زمان رضااحمدی گفت: با توجه به درخواست تعداد زیادی از شهروندان و ستاد تسهیلات سفر شهرستان بهشهر مبنی بر اجازه ورود به مسافران و گردشگران برای بازدید از میانکاله، ساماندهی مسافران در این منطقه حفاظت شده، توسط سه شرکت تعاونی زیست‌محیطی بهشهر و زاغمرز انجام شد.

ایام نوروز امسال ۲۵ هزار گردشگر از پناهگاه حیات وحش میانکاله بازدید کردند 
 
به گزارش شرق پرس, رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان بهشهر گفت: از یکم تا ۱۳ فروردین امسال، ۲۵ هزار گردشگر نوروزی از پناهگاه حیات وحش میانکاله بازدید کردند.

 

 

زمان رضااحمدی امروز در گفت‌وگو با فارس در بهشهر اظهار داشت: با توجه به درخواست تعداد زیادی از شهروندان و ستاد تسهیلات سفر شهرستان بهشهر مبنی بر اجازه ورود به مسافران و گردشگران برای بازدید از میانکاله، ساماندهی مسافران در این منطقه حفاظت شده، توسط سه شرکت تعاونی زیست‌محیطی بهشهر و «زاغمرز» انجام شد.

 

وی اضافه کرد: از یک تا ۱۳ فروردین ۹۴، حدود ۲۵ هزار گردشگر بومی و غیربومی از مناطق خارج زون امن پناهگاه حیات وحش میانکاله بازدید و ساعاتی را در این منطقه حفاظت شده سپری کردند که تعداد گردشگران در ۱۳ نوروز، ۱۵ هزار نفر بوده است.

 

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان بهشهر گفت: در نوروز امسال ۴۰ هزار گردشگر نوروزی از پناهگاه حیات وحش میانکاله بازدید کرده بودند که امسال باتوجه به محدودیت‌های اعمال شده، به طور طبیعی میزان حضور گردشگران کاهش یافت.

 

رضااحمدی با بیان اینکه در روز ۱۲ فروردین ۹۴، پاکسازی جزیره آشوراده توسط محیط‌بانان بهشهر و بندرترکمن به همراه تعدادی از تشکل‌های زیست محیطی انجام شد، افزود: از روز گذشته نیز پاکسازی پناهگاه حیات وحش میانکاله با هماهنگی تعاونی‌های زیست‌محیطی و به کارگیری یک دستگاه خودرو حمل زباله آغاز شده و همچنان در حال انجام است.

 

وی ادامه داد: برپایی نمایشگاه سنتی محصولات ارگانیک توسط شرکت تعاونی زاغمرز در پناهگاه حیات وحش میانکاله، آماده‌باش یگان حفاظت محیط زیست و توزیع کیسه‌های زباله بین گردشگران در ۱۳ نوروز از دیگر فعالیت‌هایی بود که نوروز امسال در میانکاله انجام شد.

 

این مسئول در پاسخ به اینکه آیا با توجه به حضور گردشگران زیادی که ۱۳ نوروز به میانکاله آمده‌اند، حوادثی چون آتش‌سوزی یا  شکار غیرمجاز اتفاق افتاده است یا خیر، گفت: تنها یک مورد آتش‌سوزی مختصر (۱۰ تا ۱۵ متر) در پشت اردوگاه دانش‌آموزی جزیره آشوراده داشتیم که در دقایق نخست و با حضور ماموران محیط زیست، به سرعت خاموش شد.

رضااحمدی بیان داشت: گزارشی را نیز از صدای تیراندازی در پناهگاه حیات وحش میانکاله داشتیم که احتمالا برای شکار قرقاول بوده باشد، اما به دلیل ازدحام جمعیت، فرد یا افرادی شناسایی و دستگیر نشدند.

 

کمبود نیروی انسانی کافی برای حفاظت از پناهگاه حیات وحش میانکاله و احتمال سوءاستفاده از شرایط جمعیتی توسط متخلفان محیط زیست، مسئولان زیست‌محیطی را بر آن داشت تا درب جزیره میانکاله در ایام نوروز بر روی گردشگران بسته بماند و تردد در این منطقه با اعمال محدودیت‌هایی همراه باشد، اما درخواست‌های مردمی، مانع از این اتفاق شد.

 

آن‌چه که “شنیده شدن صدای تیراندازی”در جزیره میانکاله عنوان شد، نمونه‌ای از تعرض متخلفان شکار به طبیعت است که با لباس گردشگر در منطقه حاضر شده و از شلوغی جمعیت برای رسیدن به مقاصد خود استفاده می‌کنند.

 

از طرفی نیز، باتوجه به توزیع کیسه‌های زباله در پناهگاه حیات وحش میانکاله و هشدارهای زیست‌محیطی نسبت به حفظ و اهمیت این ذخیره‌گاه زیست‌، اما شاهد پخش انواع زباله در پهنه بزرگ جزیره میانکاله هستیم که از روز گذشته تاکنون پاکسازی این منطقه آغاز شده و هنوز نیز ادامه دارد.

 

به نظر می‌رسد؛ هنوز فرهنگ دوستی با طبیعت و احترام به آن، حلقه مفقود شده در برنامه برخی از گردشگران است.