با شکست سه باره طرح رد برجام، بررسی توافق در آمریکا عملا به پایان رسیده و با سکوت کنگره در قبال توافق، رئیس‌جمهور این امکان را خواهد یافت که برجام را اجرا کند.

 

 

شرق پرس: مهلت تعیین شده برای بررسی توافق هسته‌ای در حالی روز گذشته به پایان رسید که آخرین تیر سناتورهای جمهوری خواه برای توقف اجرای برجام هم به سنگ خورد و اکنون اوباما این امکان را دارد که برجام را اجرا کند.  
 
 
 
در حالیکه بررسی کفایت توافقنامه هسته ای ایران در آخرین روز از مهلت تصویب شده (۱۷ سپتامبر،۲۶ شهریور) با حمایت اقلیت دموکراتهای مجلس سنا از آن و با استفاده از اختیار فیلی باستر (وقت کشی) ادامه داشت درنهایت ساعاتی قبل آخرین تیر مخالفان هم به سنگ خورد و بنا بر این برجام اجرایی خواهد شد.
 
 
 
این سومین و آخرین تلاش جمهوری خواهان بود که روز پنج شنبه با شکست مواجه شد زیرا نمایندگان کنگره ۶۰ روز برای بررسی توافق هسته ای زمان تعیین کرده بودند که این مهلت در این روز به اتمام رسید.
 
 
 
مخالفان در این مجلس در طول ۱۲ نشست شنود و بررسی در کمیته روابط خارجی و نمایندگان سنا؛در دو نوبت رای گیری، از بدست آوردن آرای لازم جهت ادامه بررسی و رای گیری مستقیم بر رد توافقنامه ایران عاجز ماندند و اقلیت دموکرات با در دست داشتن ۴۲ رای، با استفاده از اختیار فیلی باستر (وقت کشی) تلاش مخالفان را در آخرین روز بررسی برجام با شکست مواجه کردند.
 
 
 
این سومین بار در طول هشت روز گذشته بود که جمهوری خواهان سنا سعی کردند مانع اجرای توافق هسته ای با ایران شوند اما همچون دو بار پیشین با مخالفت دموکرات ها مواجه شدند.
 
 
 
جمهوری خواهان مخالف، پس از متحمل شدن دومین شکست در مورد کفایت توافقنامه ایران در روز سه شنبه گذشته، با تغییر استراتژیک، با ارایه طرح میچ مک کانل رهبر اکثریت جمهوری خواه در تلاش بودند تا لغو تحریم های ایران را به (رسمیت شناختن رژیم صهیونیستی و آزادی زندانیان آمریکایی در ایران) منوط کنند که این طرح نیز دو بار در روز پنجشنبه به رای گذاشته شد که با مخالفت اقلیت سنای آمریکا با شکستی دوباره همراه بود.
 
 
 
نمایندگان سنا، با اذعان بر اینکه پیش شرط های مطرح شده در طرح رهبر جمهوری خواهان ،خارج از محدوده مصوبات پیشین این مجلس در خصوص بررسی توافقنامه است از به رای گذاشتن این طرح ممانعت بعمل آوردند.
 
 
 
«هری رید» بعد از آخرین رای گیره مجلس سنا و شکست جمهوری خواهان در واکنش به اقدام حزب اکثریت سنا گفت: به طور حتم توافق هسته ای با ایران اجرا خواهد شد و نمایندگان جمهوری خواه بی مورد تلاش می کنند.
 
 
 
جمهوری خواهان به رهبری «میچ مک کانل» اعتقاد دارند اوباما در مذاکرات با ایران مسئله حمایت از تروریسم و آزادی چهار شهروند آمریکایی را مطرح نکرده و این توافق از نظر آنها کامل نیست. سناتورهای آمریکایی به اتفاق آرا اوایل سال جاری از ایران خواسته بودند چهار زندانی آمریکایی را آزاد کند. آنها مدعی اند این زندانی ها خبرنگار و کشیش هستند و بدون جرم از سوی ایران زندانی شده اند.
 
 
 
پیشتر مجلس نمایندگان آمریکا نیز در رای گیری نمادین با اجرای توافق هسته ای مخالفت کرد، اقدامی که برای اجرایی شدن نیازمند تایید سنا بود. در پی ناکامی های پیاپی جمهوری خواهان، سناتورهای دموکرات از رهبران جمهوری خواه خواسته اند مسئله ایران را رها کنند و به کارهای اقتصادی داخلی آمریکا بپردازند. 
 
 
 
با شکست سه باره طرح رد برجام، بررسی توافق در آمریکا عملا به پایان رسیده و با سکوت کنگره در قبال توافق، رئیس‌جمهور این امکان را خواهد یافت که برجام را اجرا کند.