روحانی در کنفرانس خبری گفت: در زمینه گرانی، ارزانی و زندگی، معیار جیب مردم است اما ارگان ها نیز یک چارچوبی برای اعلام برنامه های خود دارند. آنچه من می توانم بگویم این است که بازار دچار یک آرامش و ثباتی است، یعنی اینکه آن طور که قیمت یک جنس امروز یک قیمتی باشد و فردا ۵۰ درصد افزایش پیدا کند، چنین نوسانی در قیمت نمی بینیم.

به گزارش شرق پرس در نشست خبری حجت الاسلام روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران به مناسبت دومین سالگرد انتخابات یازدهم ریاست جمهوری، خبرنگاران رسانه های مهم داخلی و خارجی حضور داشته و رییس جمهور پاسخگوی پرسش خبرنگاران در حوزه های مختلف سیاسی، اقتصادی و اجتماعی خواهد بود.

حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی رئیس جمهور در ابتدای این نشست خبری، با تبریک پیشاپیش ماه مبارک رمضان و با بیان اینکه این ماه، ماه قیام، صیام و همدلی است اظهار داشت: ماه رمضان ماه کنار گذاشتن کینه ها و اخوت و آشتی و بذل و بخشش است.

وی همچنین با تبریک به ملت ایران به مناسبت سالروز انتخابات ۲۴ خرداد ۱۳۹۲ و با اشاره به شرایط حساس کشور در آستانه انتخابات ریاست جمهوری دوره یازدهم گفت: دو سال پیش شرایط به گونه ای بود که احساس بحران بین المللی در روابط خارجی، شرایط سخت اقتصادی، شکاف در مسائل اجتماعی و سیاسی بین احزاب و جناح ها، فضای امنیتی در زمینه مسائل فرهنگی و در محیط های آموزشی وجود داشت و از طرف دیگر، بدخواهان نیز چنین تصور می کردند که با فشارهایی که به ناروا بر ملت ایران تحمیل کرده اند، مردم مشارکت آنچنانی در پای صندوق های رای نخواهند داشت.

رئیس جمهور ادامه داد: هدف بدخواهان این بود که مردم حل مسائل سیاسی را در صندوق های آرا نبینند، اما مردم ما با حضور خود حماسه بزرگی آفریدند و به دنیا اعلام کردند که در این کشور مردم سالاری حاکم است.

روحانی افزود: هوشیاری ملت بزرگ ایران در انتخابات بسیار تاثیرگذار بود و مقام معظم رهبری نیز همه را، حتی آنهایی را که ممکن است از نظام دلگیر باشند، پای صندوق های آرا دعوت کردند و اعلام کردند که آرای مردم امانت و حق الناس است.

وی تصریح کرد: مردم پای صندوق های رای آمدند و با حضور ۷۳ درصدی واجدین شرایط، حماسه بزرگی آفریدند؛ ۲۴ خرداد متعلق به هیچ حزب و گروه و دسته ای نیست و پیروزی ملت بزرگ ایران است و تبریک ما از آن مردم این سرزمین و مقام معظم رهبری است که توانستند مردم را به خوبی پای صندوق های رای هدایت کنند.

رئیس دولت یازدهم ادامه داد: مردم با رایی که به اعتدال و تدبیر و امید دادند، تصورشان این بود که همه چیز به قانون برگردد و فضای اعتدال نیز این است که همه حرکت های اجتماعی و سیاسی در چارچوب قانون باشد، هیچ تصمیم یک شبه ای در کشور گرفته نشود و امور به صاحب نظران متخصص همان فضا واگذار شود؛ مردم می خواستند شرایط ثبات و آرامش در جامعه حاکم شود و در اقتصاد آنها به آینده ای روشن امیدوار شوند.

روحانی گفت: مردم نمی خواستند نسبت به آینده روابط سیاسی و ارتباط داخلی آنها و آینده حضور اصحاب فرهنگ تردید داشته باشند؛ مردم می خواستند که به آینده زندگی بهتر، فضای امن تر و شرایط بهتر زندگی امیدوار باشند.

تمام تصمیمات این دولت با مشورت صاحب نظران اتخاذ شده است

وی در ادامه با تاکید بر اینکه تمام تلاش دولتمردان بر این مبنا بوده است، عنوان کرد: هیچ تصمیمی در این دولت اتخاذ نشده، مگر اینکه با صاحب نظران مشورت شده است.

روحانی اظهار داشت: فضای این دو سال فضای آرام تری برای گفتگو بوده و شرایط اقتصادی و سیاسی، آرامش را برای جامعه به ارمغان آورده است.

رئیس جمهور با بیان اینکه ما در آستانه انتخابات ۲۴ خرداد ۹۲ در یک شرایط بسیار سخت قرار داشتیم گفت: هر دولتی بر سر کار می آمد با این شرایط سخت و دشوار روبرو بود با تورمی که از مرز ۴۰ درصد عبور کرده بود و شرایط رشد اقتصادی منفی ۶.۸ درصد و نیز با شرایطی که بازار ارز و کالا در حال تنش ساعتی بود و نیز در شرایطی که سرمایه گذاری ها رشد منفی داشت روبرو بود.

وی ادامه داد: در آن شرایط رکود در اقتصاد کشور حاکم شده بود و در یک شرایط بی نظیر در تاریخ ایران، رکود و تورم به صورت توامان برقرار بود.

روحانی با بیان اینکه تلاش ما بر این بود که به وعده ها عمل کنیم تصریح کرد: تلاش دولت در این مدت این بوده است که سه وعده داده شده در هنگام انتخابات یعنی «نجات اقتصاد ایران، احیای اخلاق و تعامل سازنده با جهان» محقق شود؛ ما می خواستیم عزت ملی با موقعیت صحیح و در خور شأن این ملت در سطح جهانی توام شود.

رئیس جمهور گفت: ما می خواستیم روابط ما با دنیا به گونه ای باشد که ایران به عنوان یک تهدید در جهان مطرح نباشد؛ ما می خواستیم آشتی و روابط بهتری با همسایگان داشته باشیم و همه حقوق خود را با هم استیفا کنیم، نه فقط یک حق.

وی با بیان اینکه ما می دانستیم که در کنار حفظ حقوق هسته ای باید حقوق دسترسی ملت به بازارهای جهانی نیز تامین شود، ادامه داد: ما می دانستیم که حق این مردم همه فناوری ها و شرایط حمل و نقل مناسب بین المللی و نیز شرایط ارتباط اقتصادی و فروش کالاهای مختلف از قبیل خودرو و پتروشیمی تا انواع نیازهای داخل و صادرات بهتر کالا و خدمات بیمه ای، کشتیرانی و روابط مالی و بانکی است.

روحانی افزود: ما ملتی نیستیم که فقط یک حق داشته باشیم و بگذاریم بقیه حقوق ما را پایمال کنند؛ هدف ۲۴ خرداد حفظ همه حقوق این ملت بزرگ بوده و این به معنای تعامل سازنده برای حفظ حقوق ملت است.

رئیس قوه مجریه در همین رابطه به باز شدن باب مذاکره جدی و تاثیرگذار در چارچوب منطق با ۵+۱ اشاره کرد و گفت: خط قرمزهای ما از ابتدا مشخص بوده است.

وی گفت: در اینجا باید از مقام معظم رهبری هم برای ترسیم خطوط اصلی مذاکرات و هم بابت حمایت جدی ایشان از مذاکره کنندگان و هم به خاطر اینکه با نفس گرم خود در این کشور وحدت و اتحاد ملی و انسجام را حفظ کردند تشکر کنم؛ همچنین باید از ملت بزرگ ایران به خاطر حمایت مستمر از دولت تشکر کنم که این دولت روبرو با ۶ قدرت جهانی است.

روحانی با تشکر از مذاکره کنندگان هسته ای به ویژه وزیر امور خارجه گفت: امروز در شرایطی هستیم که دو سال پیش هیچ قدرتی حداقل در بین ۵+۱ و دیگر قدرت های غربی و شرقی به داشتن حق غنی سازی در خاک ایران اذعان نمی کردند؛ این حق را داشتیم، اما آنها اذعان نمی کردند.

رئیس جمهور ادامه داد: امروز هیچکسی در دنیا در اینکه حق غنی سازی در ایران وجود دارد و درب های نطنز و فردو باز می ماند، تردیدی ندارند؛ این بزرگترین دستاورد ماست.

با تحریم ها نیز کشور را اداره خواهیم کرد

وی با بیان اینکه درباره تحریم ها سخن های مختلفی گفته می شود، ادامه داد: دو سال پیش کسی اذعان نمی کرد که با یک توافق نهایی همه قطعنامه های ظالمانه شورای امنیت لغو خواهد شد؛ آنچه به دست آورده ایم تا امروز، یک پیروزی بزرگ برای ملت ایران است.

وی با اشاره به دو موضوع ابعاد تحریم ها و مدیریت تحریم ها گفت: همه می دانیم که تحریم ها غیر قانونی و غیر اخلاقی و غیر انسانی است و این تحریم ها کور بوده، نه هدفمند؛ این تحریم ها حتی برای خرید گندم و مواد غذایی و حتی سرمایه گذاری برای سدی که آب کشاورزی و آب خوردن مردم یک شهر را تامین کند و حتی بر ضد دارو و تجهیزات پزشکی بوده است و آیا باید ظلم ظالمان مخفی بماند!؟

روحانی با تاکید بر موضوع مدیریت تحریم گفت: ابعاد تحریم ها بسیار وسیع بود اما این دولت به خوبی تحریم ها را اداره کرد و اگر باز هم این تحریم های ظالمانه باقی بماند، مدیریت خواهد کرد؛ این آن چیزی است که دولت در این دو سال به آن عمل کرده است.

رئیس جمهور در توضیح این مسئله عنوان کرد: در این دو سال پرداختی مردم در بیمارستان ها به جای ۳۷ درصد به ۴.۵ درصد رسیده و ۹ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر از افراد فاقد پوشش بیمه ای، بیمه شده اند و ۱۰ میلیون نفر از حاشیه نشینان در شهرهای بزرگ تحت پوشش حمایت های غذایی و کالایی قرار گرفتند؛ همچنین این دولت بزرگترین سرمایه را برای منابع آبی و خاکی کشور اختصاص داده است.

وی تاکید کرد: معنای این اقدامات آن نیست که ملت ایران ظلم ظالم را نداند و ما آن را توضیح ندهیم و کار خلاف قانون قدرت های بزرگ بیان نشود؛ ملت ما از مسائل نمی هراسد و راه خود را ادامه خواهد داد.

روحانی در ادامه به سوالات خبرنگاران داخلی و خارجی پاسخ گفت.

مذاکرات برای ما کاملا جدی است/ در جزئیات هنوز اختلاف نظرهای فراوانی داریم

نخستین سوال از رئیس جمهور با محوریت مذاکرات هسته ای پرسیده شد. اینکه ایران همواره تاکید کرده توافق خوب را می پذیرد، ما چقدر با یک توافق خوب فاصله داریم و چقدر احتمال دستیابی به این توافق وجود دارد؟

روحانی در پاسخ به این سوال گفت: همه تلاش ما این است که به توافقی عزتمندانه با تامین حقوق ملت بزرگ ایران و با توجه به همه خطوط قرمزی که برای ما تعریف شده، دست یابیم.

وی افزود: به عقیده من چارچوب های کلی که مورد نظر ایران بوده، امروز مورد قبول گروه ۱+۵ است.

رئیس جمهور ادامه داد: ما اکنون در جزئیات اختلاف نظرهای فراوانی داریم و باید همه اینها حل شود. ما در مذاکرات کاملا جدی هستیم. دنبال تلف کردن وقت و از بین بردن زمان نیستیم. خودمان را محدود به یک زمان خاص هم نمی بینیم.

روحانی تاکید کرد: از سوی دیگر، عجله نداریم، اما از همه فرصت ها و امکانات برای دستیابی به توافق استفاده خواهیم کرد. خواست ملت ایران برای ما بسیار مهم است.

وی افزود: چارچوب هایی که از نظر نظام تعیین شده، همیشه مورد توجه بوده است. مذاکره کنندگان طوری مسیر را دنبال می کنند که اگر طرف مقابل این چارچوب ها را مراعات کند و به حقوق ملت و منافع ملی احترام بگذارد و به بیان دیگر دنبال زیاده‌خواهی نباشد، توافق در دسترس است.

دولت خود را ملزم به حقوق مردم و اجرای قانون می داند

حسن روحانی در پاسخ به سوالی درباره لغو کنسرت ها و انتقادها نسبت به این لغو گفت: ما در زمینه فرهنگی همانطور که از ابتدا اعلام کردیم، معتقدیم که امور فرهنگی حتی الامکان باید به اصحاب فرهنگ واگذار شود. فضا را باید کاملا به گونه ای ترسیم کنیم که این فضا هم برای آنهایی که می خواهند از کالای فرهنگی استفاده کنند مناسب باشد و هم آنهایی که می خواهند کالای فرهنگی را تولید کنند، بتوانند به خوبی تولید کنند.

وی افزود: از نظر ما مرجع، قانون است و وقتی یک دستگاهی به عنوان مرجع قانونی برای دادن مجوز تعیین شده است، دخالت دیگران در این امور شایسته نیست و ما باید بگذاریم قانون اجرایی و عملیاتی شود. اینکه تصور می شود این کار خوب است یا بد است و آثار آن مثبت است یا منفی، همان اشکالی است که من یکبار گفتم که ما همه باید به قانون عمل کنیم و به دنبال اجتهاد شخصی نباشیم.

رئیس جمهور بیان کرد: اگر این اشکال حل شود و اجتهاد را برای حوزه های علمیه بگذاریم و همه در چارچوب قانون عمل کنیم و هر دستگاهی که باید مجوز صادر کند، آن مجوز باید مورد احترام باشد که قانون آن اجازه را داده است. وقتی در چارچوب قانون مجوز یک کنسرت داده می شود و از مردم دعوت می شود مردم بلیت می خرند و خودشان را آماده می کنند این گونه دخالت ها تضییع حقوق مردم است، من امیدوارم همه ما احساس کنیم ۲۴ خرداد ادامه دارد و همان مردمی که پای صندوق آمدند همان مردم برای حمایت در اجرای راه و مسیری که انتخاب کردند، در صحنه هستند.

روحانی افزود: ما باید از این مشکلات عبور کنیم و وحدت و انسجام و با حضور مردم در صحنه از این مشکلات عبور خواهیم کرد. دولت خود را ملزم به حقوق مردم و اجرای قانون می داند.

وی در این باره که آیا این صحبت ها ضمانت اجرایی دارد، بیان کرد: لغو کنسرت ها آنطور که شما می گویید، خیلی نیست ولی خب از نظر ما مجوز قانونی زمانی که صادر می شود، لغو آن مجوز از طرف دستگاه هایی که قانونا حق اینکار را ندارند، کاملا نادرست است و اگر هم در موردی قوه قضائیه می خواهد وارد عمل شود، باید مواردی باشد که کاملا توجیه قانونی برای ورود قوه قضائیه داشته باشد.

نسبت به همزمانی اقدامات با لغو تحریم ها، اختلاف نظرهایی وجود دارد

خبرنگار تلویزیون ملی چین با اشاره به مذاکرات هسته ای از رئیس جمهور پرسید ارزشیابی شما از آینده مذاکرات چیست و چالش های پیش رو را چگونه می بینید؟ همچنین در زمینه لغو تحریم ها چقدر توافق حاصل شده، زیرا نگرانی اصلی ایران این مسئله است، همچنین فکر می کنید چقدر زمان لازم است تا همه تحریم ها لغو شود؟

حسن روحانی گفت: اساس مذاکرات رو به پیش است، گرچه در برخی از مسائل هنوز اختلاف نظرها وجود دارد.

وی با اشاره به تحریم ها، گفت: در زمینه تحریم های اقتصادی، با اجرای توافق همه تحریم ها برداشته خواهد شد و در حکم کان لم یکن خواهد بود.

رئیس جمهور ادامه داد: اما نسبت به همزمانی اقدامات با لغو تحریم ها، اختلاف نظرهایی وجود دارد. ما مُصر به همزمانی این دو موضوع با هم هستیم.

روحانی گفت: یکی از اشکالات طرف مقابل این است که وقتی در چارچوب مذاکرات به تفاهمی می رسیم، در جلسه بعد باز هم به چانه زنی بازمی گردد و این مسئله کار را عقب می اندازد و مذاکرات را طولانی تر می کند.

وی تاکید کرد: اگر طرف مقابل به چارچوب های مورد توافق متعهد بماند و موارد جدید را وارد نکند، می توانیم به حل و فصل مسائل برسیم اما اگر مسیر چانه زنی ها ادامه یابد، توافق طولانی تر خواهد شد.

نباید به زنان فقط در زمان انتخابات توجه کنیم

خبرنگار مهر پرسید بعد از روی کار آمدن دولت یازدهم و از آنجا که رئیس جمهور روحانی و فرزند جامعه روحانیت بود، انتظار این بود که تعامل بهتری میان دولت و حوزه های علمیه برقرار شود، اما کم کم انتقادها نسبت به عملکرد فرهنگی دولت بیشتر شد تا جایی که مراجع و علما نسبت به برقراری کنسرت ها، موضوع عفاف و حجاب، حضور بانوان در ورزشگاه ها و سخنان دولت درباره وظایف نیروی انتظامی واکنش نشان دادند، دولت چه اقداماتی برای رفع نگرانی علما و تعامل با حوزه های علمیه انجام داده است؟

رئیس جمهور در پاسخ به این سئوال گفت: دولت معتقد است همه دستگاهها باید در چارچوب قانون عمل کنند و معیارشان قانون باشد. این مسئله اصلا جای اختلاف نیست.

روحانی ادامه داد: قانون جمهوری اسلامی ایران یا ماخوذ از متن شرع است، یا مصوباتی است که با موازین شرعی مغایرت ندارد، لذا قانون ما اسلامی است و امام(ره) فرمودند قانونی که شورای نگهبان آن را تایید می کند، اجرایش برای همه واجب است.

وی تاکید کرد: اینجا اختلاف نداریم. در مسائل فرهنگی هم دولت موظف به اجرای قانون است، یعنی باید قوانین را اجرا کند.

رئیس جمهور با اشاره به اقدام امام (ره) در پیش از انقلاب، گفت: امام (ره) در زمینه مسائل فرهنگی بن بستی را که قبلا فکر می شد باز کردند. خیلی حرف ها در آغاز انقلاب در حوزه بانوان وجود داشت. برخی می گفتند خانم ها نباید در تظاهرات حاضر شوند، زیرا حضور و شعار دادن آنها اشکال دارد.

روحانی گفت: حضرت امام (ره) موضع گیری صریحی در این زمینه کردند و به این مسائل پاسخ دادند.

وی افزود: وقتی بحث رای گیری می شود ما از خانم ها دعوت می کنیم که برای ایفای حقوق خود در مسائل سیاسی ورود کنند و فرصت برابر دارند. اما هنگامی که از انتخابات می گذریم، رای ما و نظر ما عوض می شود.

رئیس جمهور گفت: همه خواهران، دختران و مادران جامعه ما اولا به دینشان، به آیینشان، به فرهنگشان معتقدند و احترام می گذارند، ثانیا به عفت، حجاب و چارچوب های دین پایبندند. ما نباید تصور کنیم که می خواهیم اسلام را پیاده کنیم، اما خانم ها می خواهند برعکس قوانین اسلام عمل کنند.

روحانی تاکید کرد: باید حق نشاط، حق شادی، حق زندگی اجتماعی در چارچوب قوانین دینی برای همه فراهم شود و این حق را محترم بشماریم. ما در کلیات اختلاف نظری نداریم، گاه در مصادیق اختلاف هایی هست که آن هم حل می شود.

علی رغم شرایط تحریم در بسیاری از حوزه ها رشد مثبت داشته ایم

رئیس دولت یازدهم در پاسخ به سئوالی در این باره که گفته می شود دولت همه امور کشور از جمله آب خوردن مردم را به رفع تحریم ها گره زده است، گفت: دولت در گذشته در یک دوره ۸ ساله ۷۲۰ میلیارد دلار صرف واردات کرد و کشور کاملا متکی به بیرون شد و همان نیز علامت لازم را برای تحریم داد. یعنی اگر اقتصاد مقاومتی  بود و در جامعه ما به خودمان متکی بودیم و نه به دلار نفتی، این فشارها بر ما وارد نمی شد.

وی گفت: همه برنامه های این دولت در شرایط تحریم وضع و اجرا شده است یعنی در زمانی که تحریم بوده است توانسته تورم بالای ۴۰ درصد را به ۱۵ درصد برساند و در شرایط تحریم توانسته کشور را از رشد منفی ۶.۸ به رشد مثبت برساند، سرمایه گذاری منفی را به سرمایه گذاری مثبت برساند و در همه زمینه ها از جمله صنعت و کشاورزی رشد مثبت در سال ۹۳ داشته باشد.

روحانی تاکید کرد: در بعضی از زمینه ها رشد خیلی بالا است مانند معدن که رشد ۱۰.۸ وجود دارد و در بخش صنعت بالای ۵ و بازرگانی بالا ی ۳ است و در بعضی از زمینه ها مانند کشاورزی حرکت به پیش است و در همه زمینه های تولید کشاورزی در یک حرکت رو به جلو بوده و در یک سال گذشته برای واردات کشاورزی و محصولات غذایی بیش از ۸ میلیارد دلار صرفه جویی کرده ایم یعنی تولیدات داخلی ما افزایش یافته است.

رئیس جمهور گفت: این دولت در زمان تحریم برنامه ریزی کرده و معضلات را حل کرده است البته این نکته را نیز باید بگویم که تحریم هیچگاه موفق نبوده است و به اهداف خود نرسیده است. در ایران نیز تحریم موفق نبوده است اما موثر بوده باید بین موفق و موثر بودن فاصله بیندازیم تحریم به اهداف خود نرسیده است آنها قصد داشتند ما را تحریم کنند اما موفق نشدند. اما تحریم مشکلاتی را برای جامعه ما بوجود آورده است گاهی سئوال می کنند که مشکلات گذشته و مشکلات امروز مربوط به تحریم است یا مدیریت قطعا مدیریت بالاتر از تحریم ها است و اساس مدیریت درست است ما می توانیم کار را پیش ببریم اما اینکه بگوییم تحریم تاثیر ندارد، درست نیست.

وی خاطرنشان کرد: تحریم ظالمانه و غیرانسانی بر زندگی ما سایه افکنده است و ما اکنون برای محیط زیست نیاز به سرمایه گذاری بزرگ داریم و برای آب نیاز به سرمایه گذاری داریم. اگر بخواهیم این سرمایه را از خارج وارد کنیم با شرایط تحریم ممکن نیست تحریم در همه زمینه ها مشکل درست کرده است اما معنای آن نیست که ما نمی توانیم زندگی کنیم. یک بحث مربوط به ادامه حیات است و اینکه کشور می خواهد به نیازمندیهای ضروری برسد که این اشکالی ندارد اما یک زمانی بحث پیشرفت، توسعه و رقابت با دنیا مطرح است که هیچ کشوری پشت درهای بسته به اقتصاد بزرگ و بازار بزرگ دست نخواهد یافت.

روحانی بیان کرد: این یک ظلم بزرگ است که می خواهند دروازه های ما را ببندند و اجازه ندهند که صادرات کنیم و یا واردات مورد نیاز خود را انجام دهیم. دولت با شرایط تحریم مدیریت کرده و توانسته بسیاری از مشکلات را حل کند و حل خواهد کرد.

از زمان توافق تا اجرای آن چند ماهی زمان لازم است/ کاملا بلدیم که چگونه پروتکل را اجرا کنیم

رئیس جمهور در پاسخ به سئوال فایننشنال تایمز درباره بازداشت جیسون رضائیان(خبرنگار آمریکایی که به اتهام جاسوسی بازداشت است)  و اینکه آیا رئیس جمهور پیگیر این مسئله است و همچنین درباره بحث تحریم ها و تخمین فاصله بین امضا و اجرای توافق، گفت: من به عنوان رئیس جمهور که مجری قانون اساسی هستم و وظیفه من اجرای قانون اساسی است نسبت به حقوق شهروندی همه ایرانی ها و یا کسی که تابعیت غیر ایرانی دارد و در ایران زندگی می کند حساس هستم و این موضوع را دنبال می کنم. مواردی که نسبت به حقوق افراد به من اطلاع می رسد آن را دنبال می کنم. موردی را هم که شما گفتید از کلیت آنچه وظیفه دولت است مستثنی نیست.

وی درباره زمان اجرای توافق و رفع تحریم ها گفت: درباره این موضوع جای بحث وجود دارد البته عددهایی مبنی بر اینکه رفع تحریم بانکی یک سال زمان می برد کاملا نادرست است و فکر می کنم ماه و سال اشتباه شده است البته زمانی که ما به تفاهم برسیم تا اجرای کامل توافق یک فاصله ای خواهد بود که این فاصله چند ماهه جزو مواردی است که درباره آن بحث می شود آنچه که ما نیز بدنبال آن هستیم این است که بعد از توافق بلافاصله در شورای  امنیت سازمان ملل متحد قطعنامه ای صادر شود که آن قطعنامه توافق را در فصل ۷ تایید کند و همان قطعنامه ای که در شورای امنیت خواهد بود همه قطعنامه های قبلی را لغو می کند.

رئیس جمهوری تاکید کرد: این اولین گام مهمی است که بعد از توافق برداشته می شود و شاید بتوان گفت اولین تضمین اجرایی این توافق است که توسط شورای امنیت تایید خواهد شد که اهمیت دارد اما بعد از آن، اینکه تحریم ها چگونه لغو شود مورد بحث است اینکه اعلام لغو با اجرای لغو چگونه باشد و زمان آن را تعیین کنیم و اینکه تعهدات ایران چگونه باشد چرا که یک زمانی خواهد برد و ممکن است هفته ها یا چند ماه طول بکشد تا همه تعهدات اجرا شود بحث می کنیم مجموعا اینکه از زمانی توافق اجرا شود تا زمانی که تعهدات اجرایی و عملیاتی شود چقدر زمان می برد هنوز محل بحث است اما حتما چند ماهی زمان خواهد برد.

روحانی درباره پروتکل الحاقی نیز گفت: پروتکل الحاقی چیزی نیست که تنها مخصوص ایران باشد تبلیغاتی درخارج راه افتاده است که غلط و نادرست است بسیاری از کشورهای دنیا امروز پروتکل الحاقی را اجرا می کنند، ۱۲۴ کشور در حال اجرای پروتکل الحاقی هستند و کشورهای دیگری نیز آن را قبول کرده اند که در حال نهایی شده است.

وی تصریح کرد: در سال ۲۰۰۲ و ۲۰۰۳ زمان هایی که در ابتدا بحث پروتکل الحاقی بوده تنها ۸۰ کشور آن را قبول کرده بودند اما اکنون به ۱۲۴ کشور رسیده است و معلوم است که چیز بدی نیست که کشورها به آن افزوده می شوند.

رئیس شورای عالی امنیت ملی ادامه داد: این تعهدات بین المللی همواره دو طرفه بوده است هر چیزی که در این ۱۲۴ کشور اجرا می شود در ایران اجرا خواهد شد در پروتکل الحاقی چیزی بنام بازرسی وجود ندارد. ما پروتکل را به صورت داوطلبانه در سال ۲۰۰۳، ۲۰۰۴ و اوایل ۲۰۰۵ اجرا کرده ایم و می دانیم چگونه است و چگونه اجرا می شود.

روحانی گفت: در همان زمان که پروتکل الحاقی اجرایی شد نیز موضوعاتی در داخل ایران مطرح شد که اگر پروتکل اجرایی شود مسجد یا خانه علما و یا مجلس شورای اسلامی را بازرسی می کنند حرفهایی که بی اساس بود و اکنون نیز حرفهای بی اساس در رسانه ها زده می شود به هر حال ایران یک استثنا نیست. این نکته قطعی است که ایران اجاره نخواهد داد اسرار کشورش به بهانه اجرای پروتکل و هرگونه معاهده دیگری در دست دیگران قرار دهد. این قطعی است و ما هیچ گاه نخواهیم گذاشت نه اسرار نظامی که اسرار دیگر در حوزه فناوری های مختلف در اختیار دیگران قرار گیرد. در زمینه کنوانسیون شیمیایی یک عضویتی مانند پروتکل الحاقی داریم و در کشورما سالها است که کنوانسیون شیمیایی اجرا می شود آنجا هم یک نوع دسترسی هایی وجود دارد و آنجا هم اسرار کشور را حفظ کرده و حفظ می کنیم.

روحانی بیان کرد: بنابراین این مسئله تازه ای نیست معاهده ای است که آن را بسیاری از کشورها اجرا می کنند و ایران هم اجرا می کند آنچه برای ایران هم است اینکه با اجرای این توافق  و پروتکل ثابت کند اتهامات بی اساسی که بر علیه ایران زده می شود که ایران در حال ساخت بمب هسته ای است برای جهانیان روشن شود که بی اساس است. آژانس نیز در طول این مدت حدود ۱۵ سال در این کشور پادمان را با دقت اجرا می کند و تایید کرده است که هیچ چیزی را در ایران پیدا نکرده که به معنای انحراف ایران از مسیر صلح آمیز باشد.

کاهش نرخ تورم به معنای ارزانی نیست/سرعت ماشین تورم کم شده است

رئیس جمهور در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه سیاست های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی چقدر محقق شده و چرا اثر آمارهای دولت درباره رشد اقتصادی در بازار سرمایه دیده نمی شود، گفت: قانون اجرای سیاست های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی، بسیار مهم است و آن چیزی است که مقام معظم رهبری آن را انقلاب اقتصادی نامیدند و اگر درست اجرا می‌شد، همین اتفاق می افتاد.

وی افزود: در سفرهای استانی حرف بسیاری از مدیران این است که بسیاری از واگذاری ها در چارچوب قانون نبوده است؛ اساس سیاست های کلی اصل ۴۴ این بود که مدیریت اقتصاد را به بخش غیردولتی واگذارشود، اما نهادهایی که خصوصی یا دولتی بودن آنها معلوم نیست، در اجرای این سیاست ها وارد شدند و نگذاشتند همه اهداف محقق شود.

روحانی با تاکید بر اینکه تلاش دولت این است که سیاست های اصل ۴۴ به خوبی و در چارچوب مقررات اجرا شود، به موضوع آمار و ارقام اعلام شده از سوی دولت نیز اشاره کرد و گفت: دولت دخالتی در آمارها ندارد و بانک مرکزی و مرکز آمار مستقل هستند؛ ما سفارش چیزی را نمی دهیم و آنها خودشان در چارچوب مقررات کار می کنند.

رئیس جمهور تصریح کرد: البته طبق قانون آمارهای مرکز آمار ایران معیار خواهد بود، اما بانک مرکزی نیز آمارهایی داشته و دارد که مورد نظر صاحبنظران است.

وی در همین رابطه به موضوع تاثیر آمار و ارقام در زندگی مردم اشاره و خاطرنشان کرد: وقتی می گوییم نرخ تورم کاهش یافته، بدین معناست که سرعت حرکت ماشین تورم کاهش یافته، نه اینکه این ماشین متوقف شده یا دنده عقب رفته است؛ معنای کاهش نرخ رشد تورم، ارزانی نیست. به این معنا است که وقتی ماشین اقتصاد به سمت دره حرکت می کند، حالا به سمت جاده برگشته و سرعت آن نیز کم شده است.

روحانی با بیان اینکه در دنیا تورم صفر نداریم و تورم نیز حد معقولی دارد که سه تا چهار درصد است، عنوان کرد: باید به تورم تک رقمی برسیم و سیاست دولت نیز همچنان کاهش نرخ رشد تورم بوده است.

رئیس دولت یازدهم با بیان اینکه نمی توان آثار همه سیاست ها را به سرعت در همه بازارها از جمله بازار سرمایه مشاهده کرد، گفت: دولت بر بازار سرمایه نظارت دارد، اما دخالت مستقیم ندارد؛ همچنین این بازار را نباید در کوتاه مدت ببینیم، بلکه باید تاثیرات آن را در بلندمدت مشاهده کنیم.

وی اضافه کرد: اساس بازار سرمایه به رونق اقتصادی وابسته است و من نیز در بلندمدت مسیر بازار سرمایه را مثبت می‌بینم.

روحانی تصریح کرد: امسال با توجه به کاهش درآمد نفت، سال سختی داریم و البته با همه این سختی ها این مسیر را طی خواهیم کرد.

مبنای کار دولت این است که قوانین اجرا و پیاده شود

رئیس جمهور کشورمان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه دو سال از عمر دولت می گذرد، اما در این دو سال قوانین متعددی وجود دارد که دولت به آن مقام بی توجهی کرده یا صراحتا معلق کرده است، چرا قوانینی که نیاز به پول ندارد، اجرایی نمی شود؟، اظهار کرد: وظیفه دولت اجرای قانون است، اما برخی قوانین در چارچوب این قانون یا برخی موارد هزینه‌ای دولت در چارچوب درآمدها است، یعنی منوط به این است که درآمد لازم استحصال و بعد اجرایی شوند.

وی گفت: قوانین بسیاری داریم که پیش از این معطل مانده است، اما دولت اینها را اجرایی کرده است. یکی از این قوانین که شما به عنوان قانون معطل‌مانده به آن اشاره کردید بحث محیط کسب و کار است.

روحانی ادامه داد: این قانون پیش از این معطل مانده بود، اما دولت مدتی است که آن را اجرا کرده و رتبه ما از ۱۵۲ به ۱۳۰ افزایش پیدا کرده است. این یعنی اینکه در حوزه کسب و کار ۲۲ رتبه به سمت مثبت حرکت کرده ایم.

رئیس جمهور با اشاره به آزادسازی سهام عدالت افزود: در این زمینه دولت به دنبال تهیه لایحه است و لایحه نیز آماده شده، اما هماهنگی هایی باید قبل از تقدیم آن به مجلس صورت گیرد. انشاءالله این مورد نیز به زودی تقدیم مجلس شورای اسلامی خواهد شد.

وی افزود: اگر موارد خاصی هست آنها را نیز دنبال خواهیم کرد، زیرا مبنای کار دولت این است که قوانین اجرا و پیاده شوند، به ویژه قوانینی که مدت ها مغفول مانده است.

روحانی با اشاره به قانون خدمات جامع برای ایثارگران عنوان کرد: یکی از این موارد قانون خدمات جامع برای ایثارگران است که از سال ۸۶ مغفول مانده و ما آن را اجرایی کرده ایم. ما سال گذشته ۱۷۰۰ میلیارد تومان برای اجرای آن هزینه کرده ایم.

شورای امنیت ملی کسی را ممنوع‌التصویر نکرده است

سوال دیگری که از رئیس جمهور پرسیده شد، درباره عدم تغییر در فضای امنیتی و سیاسی کشور بود. خبرنگاری پرسید: گروه‌های فشار در حال فعالیتند، کنسرت ها لغو می شود، اخلال گرها سخنرانی ها را برهم می زنند و غیره در مقابل اینها نه تنها با این افراد بی شناسنامه برخورد نشده، بلکه کسی که هشت سال رئیس جمهور بوده نیز ممنوع التصویر است، آیا تاکید می کنید این عمل با تایید نظر شورای امنیت ملی صورت گرفته و چرا دولت برخورد جدی نمی کند؟

روحانی در پاسخ توضیح داد: برخی موارد در مسائل سیاسی و اجتماعی داریم که یک روزه و یک شبه حل و فصل نمی‌شوند.

وی تاکید کرد: باید شرایط امروز را نسبت به دو سال پیش در نظر بگیریم که روند به سوی حل و فصل بوده، معکوس بوده یا حرکتی نداشته است.

رئیس جمهور کشورمان افزود: تلاش ما این است شرایط کشور را از شرایطی که قبلا مناسب نبود بازگردانیم به وضعیت قانونی و مناسب و قطعا نمی توانیم بگوییم در این ۲۲ ماه، تغییری حاصل نشده است.

روحانی ادامه داد: در مسائل اجتماعی و فرهنگی، انجمن های دانشجویی همه فعال هستند. ۱۶ آذر این دو سال را مقایسه کنید با قبل از این دولت. خانه سینما افتتاح شده، خانه احزاب فعال شده، اینگونه نیست که حرکتی نشده باشد، اما اینکه انتظار داشته باشیم همه مسائل فرهنگی در ۲۰ ماه تمام شود، غیرممکن است.

وی گفت: اساس ۲۴ خرداد ۹۲ نیز همین بود؛ مردم پای صندوق آمدند که افراط و تفریط نباشد، بلکه اعتدال باشد. بنابراین همه باید کمک کنیم و بدانیم دولت هیچ کاری را بدون حضور مردم و حمایت آنها نمی تواند انجام دهد. مردم همانگونه که پای صندوق ها آمدند، باید صبور باشند و معضلات را مرتفع سازند.

رئیس جمهور تاکید کرد: اما اینکه گفتید شورای امنیت کسی را ممنوع التصویر کرده، کاملا دروغ است و اگر کسی چنین چیزی را به شورای عالی امنیت ملی منتسب کند، خلاف کرده و باید طبق قانون مجازات شود.

ممکن است برخی از اهداف دولت تا پایان چهارسال نیز کامل محقق نشود

رئیس جمهور در ادامه، در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره وعده های محقق شده و محقق نشده دولت بعد از گذشت دو سال از انتخابات ریاست جمهوری گفت: ما در عرصه اقتصاد به دنبال این بودیم که مردم آرامش را احساس کنند و به نظرم دولت در ۲۲ ماه گذشته در این عرصه تلاش کرده و دلیل آن نیز، آمارهایی است که مشاهده می کنید.

روحانی افزود: در عرصه سیاست خارجی نیز به دنبال تعامل سازنده با جهان بوده ایم و به این وعده عمل کرده ایم، اما باید حافظه میان مدت خود را درست کنیم و یادمان نرود که دو سال پیش شرایط چگونه بود.

وی ادامه داد: این همه هیات ها و گروه های سرمایه گذاری که می آیند و می روند و روابطی که با همسایگان داشته ایم- به استثنای یکی دو همسایه که متاسفانه هنوز روابط خوبی برقرار نشده- نشان می دهد که به وعده ها عمل کرده ایم؛ در زمینه مسائل سیاسی و فرهنگی نیز وضعیت با ۲۲ ماه قبل فرق کرده است.

رئیس جمهور با بیان اینکه برخی اهداف هنوز محقق نشده تصریح کرد: ممکن است تا پایان چهار سال نیز همه اهداف به طور صد در صد محقق نشود اما آنچه می توان گفت این است که همواره تلاش کرده ایم تا به وعده ها عمل کنیم؛ البته در رابطه با برخی از امور، کل حاکمیت باید دست به دست هم بدهند و دولت به تنهایی قادر نیست، مجلس و قوه قضاییه نیز باید کمک کنند.

ایران در عراق و سوریه پایگاه نظامی ندارد/ فعالیت ما در این کشورها مستشاری است

رئیس شورای عالی امنیت ملی در ادامه نشست خبری خود، در پاسخ به خبرنگار یکی از رسانه های خارجی که دیدگاه رئیس جمهور را نسبت به اقدام اخیر وزارت دفاع آمریکا برای ایجاد پایگاه های جدید در عراق به بهانه مبارزه با داعش جویا شد، اظهار داشت: سیاست جمهوری اسلامی ایران نسبت به مسائل منطقه تغییر نکرده و همان است که از دو سال پیش در این دولت برقرار بوده و ادامه می یابد.

روحانی در این رابطه تاکید کرد: تعهد ما این است که به امنیت و ثبات کشورهای منطقه کمک کنیم و اگر درخواستی مخصوصا در زمینه مبارزه با تروریسم دارند، در حد توان کمک کنیم.

وی با بیان اینکه ما کاملا پیش بینی می کردیم که شرایط منطقه چگونه خواهد شد، خاطرنشان کرد: بر همین اساس بود که دو سال پیش و در سازمان ملل، طرح «جهان عاری از خشونت و افراطی گری» را پیشنهاد دادیم و آنها نیز در مقام تصویب قطعنامه به این ندا پاسخ مثبت دادند، اما در مقام عمل آنقدر که باید، شاهد حضور سازمان های بین المللی برای مبارزه با تروریسم نبوده ایم.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه در عراق و سوریه پایگاه و واحد نظامی نداریم اظهار داشت: آنچه ما در عراق و سوریه انجام می دهیم، کار مستشاری است و هدف اصلی ما نیز در این کشورها ایجاد آرامش و ثبات و اجرایی شدن دموکراسی و آزادی است.

ادعاهای آمریکا برای مبارزه با تروریسم در عراق «توخالی» بوده است

روحانی همچنین با بیان اینکه آمریکایی ها در یک سال اخیر و از زمان حمله گروه های تروریستی به موصل طرح های مختلفی را شروع کرده اند، عنوان کرد: آنها ائتلاف درست کرده اند و برخی مناطق را بمباران کرده اند و اخیرا نیز اعلام کرده اند که می خواهیم نیروهایی را به عراق بفرستیم که شیعه و سنی را آموزش دهیم؛ این ادعاها توخالی بوده است!

وی تاکید کرد: آنچه در عراق جلوی تروریسم را گرفته، ملت و ارتش عراق بوده و ایران نیز به سهم خودش کمک کرده است، اما اثری از کشورهای ائتلاف ندیده ایم و این ادعاها با واقعیت فاصله بسیار دارد.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: کشورهای عراق، سوریه و یمن باید بر روی پای خودشان بایستند و ما نیز در حد توان خود در زندگی و امنیت و تامین مواد غذایی آنها کمک خواهیم کرد.

دولت برای پرداخت یارانه ها ۷ تا ۱۰ هزار میلیارد تومان کسری دارد

روحانی در ادامه و در پاسخ به سوالی درباره انتظار گفتگوهای رودررو با مردم توسط رئیس جمهور مانند دولت قبل گفت: اصل این اشکال وارد است و من باید بیشتر وارد شوم و با رسانه ها صحبت کنم، چون مردم باید همه حرکت های دولت را به خوبی بدانند و قضاوت نهایی نیز برعهده مردم است.

وی در رابطه با موضوع افزایش قیمت حامل های انرژی گفت: در رابطه با قیمت بنزین و حامل های انرژی واژه افزایش را خیلی نمی پسندم؛ در رابطه با بنزین تاکنون دو نرخ وجود داشت که حالا آن را تک نرخی کرده ایم و دلیل آن نیز روشن بود و مقامات دولتی نیز برای مردم توضیح دادند.

رئیس قوه مجریه گفت: طبق قانون مصوب مجلس شورای اسلامی، امسال باید قیمت حامل های انرژی را به فوب خلیج فارس نزدیک می کردیم، اما خیلی با این هدف فاصله داریم و درباره آن اقلامی که تورم زا بوده و در زندگی مردم تاثیر بالایی دارد، خیلی مراعات کرده ایم. در رابطه با گازوئیل، نفت سفید و گاز افزایش قیمت بسیار کم بوده است.

روحانی تصریح کرد: دلیل عمده تک نرخی کردن بنزین فساد زیادی بوده است که در این زمینه وجود داشته است و ما نیز برای جلوگیری از فساد این کار را کرده ایم.

وی ادامه داد: باید از مردم تشکر کنم که به برخی رسانه های خارجی و داخلی که دنبال فضای خاصی بودند اعتنا نکردند و دولت نیز باید مجری قانون باشد و این اقدام نیز حکم قانون بوده است؛ همچنین یارانه هایی که پرداخت می کنیم بر مبنای قیمت حامل های انرژی است. امسال به خاطر کاهش قیمت نفت ۱۰ هزار میلیارد تومان در سال کسری داریم و تک نرخی شدن بنزین نیز حداکثر سه هزار میلیارد تومان از آن را می تواند جبران کند.

رئیس جمهور اظهار داشت: از سوی دیگر، مجلس نیز ما را موظف کرده که یارانه پردرآمدها را حذف کنیم و ما نیز دنبال این هدف هستیم، اما من خیلی در این زمینه وسواس دارم که ضمن حذف یارانه پردرآمدها، یارانه افراد کم درآمد قطع نشود؛ لذا به وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی که مسئول این کار است موکدا دستور داده ام که یارانه کسی را قطع کنند که مطمئن هستند.

روحانی افزود: احراز این اطمینان زمان می برد، اما همه این اقدامات در چارچوب قانون است و من نیز قبول دارم که باید در این زمینه بیشتر به مردم توضیح داده شود.

در زمینه گرانی و ارزانی، معیار جیب مردم است/ اشتغال جوانان دغدغه بزرگ دولت و ملت

رئیس جمهور در پاسخ به سئوال دیگری درباره اینکه یکی از شعارهای اولیه دولت تعیین نرخ تورم بر اساس جیب مردم بود و اینکه اکنون در محاسبات اقتصادی دولت چقدر جیب مردم در نظر گرفته می شود، اظهار داشت: من توضیح دادم که آنچه که دولت و مراکز رسمی که در کشور وجود دارند، اعلام می کنند، یک مبنا و سبدی دارند که بر مبنای آن محاسبه می کنند. ما خودمان نیز روزانه قیمت اجناس را در بخش های اقتصادی، دریافت می کنیم و خود من نیز حداقل هفته ای یک یا دو بار این آمار را می بینم که وضع اجناس در بازار چگونه است.

وی با اشاره به اینکه معیار همچنان جیب مردم است، اظهار داشت: در زمینه گرانی، ارزانی و زندگی، معیار جیب مردم است اما ارگان ها نیز یک چارچوبی برای اعلام برنامه های خود دارند. آنچه من می توانم بگویم این است که بازار دچار یک آرامش و ثباتی است، یعنی اینکه آن طور که قیمت یک جنس امروز یک قیمتی باشد و فردا ۵۰ درصد افزایش پیدا کند، چنین نوسانی در قیمت نمی بینیم.

روحانی افزود: قیمت اجناس را هم در خرده فروشی ها و کلان بازار مشاهده می کنیم و تغییرات آن چنان نیست. البته در کل زمانی که می گوییم هنوز تورم ۱۵ درصد است، مشخص است که به طور متوسط جنسی که امروز خریداری می کنیم نسبت به سال گذشته ۱۵ درصد افزایش قیمت داشته است، معنای کاهش تورم، ارزانی نیست. باید تفسیر ما از واژه هایی که اعلام می شود یکی باشد.

رئیس جمهور تاکید کرد: تلاش دولت این است که زندگی مردم، زندگی بهتری باشد. ما امسال حداقل نسبت به سال گذشته ۱۰ میلیارد دلار از نظر درآمد نفتی کسری خواهیم داشت که البته ممکن است این رقم بیشتر هم باشد و ۱۰ تا ۱۳ میلیارد باشد. از نظر ریالی که باید به خزانه ریخته شود حداقل حدود ۲۰ هزار میلیارد ریال نسبت به سال قبل کسری خواهیم داشت. به همین دلیل بحث خروج از رکود را مطرح کرده و آیین نامه های آن را تصویب کردیم و لایحه لازم را به مجلس دادیم که اخیرا تصویب کرده و به ما برگردانده است و ما در حال نگارش آیین نامه ها هستیم.

وی تصریح کرد: در زمینه هزینه های جاری، دستورالعملی را به دولت اعلام کردیم تا بتوانیم هزینه ها را کاهش دهیم و این کاهش را در هزینه های عمرانی قرار دهیم. به هر حال مردم می دانند که ما در سال گذشته ۳۲ هزار میلیارد تومان هزینه عمرانی کرده ایم و سال قبل از آن ۲۱ هزار میلیارد تومان هزینه عمرانی بوده است در حالیکه در سال ۹۱، این رقم حدود ۱۲ تا ۱۳ هزار میلیارد تومان بوده است که این امر نشان می دهد دولت برای زندگی و رفاه مردم تلاش می کند و در این زمینه، توان دولت همین توانی است که اجرا و عمل می کند.

روحانی تاکید کرد: حضور مردم نیز در زمینه های اقتصادی نسبت به گذشته پرنشاط تر است. اخیرا یک آماری وزارت صنعت معدن و تجارت برای من فرستاده است که مجموعا در طول ۲۲ ماه گذشته ۸ هزار واحد صنعتی نیمه تمام تکمیل شده است، این خیلی مهم است و حرکت بسیار خوبی است و آمار و رشدی که در معدن، کشاورزی و خدمات مشاهده می کنیم نشان آن است که دولت تلاش خود را برای زندگی مردم انجام می دهد.

رئیس جمهور گفت: یک مسئله مهمتر وجود دارد و آن موضوع اشتغال است. اشتغال یک مشکل عمده در این کشور است و تا نتوانیم رونق اقتصادی ایجاد کرده و سرمایه در کشور جذب کنیم، این همه جوان از پسر و دختر که امروز بیکار هستند و دغدغه اصلی ما برای امسال و سال آینده هستند که بتوانیم برای آنها اشتغال ایجاد کنیم. آمار و ارقامی که سال گذشته به من داده شد نشان داد که ۵۵۰ هزار اشتغال از سوی وزارت کار اعلام شد اما همین اندازه که شغل درست می کنیم، تعداد زیادی کارخانه تعطیل و افراد بازنشسته شده اند و زمانی که به سراغ اشتغال خالص می رویم وضعیت آمار ما مناسب نیست و این موضوعی است که همه باید درباره آن دست به دست هم بدهیم.

روحانی گفت: اینکه من می گویم جامعه ما امروز باید همگام باشد و افراطی گری را کنار بگذاریم و همه کمک کنیم برای اینکه وضع اقتصادی تحرک پیدا کرده و سرمایه خارجی جذب شود، یک هدف بزرگ آن مسئله اشتغال برای نسل جوان است که دغدغه بزرگ دولت و مردم است.

ایران با شرایط خاص حاضر به کمک نظامی در قالب مستشاری به عراق است

سئوال دیگر از روحانی درباره روابط ایران و عراق بود. خبرنگار پرسید عراق، ایران را به عنوان شریک اساسی خود می داند و در جنگ علیه تروریسم ها همانطور که گفتید ایران کمکهای مشورتی به عراق داده است. سئوال این است که در راستای تعهدات جامعه بین المللی برای کمک رسانی به عراق، اجلاس پاریس و گروه ۷ آیا توقع نقش بیشتری از ایران خواهیم داشت و در سایه این کمک آیا شاهد پدیده داعش در آینده ای نزدیک خواهیم بود.

روحانی پاسخ داد: ایران در چارچوب مقررات بین المللی برای کمک به نابودی داعش بیش از گذشته آماده است.

وی اضافه کرد: این کمک ها می تواند سیاسی، اقتصادی و با شروطی نظامی در قالبی مستشاری برای خرید تسلیحات باشد. ایران و عراق از نظر فرهنگی، تاریخی و مذهبی در طول قرن ها در کنار هم بودند لذا وظیفه ما است که از عراق حمایت کنیم.

رئیس جمهور گفت: ما معتقدیم گروههای تروریستی شکست خواهند خورد و در منطقه موفق نخواهند بود اما برای زندگی مردم و تمدن منطقه مشکل آفرین هستند.

وی اضافه کرد: اساسا موضوع تروریسم یک معضل برای کل منطقه و جهان است و این تعامل و همکاری برای مبارزه با تروریسم وظیفه قانونی است.

من دلواپس نیستم همیشه امیدوارم

خبرنگار روزنامه لس آنجلس تایمز  مذاکرات هسته ای را محور سئوالات خود قرار داد و پرسید آیا شما دلواپس نیستید که حتی بعد از امضای توافق کسانی در آمریکا و ایران کاری کنند که اجرای توافق دچار دست انداز شود و اختلافات و مسائل عراق و سوریه اصطکاک ایران و آمریکا را افزایش دهد و فروپاشی این قرارداد بلافاصله پس از امضا آغاز شود.

رئیس جمهور گفت: من دلواپس نیستم بلکه همیشه امیدوارم هر احتمالی وجود دارد ما علام الغیوب نیستیم و نه قدرت مطلقیم که همه مشکلات عالم را حل و فصل کنیم اما بسیار امیدواریم چون یک اجرای موقت از این توافق در ژنو را داشته ایم.

روحانی تاکید کرد: در آن زمان هم در دو طرف کسانی می خواستند این توافق را به هم بزنند اما نشد.

رئیس جمهور تاکید کرد: ما در منطقه نمی خواهیم به کسی تجاوز کنیم اینها تصورات واهی و نادرست است مشکلاتی هم ممکن است پیش روی ما قرار گیرد اما ما امیدوار به حل همه مسائل هستیم.

روحانی گفت: اگر این توافق امضا شود معنایش این است که همه دولت ها به آن متعهد هستند و باید آن را اجرایی کنند به ویژه بعد از اینکه در شورای امنیت مهر تایید بخورد.

وی تاکید کرد: ضمن اینکه اگر مخالفان توافق نیز آثار خوب آن را ببینند به اعتقاد من در دیدگاه خودشان تجدیدنظر می کنند.

باید تخریب گران را به نقد دعوت کنیم

رئیس جمهور درپاسخ به سئوال دیگری که آیا سرانجام تمایز میان منتقدان و تخریب کنندگان دولت که پیش از این نسبت به معرفی آنها هشدار داده بودید را مشخص کردید یا نه گفت: ملت ما خواهان این است که توافق عزتمندانه حاصل شود. رهبری هم به اصل توافق در چارچوب خط قرمزها تاکید کردند و ما این راه را ادامه می دهیم.

روحانی اضافه کرد: اینکه عده ای تحت عنوان نقد بدنبال تخریب هستند غیر قابل انکار است اما این خود مردم هستند که در ابتدا باید ورود کنند.

وی تاکید کرد: در ابتدا باید تخریب گران را به نقد دعوت کنیم و در این راه عکس العمل مردم بهترین راه است. مردم اگر در برابر تخریب عکس العمل درست نشان دهند بسیاری از تخریب گران مایوس می شوند.

رئیس جمهور اضافه کرد: دولت هم وظیفه دارد روشنگری کند تشویق اذهان عمومی کار نادرستی است ضمن اینکه نقد مشفقانه لازم و به نفع دولت است اگر دولت اجازه نقد ندهد یعنی مستبد است.

تغییر جغرافیای سیاسی منطقه به ضرر همه خواهد بود/گفتگو و تقویت قدرت حکومت مرکزی عراق و سوریه راهکار جلوگیری از تجزیه

رئیس جمهور در پاسخ به سئوال خبرنگار المیادین در خصوص ابتکار عمل ایران برای برگزاری نشست سه جانبه میان ترکیه، عربستان و ایران جهت حل و فصل مشکلات و جلوگیری از تجزیه کشورها، گفت: تغییر جغرافیای سیاسی منطقه به ضرر همه خواهد بود.

وی تاکید کرد: ما باید از وحدت و انسجام کشورهای منطقه حمایت کنیم هر گونه جدایی و تجزیه مساوی با ادامه درگیری ها و جنگ داخلی است.  تغییرات به ضرر همه است.

رئیس جمهور با بیان اینکه باید برای حل مشکلات و جلوگیری از تجزیه کشورهای منطقه دو اقدام مهم انجام داد، گفت: اولین اقدام گفتگو با کشورهای منطقه خصوصا کشورهای همسایه و فعال شدن سازمان های بین المللی در این زمینه است. باید فعالیت های سیاسی، منطقه ای و بین المللی افزایش یابد.

روحانی با تاکید بر لزوم افزایش قدرت حکومت مرکزی کشورهای همسایه برای جلوگیری از تجزیه، گفت: قدرت حکومت مرکزی در عراق و سوریه باید تقویت شود که بتوانند هم در برابر تروریسم و هم در برابر تجزیه مقاومت کنند.

وی با بیان اینکه طرح هایی برای تجزیه عراق و سوریه توسط مجامع آمریکایی ارائه شده است، این طرح ها را نشان دهنده توطئه قدرت های بزرگ خواند و اظهار داشت: جمهوری اسلامی همه توان خود را برای جلوگیری از تجزیه کشورهای منطقه به کار خواهد گرفت.

۴۲۵ هزار مسکن مهر در دولت یازدهم تکمیل شد/ناچاریم ادامه دهیم

روحانی در پاسخ به سئوال دیگری در خصوص اقدامات دولت برای ساماندهی مسکن جوانان، گفت: خانه اولی ها، جوانان هستند که در این زمینه اقداماتی در دستور کار است.

وی ادامه داد: در زمینه مسکن، اقداماتی در دولت قبل انجام شده که برای این دولت فقط مشکلاتش باقی مانده است. ۱۰۰ هزار خانه نیمه کاره باقی مانده که این خانه ها در مکان های نامناسبی ساخته شده است.

رئیس جمهور گفت: اگر مشکل آب، برق، جاده، مدرسه، کلانتری این مساکن حل نشود، قابل سکونت نیستند و مردم نمی توانند در آنجا سکون و آرامش داشته باشند.

روحانی با بیان اینکه در این زمینه بار بزرگی بر دوش دولت است، اظهار داشت: ۴۲۵ هزار مسکن مهر در این دولت تکمیل شده و ناچاریم ادامه دهیم و ادامه خواهیم داد.

وی در خصوص اقدامات این دولت برای ساماندهی مشکل مسکن، گفت: اخیرا طرحی برای مسکن در نظر گرفته شده که اجرایی شدن آن چندین ماه تا یک سال طول خواهد کشید.

رئیس جمهور با اشاره به بودجه وزارت ورزش و جوانان برای حل مشکل مسکن، گفت: تاکنون بیش از ۳۰۰ هزار میلیارد تومان برای حل مشکل مسکن جوانان توسط این وزارتخانه هزینه شده است و طرح های دیگری نیز مدنظر است.

روحانی در پایان این کنفرانس خبری، اظهار داشت: از همه اصحاب رسانه، خبرنگاران داخلی و خارجی، تشکر می کنم و وعده می دهم که بسیاری از آمار و ارقام ریزی را که در این جلسه اعلام نکردم، در آستانه هفته دولت توسط بنده و همکارانم گزارش خواهد شد.

 

مهر