بوذری متخصص زنان و زایمان این مرکز و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل گفت: بانوان دردهای لگنی و شکمی را جدی بگیرند...

بانوان دردهای شکمی را جدی بگیرند

 

 دکتر زینت السادات بوذری گفت: فیبروم رحم با افزایش خطر سرطان رحم همراه نیست ولی در بیمارانی که فیبروم رشد سریعی دارد و یا حین یائسگی رشد کرده است، بایستی احتمال  فیبروم سرطانی را در نظر داشت . حدودا از هر ۴ زن، ۳ نفر در طول زندگی خود دچار فیبروم می شود، اما اکثر آنها از وجود آن بی اطلاع هستند .

 

این متخصص بیان کرد: فیبروم ها شایع ترین تومورهای خوش خیم دستگاه تناسلی مونث هستند که می توانند در جاهای مختلف رحم رشد کنند و اندازه آنها معمولا متفاوت بوده و برخی اوقات باعث درد و ناراحتی فرد می شوند، اما به طور معمول خطرناک  نیستند و زندگی فرد را تهدید نمی کنند .

 

بوذری اضافه کرد:  خونریزی شدید و یا دردناک رحمی، خونریزی طولانی مدت رحمی ( ۷ روز یا بیشتر)، فشار یا درد لگنی، تکرر ادراری، مشکل در تخلیه مثانه، یبوست، پشت درد یا پا درد، ترشح واژینال مزمن از علائم فیبروم رحم به شمار می روند .

 

وی بیان کرد: به طور نادر، ممکن است که فیبروم رحمی در صورتی که جریان خون آن دچار اختلال شود، سبب ایجاد درد حاد و یا در صورتی که فیبروم  پایه داشته باشد و پایه آن دچار پیچ خوردگی شود، سبب درد ﺷﺪﻳﺪ و ﮔﺎهی ﻧﺎﮔﻬﺎنی و تب شود که معمولا تمام اﻳﻦ ﻋﻼﻳﻢ ﺩﺭ ﻳﻚ ﻓﺮﺩ ﺑﺎ هم ﺩﻳﺪﻩ ﻧﻤﻴ ﺸﻮﻧﺪ و ﺩﺭ واﻗﻊ ﺑﺴﺘﮕی ﺑﻪ ﻣﻜﺎﻥ و اﻧﺪاﺯﻩ ی ﻓﻴﺒﺮﻭﻡ و ﺗﻌﺪاﺩ ﺁﻥ ﺩاﺭﺩ .

 

متخصص زنان و زایمان بیمارستان آیت الله روحانی(ره) بابل به بانوان توصیه کرد: زمانی که درد لگنی دارید که برطرف نمی شود و یا  پریود های سنگین و درد ناک، خونریزی و یا لکه بینی بین دو پریود، درد هنگام نزدیکی جنسی، مشکلات خالی کردن مثانه، مشکلات اجابت مزاج دارید، حتما به پزشک متخصص مراجعه کنید .

 

وی اضافه کرد: در موارد خونریزی شدید رحمی و یا درد لگنی که ناگهانی ظاهر شده است، فورا به پزشک مراجعه شود .

 

بوذری با اشاره به اینکه دلیل قطعی بروز فیبروم رحمی مشخص، گفت: دلایل ژنتیکی، هورمون، عوامل شیمیایی، سن باروری، وراثت و نژاد از علل  ایجاد فیبروم رحم هستند .

 

استاد دانشگاه علوم پزشکی بابل اضافه کرد:  در مورد بسیاری از افرادی که فیبروم رحمی بدون مشکل و نشانه دارند، تحت نظر گرفتن فیبروم بهترین گزینه در درمان آن است و بسیاری از فیبروم های رحم تمایل دارند که بعد از یائسگی کاهش اندازه داده و حتی ناپدید شوند که البته این در مورد تمامی آنها صدق نمی کند .

 

این متخصص اضافه کرد: عمل برداشت رحم( هیسترکتومی) تنها راه حل دائمی برای فیبروم های رحمی است، اما باید در نظر داشت که با این عمل توانائی بچه دار شدن فرد از بین می رود، به همین دلیل بیشتر در افرادی که سن بالا دارند و فیبروم مشکلاتی زیادی ایجاد کرده باشد، انجام می شود .

وی بیان کرد: عمل برداشت فقط فیبروم (میومکتومی)  عارضه اش از عمل برداشت رحم، کمتر است ولی احتمال برگشت مجدد فیبروم وجود دارد . 

 

 

 

 

 

ایسنا