در فرایند تعلیم و تربیت مشارکت دهیم.

این مسؤول با بیان اینکه خیران را باید در فرایند مدیریت مدرسه مداخله داشته باشند، خاطرنشان کرد:خیران در مدارس هئیت امنایی به عنوان عضو هیأت امنا و در مدارس دیگر به‌عنوان عضو شورا به کار گرفته شوند.

قاسمی بیان کرد: نه تنها خیران بلکه همه افراد را در مدیریت مدرسه مشارکت دهیم و در بهینه‌سازی تعلیم و تربیت استفاده کنیم.

 

 

 مدرسه جعبه سیاه جامعه است

وی با بیان اینکه مدرسه جعبه سیاه جامعه است، اظهار کرد: بعضی از مسائلی که می‌تواند به ما کمک کند مدیریت آسیب‌های اجتماعی در مدرسه است و مدرسه یک واحد اجتماعی است و این واحد اجتماعی نمی‌تواند از کل اجتماع جدا باشد و مسائل جامعه پیرامون وارد مدرسه می‌شود و در جامعه آسیب‌های اجتماعی زیاد است.

مدیرکل آموزش و پرورش مازندران با اشاره به اینکه امروز آسیب‌های اجتماعی پدیده‌ای است که کسی وارد آن شود عیان و آشکار است، گفت: از طریق خیرین می‌توان بسیاری از  آسیب‌های اجتماع را مدیریت کنیم و یا از بین ببریم و دامنه نفوذ آنها را مهار کنیم.

این مسؤول آسیب‌های اجتماعی را طلاق، اعتیاد، فقر و بحران عاطفی دانست و بیان کرد: خیران می‌توانند با مدیریت خود کمک کنند که آسیب‌ها به بحران‌های فردی و جمعی نرسد.

قاسمی اظهار کرد: واقعیت این است ترم اول کارنامه نداریم و کاملا امتحانات داخلی و در اختیار دبیران و آموزگاران است.

وی خاطرنشان کرد: اگر مدرسه‌ای کارنامه می‌دهد، کارنامه نمی‌تواند بهانه‌ای برای اخذ وجه باشد و این برای مدیران ما شایسته نیست که این کار را بکند و مدیری که این کار را کرد با مدیر با جنبه‌های ارشادی و راهنمایی‌های لازم  برخورد شده و تخلف محسوب می‌شود.

 

 

محروم بودن مدارس از حداقل سرانه

مدیرکل آموزش و پرورش مازندران با تأکید بر اینکه واقعیت امر را خانواده‌ها بپذیرند و در شرایط مالی خوبی بسر نمی‌بریم، بیان کرد: هزینه پول آب و برق مدرسه و استهلاک مدرسه و پول کاغذ و مسائلی که مدرسه نیاز دارد،  از حداقل سرانه در این چهار سال اخیر محروم است تقاضا داریم اولیا مشارکت کنند و تا مدرسه امورات خود را مدیریت کند.

این مسؤول با عنوان اینکه روزانه بیش از  ۲میلیون کنش و واکنش در مدارس بین معاونان و دانش‌آموزان استان اتفاق می‌افتد، افزود: از این کنش و واکنش یک درصد مسیر نادرستی برود یک امر طبیعی است.

قاسمی با اشاره به اینکه دامن زدن به این تنبیه در مدارس صلاح نیست و خود اشاعه فحشا است، بیان کرد: معلمی ناخداگاه  و از سوی عصبانیت و یا عمدا تخلف کرده باشد به نفع جامعه و فرهنگ ما نیست و آیا فضای عمومی معلمان ما اینگونه است؟

وی با تأکید بر اینکه رسانه‌ها و خبرنگاران همکاران ما در توسعه فرهنگی هستند، اظهار کرد: افعال مثبت را نشر دهند و علاقه‌مند به نشر مطالب منفی نباشند.

مدیرکل آموزش و پرورش استان مازندران افزود: این مسائل را در افکار عمومی منتشر کردن و نگران کردن به نفع جامعه نیست و ایثارگری‌ها، تلاش و نکات مثبت و کارکردی که آموزش و پرورش دارد قابل مقایسه نیست.

 

 

بوفه مدارس ما مشکل ندارد

این مسؤول با بیان اینکه بوفه مدارس ما مشکل ندارد، خاطرنشان کرد: بوفه مدارس در اختیار مدیران مدرسه است و هماهنگی از جنبه‌های بهداشتی را کنترل کردیم و هر نوع مواد غذایی که وارد مدرسه نشود و نوع مواد غذایی کنترل شود.

قاسمی افزود: نظارت بر مواد غذایی جنبه‌های بهداشتی غذایی از سوی معاونت تربیت بدنی و سلامت و اداره بهداشت استان کنترل می‌شود که دانش‌آموزان آسیب نبینند.

وی خاطرنشان کرد: در استقرار پایه دوازدهم دانش‌آموزان به طور طبیعی زیاد می‌شوند و همه دانش‌آموزان سال سوم هستند و و وارد پیش دانشگاهی نمی‌شوند و سال آینده همه بچه‌های کلاس سال یازدهم به سال دوازدهم می‌روند و بیشتر از وضعیت موجود هستند.

مدیرکل آموزش و پرورش مازندران با اشاره به اینکه در هنرستان‌ها در نظام فعلی دو پایه است و در نظام آینده هنرستان‌ها سه پایه می‌شوند، گفت: ۱.۳ جمعیت دانش‌آموزی با ۵ا هزار دانش‌آموز به هنرستان‌ها اضافه می‌شوند.

این مسؤول گفت: در پیش‌دانشگاهی بخش اضافه شدند دانش‌آموزان در پایه دوازدهم مازاد می‌شوند و باید مدیریت کنیم.

قاسمی با اشاره به اینکه سال آینده در قسمت دبیر و تجهیزات، فضای مدرسه و فضای کارگاه با کمبود مواجه هستیم، اظهار کرد: بیشترین مشکلات در هنرستان وجود دارد و طوری مدیریت می‌کنیم که دچار بحران نشویم.

وی جابه جایی تجهیزات بین مدارس و شهرها، تأمین اعتبارات استانی و ملی برای خرید تجهیزات توسط سازمان برنامه وزارت آموزش و پرورش و کمک خیرین را از جمله برنامه‌های آموزش و پرورش برای تجهیز هنرستان‌ها دانست.

مدیرکل آموزش و پرورش مازندران اظهار کرد:  فضاهای موجود در شهرستان‌ها که بلااستفاده مانده است به‌عنوان هنرستان‌ها استفاده شود و در بخش کارگاه‌ها مشکلی باشد تعبیه می‌کنیم.

قاسمی زنگ انقلاب، نمایشگاه نقاشی، همایش نقش زنان در شکل‌گیری و تداوم انقلاب، خواندن سرود یک‌هزار و ۳۵۷ نفره مدارس مرکز استان، دیدار با خانواده معظم شهدا، ایثارگران و جانبازان را از مهم‌ترین برنامه دهه فجر دانست.