محمد حسن طالبیان گفت: این 108 شی تاریخی در مجموعه ای 264 قطعه ای، 50 سال قبل به رسم امانت به موسسه شرق شناسی شیکاگو با شروط حفظ سلامت، بازگشت آنها و نیز استفاده برای صرف کارهای علمی داده شده بود.

tarikhi- ashya5

 

 

شرق پرس: پس از پیگیری های حقوقی انجام شده از جانب میراث فرهنگی و با همکاری وزارت امور خارجه و نهاد ریاست جمهوری، ۱۰۸ شیء تاریخی از طریق فرودگاه امام خمینی (ره) وارد کشور شد.

 

 
 به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، این اشیاء ۵۰ سال پیش به رسم امانت به موسسه شرق شناسی شیکاگو آمریکا داده شده بود که برخی از اشیاء پیش از این به کشور برگردانده شده ولی ۱۰۸ قطعه که شامل برخی از اشیاء منحصر بفرد است بامداد امروز وارد کشور شد.

 

 
معاون سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بازگشت اشیای تاریخی متعلق به محوطه تاریخی چغامیش خوزستان پس از ۵۰ سال را پیروزی دیگری برای مردم و موفقیت دیپلماسی تدبیر و امید دانست.

 

 
محمد حسن طالبیان گفت: این ۱۰۸ شی تاریخی در مجموعه ای ۲۶۴ قطعه ای، ۵۰ سال قبل به رسم امانت به موسسه شرق شناسی شیکاگو با شروط حفظ سلامت، بازگشت آنها و نیز استفاده برای صرف کارهای علمی داده شده بود.

 

 
وی با تاکید بر اهمیت چغامیش گفت:‌ این اشیا متعلق به چغامیش هستند که یکی از محوطه های مهم ایران و جهان از نظر تاریخی به شمار می رود و مهمترین و کلیدی ترین سایت پیش از شوش در کنار رودخانه دز بوده است.

 

 
طالبیان افزود: در ۸۰۰۰ سال قبل در این مکان ما شاهد خانه هایی پیشرفته با خشت بودیم و اشیایی مانند خیش سنی، پوپک های گلی و ‍ ژتون های سفالی از مدیریت اقتصادی پیشرفته در آنجا داشته است.

 

 
وی اضافه کرد: تعدادی از اشیای به امانت داده شده پیش از این برگردانده شده بود و حدود ۱۰۸ قطعه باقی مانده پس از ۵۰ سال به کشور بازگشت که در میان آنها اشیایی منحصر بفرد هم یافت می شود.

 

 
معاون سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: ‌این اشیا پس از کشمکش طولانی حقوقی توسط میراث فرهنگی، دفتر حقوقی بین الملل نهاد ریاست جمهوری و همکاران وزارت خارجه و با هزینه موسسه شرق شناسی شیکاگو به کشور بازگشت.

 

 
وی افزود: تلاش فوق العاده ای در چند ماه اخیر برای این منظور انجام شد و نگاه راهبردی دولت و فضای سیاسی که در دنیا ایجاد شده به این مهم کمک کرده است.

 

 
گیل اشتاین، رییس موسسه شرق‌شناسی شیکاگو در مصاحبه باخبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، نیز محوطه تاریخی چغازنبیل را محلی برای آغاز شهرنشینی و تمدن در ایران ذکر کرد و گفت: این اشیا برای مطالعات قرض گرفته شده بود که طی سالها پی گیری حقوقی و طی مراحل قانونی، اکنون من بسیار خوشحالم که آنها را به تحویل موزه ملی ایران، جایی که خانه آنهاست و به آن تعلق دارند، می دهم.

 

 
وی افزود: این اشیا قطعاتی ساده از گل و فلز هستند که ارزش آنها علمی و در جهت فهم تاریخ تمدن در ایران است.