دبیر کمسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز در بهشهر گفت: استان مازندران با جمعیت زیاد وموقعیت جغرافیایی مناسب، داشتن طبیعت زیبا، دریا و سواحل ، جنگل ها، ابنیه تاریخی و ... یکی از استان های جذب توریسم و گردشگران است که محل خوب و مساعدی برای قاچاق کالا و ارز می باشد

با قاچاق کالا و ارز با جدیت برخورد شود/تصویب پنج طرح محوری سال 95 در بحث قاچاق کالا و ارز

 

 

به گزارش خبرنگار شرق پرس، علی پیر فلک در جلسه کمسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز که در ساختمان فرمانداری شهرستان  با حضور سجادی فرمانداربهشهر، نماینده دادستان و جمعی از مسئولین برگزار گردید اظهار کرد: کشور ما به علت موقعیت جغرافیایی خاص و ژئوپولتیکی محاصره شده است بین کشورهایی که مشکلات زیادی دارند، این کشورها در داخل با مسائل و مشکلات بغرنجی مواجه هستند مثل افغانستان، پاکستان، عراق و ترکیه با وجود جنگ های داخلی، درگیری ها که در حفظ امنیت داخلی خود مانده اند چه رسد به حفظ مرزها .

 

 

مشاور استاندار تصریح کرد: به جز مرزهای شمالی کشور که به ارث مانده از سیستم مرزبانی شوروی تقریبا همه مرزهای کشور خیلی خوب حفظ و سیانت نمی شوند، مجموعه این عوامل که در کشور ما هست باعث شده محموله های کلان قاچاق کالا و ارز از جاهای دیگر وارد کشور شود.

 

پیر فلک افزود:  استان مازندران با جمعیت زیاد وموقعیت جغرافیایی مناسب، داشتن طبیعت زیبا، دریا و سواحل ، جنگل ها، ابنیه تاریخی و … یکی از استان های جذب توریسم و گردشگران است که محل خوب و مساعدی برای قاچاق کالا و ارز می باشد، واردات کالاهای متنوع و لوازم خانگی، طلا، فلزات گران بها، پارچه، مواد غذایی از یک سو و خارج کردن مواد و منابع طبیعی استان  نظیر فراورده های چوبی و جنگلی، خاویار و ماهی خاویار، پرندگان مهاجر و حیوانات نادر و….  از سوی دیگر باعث  ضربه به اقتصاد این استان شده است.

 

 

وی در ادامه عنوان کرد: استان های سیستان و بلوچستان، خراسان رضوی و شمالی، آذربایجان غربی، کردستان، بوشهر، کرمانشاه و…. به شدت با قاچاق کالا دست به گریبان هستند که به شکل عمده و کانتینر از قاچاق احشام و چرم گرفته تا وسایل برقی خانگی و صنعتی، آرایشی و بهداشتی، دارو، تجهیزات ماهواره ای و از استان های شرقی قاچاق برنج نیز هست.

 

 

دبیر کمسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز در ادامه گفت: کنترل و مبارزه با ورود این کالا ها در استان های مرزی به مراتب سهل تر از استان های مرکزی مثل مازندران می باشد و راهی بسیار سخت و دشوار است چون تا به این مناطق برسد خرد و ریز می شود و در کشف و کنترل آن با مشکل روبرو می شوند .

 

 

علی پیر فلک یادآور شد: یکی از دلایل مهمی که باعث شده به درجه قابل ملاحظه ای در مبارزه با قاچاق کالا دست پیدا کنیم کمرنگ بودن همراهی مردم در این راستا می باشد که بر میگردد به ضعف و کاستی های خودمان، مردم فهیم ایران در هر موضوعی وقتی به درجه اگاهی و فهم می رسند بهترین همکاری را انجام می دهند ولی در این مورد اقدامات فرهنگی وتبلیغی مناسب که باعث آگاهی مردم نسبت به خسارت ها و زیان هایی که ناشی از قاچاق کالا می باشد صورت نگرفته است .

 

 

مشاور استاندار خاطر نشان کرد: عدم آکاهی مردم نسبت به این مهم و ظرفیت بالای استقبال مردم از این کالاها به دلیل ارزان بودن باعث ضربات زیاد به اقتصاد کشور می شود، اولین مسئله خسارت و قانون شکنی، حریم و حرمت شکنی از طرف قاچاقچیان می باشد، دومین مورد ورود این کالاها بدون پرداخت هزینه های و عوارض دولتی است و سومین مسئله باعث تخریب فرهنگ جامعه و تشویق برای ورود و عرضه این کالاها در بازار داخلی و استقبال مردم از آن ها و مواجه شدن با تعطیلی یا رکود یک واحد تولیدی و در نهایت بیکاری و از دست رفتن یک موقعیت اشتغال برای مردم کشورمان و مناسب کردن فضای اشتغال برای افراد یک کشور دیگر است.

 

 

وی با بیان راهکار در این زمینه افزود: تنها و بهترین راه همکاری با کمسیون های شهرستان برای نظارت و بازرسی است و این تعامل و همکاری باعث می شود اگر یک جا نقصان و کمبودی باشد تکمیل شود.

 

 

پیر فلک در ادامه افزود: در این راستا قانون به ما اختیارات بسیطی داده و پشتوانه محکمی برای ما می باشد، در این زمینه نباید سستی و ضعف داشته باشیم ، با جدیت و در کمال بی رحمی با افراد مجرم و متخلف باید برخورد کنیم، قوی ترین و دلسوزترین نیروها که پیشینه سالمی دارند باید برای این کار استفاده شوند سپس بحث اطلاع رسانی شفاف از کشف یک محموله و جریمه و مجازات تعیین شده آن به صورت دقیق به عموم مردم است تا همه بدانند و آگاه شوند این کار دارای چه عواقبی می باشد.

 

 

مشاور استاندار و دبیر کمسون برنامه ریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه قاچاق کالا و ارز استان در خاتمه عنوان کرد: پنج طرح محوری به عنوان طرح محوری در سال ۹۵ به تصویب رسیده است که شامل مبارزه با ورود طلا و فلزات قیمتی قاچاق، عرضه پوشاک و البسه خارجی قاچاق، لوازم آرایشی و بهداشتی قاچاق، میوه و تره بار خارجی قاچاق، حمل و نگهداری و خرید و فروش لوازم خانگی قاچاق می باشد.

خبرنگار نیلوفر عنقا