سخنان شب گذشته وزیر خارجه ایران در برنامه تلویزیونی، مورد توجه شمار زیادی از مطبوعات و رسانه های بین المللی قرار گرفته است. سایت شبکه خبری «الجزیره» که تیتر دفاع وزیر خارجه ایران از توافق هسته ای تاریخی را برای مطلب خود انتخاب کرده، می نویسد به گفته محمد جواد ظریف، ایران قادر خواهد بود در صورت عدم پایبندی غرب به تعهدات خود، فعالیت های هسته ایش را بار دیگر مانند سابق از سر بگیرد

zarif- telvision1

شرق پرس: بازتاب سخنان شب گذشته ظریف در دفاع از تفاهم هسته ای و اشاره به بحث برگشت پذیر بودن تعهدات ایران، دیدگاه سیاستمداران آمریکایی درباره تفاهم هسته ای اخیر، ادامه انتقادات در رژیم اسرائیل از تفاهم هسته ای ایران و گروه ۱+۵ و تلاش هند برای توسعه مبادلات تجاری در پی تفاهم هسته ای اخیر، از جمله مهمترین مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران است. 
 
 
سخنان شب گذشته وزیر خارجه ایران در برنامه تلویزیونی، مورد توجه شمار زیادی از مطبوعات و رسانه های بین المللی قرار گرفته است. سایت شبکه خبری «الجزیره» که تیتر دفاع وزیر خارجه ایران از توافق هسته ای تاریخی را برای مطلب خود انتخاب کرده، می نویسد به گفته محمد جواد ظریف، ایران قادر خواهد بود در صورت عدم پایبندی غرب به تعهدات خود، فعالیت های هسته ایش را بار دیگر مانند سابق از سر بگیرد. به گفته ظریف، ایران توانایی انجام اقدام متقابل را دارد و قادر خواهد بود در صورت عدم پایبندی طرف مقابل، فعالیت های خود را در همان سطح بار دیگر آغاز کند. وی همچنین تأکید کرده بیانیه صادر شده پس از مذاکرات اخیر، جنبه الزام آور ندارد.

 

 
روزنامه «وال استریت ژورنال» نیز تأکید خود را بر همین بخش از سخنان ظریف قرار داده، اما در ادامه به نقل از وی می نویسد در صورت نهایی شدن توافق هسته ای، تمامی تحریم های شورای امنیت سازمان ملل علیه برنامه هسته ای ایران و همچنین تحریم های آمریکا و اتحادیه اروپا برداشته خواهند شد. وال استریت ژورنال، سخنان ظریف را تلاشی برای اطمینان دادن به «تندروها» در داخل ایران دانسته که به شدت با تفاهم هسته ای اخیر مخالفت می کنند و آن را توافقی خوب برای غرب و فاجعه ای برای ایران می دانند. این روزنامه اشاره می کند که با وجود این انتقادات، تفاهم هسته ای به طور گسترده ای در ساختار سیاسی ایران مورد استقبال قرار گرفته است.

 

در طرف مقابل، «کریستین ساینس مانیتور» موضع آمریکایی ها در قبال تفاهم هسته ای با ایران را مورد توجه قرار داده و می نویسد هرچند آمریکایی ها به طور کلی از این تفاهم حمایت می کنند، اما حمایتشان با ملاحظاتی همراه است. به نوشته این روزنامه، هرچند اوباما تأکید کرده که تفاهم اخیر به توافق جامع و نهایی هسته ای منجر و سبب افزایش امنیت آمریکا و متحدانش خواهد شد، اما حتی میانه رو ترین جمهوری خواهان کنگره و نیز شمار زیادی از دموکرات ها، به شدت نگران هستند. به طور کلی، هرچند اکثر آمریکایی ها از از این تفاهم حمایت می کنند، اما می گویند به ایران اعتماد ندارند و باید در این زمینه محتاط بود.

 

از سوی دیگر، نگرانی طیف های مختلف در رژیم اسرائیل نسبت به تفاهم هسته ای ایران نیز همچنان ادامه دارد. در همین زمینه، روزنامه «جروزالم پست» با انتشار مطلبی به بررسی مواردی پرداخته که به زعم خود، ضعف های کلیدی تفاهم هسته ای اخیر را تشکل می دهد. این روزنامه با اشاره به اینکه بر اساس تفاهم طرفین، ایران پنج هزار سانتریفیوژ را در نطنز و هزار سانتریفیوژ دیگر را در تأسیسات زیرزمینی فردو حفظ خواهد کرد، می نویسد این امر به خودی خود مسئله ساز است. از جمله موارد دیگری که مورد انتقاد این روزنامه قرار گرفته، این است که ایران امکان خواهد یافت فعالیت های تحقیق و توسعه هسته ای خود را ادامه دهد.

 

در نهایت، در میان دیگر مطالب، روزنامه «فایننشال اکسپرس» دیدگاه هند را نسبت به تفاهم هسته ای ایران مورد بررسی قرار داده و می نویسد این کشور اطمینان دارد که این تفاهم و نیز دستیابی طرفین به توافق، سبب آسان تر شدن تجارت با ایران خواهد شد. در همین راستا، وزیر بازرگانی هند امروز به ایران سفر می کند تا درباره وضعیت موجود و فرصتی که برای توسعه تجارت میان طرفین به وجود آمده، با طرف ایرانی به گفت و گو بپردازد. از جمله مواردی که مورد توجه هند قرار دارد، از یک سو افزایش واردات نفت خود از ایران و از سوی دیگر، افزایش صادرات برنج به ایران است./تابناک