شاعری گفت: حمایت از تولیدکنندگان و صنایع راهی برای ایجاد اشتغال بیشتر و توسعه اشتغال و کاهش بیکاری است...

برگزاری جشنواره انجیر گلوگاه نمود کامل کار و تلاش جهادی است

 

به گزارش شرق مازندران سخنگوی کمیسیون آب ، خاک و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی گفت : برگزاری جشنواره انجیر نمود کامل کار و تلاش جهادی است.

علی محمد شاعری افزود : تلاش ، کار و کوشش جوهره وجودی هر انسانی است و هر جامعه ای با کار و تلاش موفق است و بدون تلاش موفقیت چندانی ندارد.

وی اظهار کرد : حمایت از تولیدکنندگان و صنایع راهی برای ایجاد اشتغال بیشتر و توسعه اشتغال و کاهش بیکاری است که باید ضمن استقبال از سرمایه گذاران، بروکراسی اداری و کاغذبازی ها را کم کنیم.

حدود ۱۵۰ هکتار سطح از باغات گلوگاه زیر کشت انجیر است

فرماندار گلوگاه هم در این مراسم با اشاره به اینکه این شهرستان در حال حاضر دارای حدود ۱۵۰ هکتار سطح زیر کشت انجیر است؛ گفت: از این مقدار ۸۵ هکتار بارور و بقیه نهال است.

محمدرضا تباکی افزود : برداشت این محصول در این شهرستان به طور مستمر در طول دو ماه مرداد و شهریور ادامه دارد .

وی عمده ارقام انجیر شهرستان گلوگاه را سفید ، سبز و سیاه اعلام کرد.

مدیر جهاد کشاورزی گلوگاه هم با برشمردن خواص دارویی انجیر ، گفت : انجیر برای کاهش فشار خون ، کاهش وزن ، جلوگیری از سرطان سینه ، بالا بردن تراکم استخوان، برطرف کردن سیاه سرفه و ذات الریه ، جلوگیری از سوء هاضمه ، کاهش حرارت بدن ، افزایش ادرار و رفع یبوست مفید است.

رضا پور فلاح افزود : در چهارمین جشنواره تنجیر گلوگاه ۴۰ غرفه برای فروش محصولات انجیر و فراورده های آن ، توزیع نهال انجیر ، صنایع دستی ، گردشگری ، محصولات غذایی برپا شده است.

شهرستان گلوگاه شرقی ترین شهر مازندران و هم مرز با استان های سمنان و گلستان است.

مازندران از جمله استانهای برخوردار کشور است که به دلیل برخورداری مناسب و بهینه از مواهب طبیعی و آب و هوای مساعد، از تنوع محصولات گیاهی، کشاورزی و باغی فراوان برخوردار است.

تنوع محصولات مختلف کشاورزی از شرق تا غرب این استان، مازندران را استانی منحصر به فرد در تولید محصولات کشاورزی معرفی کرده است که در تولید بسباری از محصولات دارای رتبه های برتر کشوری است.

در این میان شرق مازندران هم با برندهای خاصی در استان شناخته سده است و مهمترین این برندها انار بهشهر (اشرف)، تمشک هزارجریب و انجیر گلوگاه است که دارای معروفیت کشوری هستند.

گلوگاه به عنوان شرقی ترین شهر مازندران که تا گذشته با برند اکبرجوجه در کشور شناخته شده بود؛ اکنون به برند انجیر شناخته شده است و با دارا بودن برند کشوری تلاش دارد تا خود را به منطقه و جهان هم معرفی کند.

انجیر گلوگاه اکنون آوازه کشوری پیدا کرده است به طوری که برگزاری جشنواره انجیر در سه سال گذشته در گلوگاه منجر شد تا بازار مناسب فروش این مخصول فراهم شود.

مردم شهرستان گلوگاه از دیر باز با تولید، مصرف و عرضه آن آشنا بودند و کشاورزان این شهرستان آشنایی دیرینه ای با کاشت این محصول دارند به طوری که حدود ۱۵ کیلومتر در مسیر جاده گلوگاه به سفیدچاه از گذشته های دور درخت انجیر کاشتند و از گذشته تاکنون مردم به صورت رایگان از آن استفاده می کنند.

با برگزاری جشنواره انجیر در سال های گذشته، فروش این محصول و فراورده های آن تاثیر بسزایی در اقتصاد منطقه داشته و به شکوفا شدن اقتصاد منطقه در دو ماه برداشت این محصول کمک شایان شده است.

برگزاری جشنواره برای معرفی این محصول، از سه سال گذشته در شهرستان گلوگاه شروع شده و امسال هم چهارمین جشنواره انجیر گلوگاه تا ۲۳ مرداد به مدت ۵ روز در سالن ورزشی شهید چمران این شهرستان برپاست.

 

 

 

 

 

ایرنا