رسیدن تعداد حامیان توافق در سنا به عدد 41 را می توان یک پیروزی برای دولت اوباما دانست که طی دو ماه اخیر به شدت تلاش داشت سناتورهای بیشتری را به حمایت از توافق هسته ای متقاعد نماید. اکنون دموکرات ها می توانند به کلی جلوی طرح قطعنامه مخالفت با توافق هسته ای را در سنا بگیرند و اوباما نیازی به استفاده از حق وتوی خود در مقابل این قطعنامه نخواهد داشت.

 

 

شرق پرس:  پس از حدود دو ماه کشمکش های سیاسی در کنگره بر سر توافق هسته ای امروز و با حمایت سه سناتور دیگر از توافق هسته ای، تعداد حامیان این توافق به عدد ۴۱ رسید. به این ترتیب، دموکرات ها اکنون می توانند با استفاده از امتیاز اطاله بررسی، اجازه طرح قطعنامه مخالفت با توافق هسته ای را به جمهوری خواهان ندهند.
 
 
 
 طی ساعات گذشته سه سناتور دیگر هم به جمع حامیان برنامه جامع اقدام مشترک هسته ای (برجام) اضافه شدند و به این ترتیب، باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا توانست به عدد طلایی ۴۱ دست پیدا کند که به معنای امکان جلوگیری از طرح قطعنامه مخالفت با توافق هسته ای در صحن سنای آمریکاست.
 
 
 
امروز سناتور «گری پیترز» از میشیگان، «ریچارد بلومنتال» از ایالت کنتیکت و «رون وایدن» از اورگان اعلام کردند که در رأی‌گیری در صحن کنگره، به حاصل مذاکرات ۱۲ ساله ایران و ۱+۵، «آری» خواهند گفت. به این ترتیب، اکنون امکان استفاده از امتیاز «فیلیباستر» یا اطاله دادرسی برای حامیان توافق فراهم شده است. 
 
 
فیلیباستر یک روند قانونی خاص کنگره آمریکا است که بر مبنای آن، اگر سناتور یا نماینده‌ای مخالف رأی‌گیری در خصوص یک مطلب باشد، به جایگاه می‌رود و تا پایان وقت مقرر جلسه صحبت می‌کند و چون کسی اجازه قانونی قطع کلام وی را ندارد، عملاً رأی‌گیری ناکام می‌ماند.
 
 
 
بر مبنای آیین نامه داخلی سنا، اگر بیش از ۶۰ قانون‌گذار، مخالف ادامه صحبت‌های یکی از اعضا باشند، از نظر قانونی می‌توان جلوی فیلیباستر را گرفت و رأی‌گیری کرد؛ ولی حاللا که نفر چهل و یک‌ام از توافق حمایت کرده، شمار مخالفان فیلی باستر به ۵۹ رسیده است.
 
 
 
به گزارش تابناک رسیدن تعداد حامیان توافق در سنا به عدد ۴۱ را می توان یک پیروزی برای دولت اوباما دانست که طی دو ماه اخیر به شدت تلاش داشت سناتورهای بیشتری را به حمایت از توافق هسته ای متقاعد نماید. اکنون دموکرات ها می توانند به کلی جلوی طرح قطعنامه مخالفت با توافق هسته ای را در سنا بگیرند و اوباما نیازی به استفاده از حق وتوی خود در مقابل این قطعنامه نخواهد داشت.