گرچه تعبیر تنفیذ رئیس جمهور در قانون اساسی نیامده اما ماده یک قانون انتخابات ریاست جمهوری مصوب پنجم تیرماه 64 مقرر می ‌دارد: «دوره‌ ریاست جمهوری ایران چهار سال است و از تاریخ تنفیذ اعتبارنامه مقام رهبری آغاز می شود...

برگی از تاریخ؛ امام خمینی(ره) در احکام تنفیذ برای رؤسای جمهور چه گفت؟

 

شرق پرس: از نخستین روزهای دهه فجر انقلاب اسلامی تا آخرین روزهای حیات امام خمینی (س) شش دولت بر سر کار آمدند که دوتای آنها حکم موقت را داشته و بقیه دولت ها با برگزاری رفراندم کار خود را آغاز کردند. بجز دولت آیت الله محمدرضا مهدوی کنی که بلافاصله بعد از دو روز از گذشت شهادت محمدعلی رجایی با تشکیل شورای موقت ریاست جمهوری به عنوان کفیل نخست وزیری انتخاب شد بقیه دولت ها حکم تنفیذ خود را از دست امام (س) تحویل گرفتند.

اولین دولت انقلاب اسلامی، دولت مهندس مهدی بازرگان بود که با حکم امام در تاریخ پانزدهم بهمن ماه سال ۵۷ شکل گرفت. در حکم امام آمده است:

«بسم اللَّه الرحمن الرحیم‏

۶  ربیع الاول ۱۳۹۹

جناب آقاى مهندس مهدى بازرگان‏

بنا به پیشنهاد شوراى انقلاب، بر حَسَب حق شرعى و حق قانونى ناشى از آراى اکثریت قاطع قریب به اتفاق ملت ایران که طى اجتماعات عظیم و تظاهرات وسیع و متعدد در سراسر ایران نسبت به رهبرى جنبش ابراز شده است، و به موجب اعتمادى که به ایمان راسخ شما به مکتب مقدس اسلام و اطلاعى که از سوابقتان در مبارزات اسلامى و ملى دارم، جنابعالى را بدون در نظر گرفتن روابط حزبى و بستگى به گروهى خاص، مأمور تشکیل دولت موقت مى‏ نمایم تا ترتیب اداره امور مملکت و خصوصاً انجام رفراندم و رجوع به آراى عمومى ملت درباره تغییر نظام سیاسى کشور به جمهورى اسلامى و تشکیل مجلس مؤسسان از منتخبین مردم جهت تصویب قانون اساسى نظام جدید و انتخاب مجلس نمایندگان ملت بر طبق قانون اساسى جدید را بدهید.

مقتضى است که اعضاى دولت موقت را هر چه زودتر با توجه به شرایطى که مشخص نموده‏ ام تعیین و معرفى نمایید.

کارمندان دولت و ارتش و افراد ملت با دولت موقت شما همکارى کامل نموده و رعایت انضباط را براى وصول به اهداف مقدس انقلاب و سامان یافتن امور کشور خواهند نمود.

موفقیت شما و دولت موقت را در این مرحله حساس تاریخى از خداوند متعال مسألت مى ‏نمایم.

روح اللَّه الموسوی الخمینى‏»

صحیفه امام؛ ج ۶، ص ۵۴-۵۵

۹ ماه پس از گذشت تشکیل دولت موقت به علت اختلافات میان نیروهای انقلابی و اعضای این دولت به خصوص شخص نخست وزیر در اداره امور کشور، مهندس بازرگان استعفای خود را تقدیم امام کرد.

پس از آن انتخابات ریاست جمهوری برگزار شد و ابوالحسن بنی صدر با رأی مردم و تنفیذ حکم ریاست جمهوری اش به وسیله امام خمینی (س) بر این مسند تکیه زد. اجرای مراسم تنفیذ در تاریخ پانزدهم بهمن ماه سال ۵۸ و به هنگام بیماری امام و بستری بودن ایشان در بیمارستان قلب شهید رجایی تهران برگزار شد و حجت الاسلام و المسلمین سید احمد خمینی حکم را که به شرح زیر است قرائت کرد:

«بسم اللَّه الرحمن الرحیم‏

بر اساس آنکه ملت شریف ایران با اکثریت قاطع جناب آقاى دکتر سید ابوالحسن بنى صدر را به ریاست جمهورى کشور جمهورى اسلامى ایران برگزیده ‏اند، و بر حسب آنکه مشروعیت آن باید به نصب فقیه جامع الشرایط باشد، این جانب به موجب این حکم، رأى ملت را تنفیذ و ایشان را به این سمت منصوب نمودم؛ لکن تنفیذ و نصب این جانب و رأى ملت مسلمان ایران محدود است به عدم تخلف ایشان از احکام مقدسه اسلام و تبعیت از قانون اساسى اسلامى ایران.

از جناب ایشان مى ‏خواهم که مسئولیت خطیرى که به موجب اراده ملت و بر اساس قانون اساسى به عهده ایشان گذارده شده است همچون امانتى الهى از آن پاسدارى نمایند، و به پیمان خود در مقابل خداوند تعالى و خلق وفادار باشند، و با اعتماد به فضل خداوند و اعتماد ملت همچون محورى استوار براى هماهنگى نهادهاى مسئول، حمایت از مبانى جمهورى اسلامى، در حوزه اختیارات و مسئولیتهاى خود قرار گیرند، و در راه هدف ملت- که آن تداوم بخشیدن به انقلاب اسلامى و استقرار نظام عدل اسلامى است- با تمام توان بکوشند، و خداوند متعال را ناظر و حاضر دانند، و به وظیفه سنگینى که به عهده گرفته ‏اند قیام کنند.

و از قشرهاى مختلفه ایران خصوصاً متفکران و دانشمندان و احزاب اسلامى و سیاسى و قواى انتظامى مى ‏خواهم که در این لحظات حساس که بر کشور مى‏ گذرد با حسن نیت از ایشان و دولت اسلامى پشتیبانى نمایند، و از تفرقه و اختلاف و کارشکنى بپرهیزند؛ و تا ایشان بر محور عدل اسلامى عمل مى‏ کند و جانبدار مستمندان و مستضعفان هستند و از اعمال شِبه طاغوت اجتناب مى‏ کنند از همکارى و معاونت دریغ ننمایند.

از خداوند تعالى توفیق ایشان را در راه خدمت به بندگان خدا و به کشور اسلامى خواستارم. و السلام على عباد اللَّه الصالحین.

عید پر برکت ولادت با سعادت ختمى مرتبت.

۱۵/ ۱۱/ ۵۸

۱۷ شهر ربیع الاول ۱۴۰۰

روح اللَّه الموسوی الخمینى‏»

صحیفه امام؛ ج ۱۲، ص ۱۳۹-۱۴۰

بنی صدر به دلیل اختلافات بسیاری که با سایر دست اندرکاران نظام جمهوری اسلامی داشت و از همان روزهای آغازین ریاست جمهوری اش بنای تفرقه و اختلاف را گذاشته بود و نیز کارنامه غیرقابل قبولی در اداره جنگ داشت و بی کفایتی وی باعث اشغال زودهنگام خرمشهر شد، در خرداد ماه سال ۶۰ با رأی عدم کفایت مجلس شورای اسلامی از ریاست جمهوری خلع شد.

پس از آن، دومین انتخابات ریاست جمهوری برگزار و شهید محمد علی رجایی به وسیله مردم به این سمت انتخاب شد. رأی مردم در تاریخ یازدهم مرداد ماه سال ۶۰ در حسینیه جماران به وسیله امام خمینی و با حکم زیر مورد تنفیذ قرار گرفت:

«بسم اللَّه الرحمن الرحیم‏

با سپاس بى ‏حد از الطاف کریمه خداوند متعال که توفیق به ملت شریف و متعهد ایران عطا فرموده که هر چه زمان مى‏ گذرد، مشکلات افزون مى ‏شود، بر تعهد آنان و حضورشان در صحنه و پشتیبانى ‏شان از جمهورى اسلامى که فراورده فداکاریهاى خودشان است، افزوده مى‏ شود. و به رغم تبلیغات دشمنان خارج و داخل، با اکثریت قاطع افزون از دوره سابق، جناب آقاى محمد على رجایى- ایّده اللَّه تعالى- را به ریاست جمهورى کشور اسلامى ایران برگزیده و این مسئولیت بزرگ و بار سنگین را بر عهده او گذاشته است. و چون مشروعیت آن باید با نصب فقیه ولى امر باشد،  این جانب رأى ملت شریف را تنفیذ و ایشان را به سمت ریاست جمهورى اسلامى ایران منصوب نمودم، و مادام که ایشان در خط اسلام عزیز و پیرو احکام مقدس آن مى ‏باشند و از قانون اساسى ایران تبعیت و در مصالح کشور و ملت عظیم الشأن در حدود اختیارات قانونى خویش کوشا باشند و از فرامین الهى و قانون اساسى تخطى ننمایند، این نصب و تنفیذ به قوت خود باقى است. و اگر خداى ناخواسته بر خلاف آن عمل نمایند، مشروعیت آن را خواهم گرفت. و باید ایشان توجه داشته باشند و از عمل ملت دریافته باشند که ملت دلاور نیز رأى خود را بر این اساس به ایشان داده‏ اند، و من امیدوارم که در حفظ این‏ امانت الهى و مسئولیتى که ملت بر عهده ایشان گذاشته است، با تمام توان کوشش نموده و از آن پاسدارى نمایند و وفادار به پیمان خود در مقابل خداوند مقتدر حاضر و ناظر و ملت حاضر در صحنه و مراقب احوال و اوضاع باشند و به فرمان خداوند تبارک و تعالى- که مؤمنان را به رحمت و عطوفت در بین خود و شدت در مقابل کفار و مخالفان اسلام دعوت فرموده است- با تمام جدیت عمل کرده و در عمل به حق از کسى و از ملامت بدخواهان نهراسند. و در نظارت بر قواى ثلاثه، طرف حق را در نظر گیرند و در خدمت به خلق خدا، خصوصاً توده ‏هاى مستضعف، احساس غرور و سرافرازى نمایند، که اینانند وفاداران به اسلام و هواداران جمهورى اسلامى. و امید است در این موقع که دشمنان خارج و داخل دست به دست هم داده تا جمهورى اسلامى را به تباهى کشند، قشرهاى مختلف ایران از علما و متفکران و محققان گرفته تا قواى مسلح و از دهقانان و کارگران و کارمندان و کارفرمایان تا بازرگانان و بازاریان و عشایر و سرحدنشینان، همفکر و هم صدا با رئیس جمهور محترم و دولت و مجلس و سایر ارگانهاى اسلامى دست جنایتکاران و خائنان را قطع و در تشیید و تأیید جمهورى اسلامى کوشا بوده و در ساختن ایرانى مستقل و آزاد فداکار باشند و با وحدت کلمه به کشور خود و مردم محروم آن خدمت کنند.

تقارن رأى‏ گیرى براى رئیس جمهور با ایام و لیالى مبارک قدر و تنفیذ آن با عید سعید فطر، موفقیت آقاى رئیس جمهور را در خدمت به کشور و ملت عزیز نوید مى ‏دهد. از خداوند متعال توفیق همگان را در ساختن کشور عزیز خواستار است.

یکم شوال المکرم ۱۴۰۱، عید سعید مبارک فطر موافق با ۱۱ مرداد ۱۳۶۰

روح اللَّه الموسوی الخمینى‏»

صحیفه امام، ج ۱۵، ص ۶۷ـ ۶۸

رجایی خیلی زود محبوب قلوب مردم شد و همین محبوبیت، خاری در چشم دشمنانی بود که تاب تحمل او را نداشتند و در تاریخ هشتم شهریور ماه یعنی زمانی که هنوز ۲۸ روز از دولت او گذشته بود با منفجر کردن دفتر ریاست جمهوری او را به شهادت رسانده و بلافاصله شورای موقت ریاست جمهوری تشکیل و آیت الله مهدوی کنی را به نخست وزیری موقت برگزید.

برای بار سوم انتخابات ریاست جمهوری برگزار و آیت الله سید علی خامنه ای با اکثریت آرای مردم برای تصدی چهارساله این مقام برگزیده شد. وی مهندس میرحسین موسوی را به مجلس معرفی کرد و او هم با رای اعتماد مجلس، سکانداری دولت را به دست گرفت.

حکم تنفیذ آیت الله خامنه ای که به تاریخ هفدهم مهر ماه سال ۶۰ در حسینیه جماران به وسیله مرحوم حجت الاسلام والمسلمین سید احمد خمینی قرائت شد، به شرح زیر است: ‏

«بسم اللَّه الرحمن الرحیم‏

ما نَنْسَخْ مِنْ آیَهٍ أَوْ نُنْسِها نَأْتِ بِخَیْرٍ مِنْها أَوْ مِثْلِها گرچه دست جنایتکاران و منافقان، رئیس جمهور متعهد و مؤمنى را از ملت مجاهد ایران گرفت و یکى از خدمتگزاران صدیق را به شهادت رساند و ملت عزیز را از خدمت او، و او را از خدمت به ملت محروم کرد و گمان کرد که با ترور اشخاص، ملت بپاخاسته از تصمیم خود عقب مى‏ نشیند و در خدمت به اسلام بزرگ سستى مى‏ ورزد و در نتیجه راه براى قدرتهاى چپاولگر باز مى‏ شود، ولى شرکت بى ‏سابقه مردم کشور، امید بدخواهان را مبدل به یأس و طمع آزمندان را براى همیشه برید.

امریکا و تروریستهاى وابسته و پیوسته به آن با تبلیغات خود ملت شریف ایران و ارتش وفادار به اسلام را از هدف بزرگ اسلامى ‏شان منحرف معرفى مى ‏نمایند، و وسایل ارتباط جمعى غرب، خصوصاً امریکا و صهیونیزم براى جهانخواران و مزدورانشان کاخهاى سفید خیالى ساخته تا با شکست ایران در انتخابات، به سوى ایران مهد شیرزنان و شیرمردان، هجوم آورده و با محو اسلام، حکومت سلطنتى یا جمهورى دمکراتیک خلق برقرار و کشور را تا ابد مورد چپاول قدرتمندان خصوصاً امریکا قرار دهند. ولى شرکت عمومى ملت شجاع و متعهد در انتخابات و پیروزیهاى پى در پى قواى مسلح در جنوب و غرب و حضور مداوم ملت در سرتاسر کشور از طرفى، و از طرف دیگر سرکوبى اشرار وطن فروش در داخل و پشت جبهه و به انزوا کشیدن ملى گرایانِ پیوسته به امریکا، کاخهاى تخیلى آنان را فروریخت.

خداوند متعال بر ما منت نهاد که افکار عمومى را براى انتخاب رئیس جمهورى متعهد و مبارز، در خط مستقیم اسلام و عالِم به دین و سیاست هدایت فرمود که امید است با حُسن تدبیر و کمک قواى سه‏ گانه و پشتیبانى ملت بزرگ، مشکلات یکى پس از دیگرى رفع و احکام مقدس اسلام به طور دلخواه در سطح کشور اجرا گردد.

این جانب به پیروى از ملت عظیم الشأن و با اطلاع از مقام و مرتبت متفکر و دانشمند محترم جناب حجت الاسلام آقاى سید على خامنه ‏اى- ایّده اللَّه تعالى- رأى ملت را تنفیذ و ایشان را به سمت ریاست جمهورى اسلامى ایران منصوب نمودم. و رأى ملت مسلمان متعهد و تنفیذ آن محدود است به اینکه ایشان به همان نحو که تا کنون خدمتگزار اسلام و ملت و طرفدار قشر مستضعف، و به حکم قرآن کریم اشِدَّاءُ عَلَى الْکُفَّارِ رُحَماءُ بَیْنَهُمْ بوده ‏اند از این پس نیز به همان تعهد باقى باشند و از طریق مستقیم انسانیت و اسلام انحراف ننمایند، که ان شاء اللَّه نمى ‏نمایند. و در این موقع خطیر که بدخواهان خارج و داخل و بلندگوهاى ابرقدرتها خصوصاً امریکاى جنایتکار با هر وسیله مى‏ خواهند ملت و دولت و مجلس و دادگاههاى ایران را متهم کنند و به گمان فاسد خود تزلزلى در ارکان‏ جمهورى اسلامى ایجاد نمایند، لازم است رئیس جمهور با کمک همه ارگانهاى جمهورى اسلامى و با تشریک مساعى یکدیگر جریانات امور را به طورى هماهنگ و موافق اسلام کنند که بهانه را از دست بدخواهان بگیرند؛ گرچه بسیارى از آنان با احکام اسلام و حدود و تعزیرات آن موافقت ندارند.

آقاى رئیس جمهور و سایر دست‏ اندرکاران و دولتمردان در جمهورى اسلامى باید بدانند که ملت شریف ایران بر همه آنان محبت و منت دارند، چرا که این ملت فداکار است که در اول انقلاب با نثار خون جوانان خود و زحمات طاقت فرسا پیروزى را به دست آورد و همه را از زندانها و تبعیدها و انزواها و اختناقها نجات داد و حکومت را از ستمگران بازستاند و به آنان تحویل داد. و همین ملت است که از اول پیروزى تا کنون در صحنه بوده و از کشور و ارتش و سپاه و سایر قواى مسلح و دولت و مجلس و شورای عالى قضایى و دادگاهها پشتیبانى نموده، و با کمک و همت همین ملت، دشمنان داخل و خارج را سرکوب و حزب اللَّه را به جاى احزاب و گروههاى شیطان نشاند. و هم اینانند که با شوق و شعف به آقاى رئیس جمهور بیش از شانزده میلیون رأى دادند و بر کرسى ریاست جمهورى نشاندند؛ و هم اینانند که به خواست خداوند تعالى قادرند کشور را حفظ و از شرّ شیاطین نجات دهند؛ و اینانند که بر همه ماها و شماها حق دارند و همه مى ‏بایست دیْن خود را به آنان ادا کنیم و در خدمت ملت خصوصاً مستضعفین که سنگینى این جمهورى به دوش آنان بوده و بدون کوچکترین توقعى در خدمت اسلامند، با جان و دل کوشا باشیم. و مادام که همه ما و شما در خدمت مردم هستیم آسیبى به جمهورى اسلامى وارد نمى ‏شود و ملت بزرگ و بیدار و در صحنه جواب همه یاوه سرایان و زورگویان را مى‏ دهد. از خداوند متعال پیروزى اسلام و مسلمین را خواستارم. و السلام على عباد اللَّه الصالحین.

روح اللَّه الموسوی الخمینى‏»

صحیفه امام؛ ج ۱۵، ص ۲۷۸-۲۸۰

پس از پایان دوران اول ریاست جمهوری آیت الله خامنه ای، بار دیگر انتخابات برگزار و ایشان برای بار دوم با رای اکثریت مردم به ریاست جمهوری برگزیده شد. امام خمینی (س) در تاریخ سیزدهم شهریور ماه سال ۶۴، رأی مردم را تنفیذ کرده و آیت الله خامنه ای برای بار دوم رئیس جمهور ایران شد. متن حکم امام در زیر آمده است:

«بسم اللَّه الرحمن الرحیم‏

بحمد اللَّه تعالى با تأییدات خداوند متعال- جل و علا- و دعاى خیر حضرت ولى اللَّه الاعظم- روحى لمقدمه الفداء- چهار سال ریاست جمهورى اسلام با خیر و سلامت و قدرت و عظمت سپرى شد و ملت بزرگ و شجاع ایران با همه توطئه‏ ها و تبلیغات دشمنان اسلام که براى اطفاى نور خدا و اسلام بزرگ و از صحنه خارج نمودن ملت شریف و مجاهد، دست در دست یکدیگر نهاده بودند، به مبارزه برخاست و نیز توطئه ‏هایى را که براى جلوگیرى از سیل خروشان و اراده آهنین مؤمنین مظلوم در طول تاریخ که مى ‏رود کاخهاى ستم سیاه و سرخ را فرو ریزد و فریاد حق طلبانه این ملت مظلوم، محرومان و غارتزدگان پهناور زمین را به خروش درآورد، با قدرت خنثى نمود.

ملت متعهد، با عزمى والا و قدمى ثابت، از پیر نود ساله تا نوجوان تازه بالغ، براى چهارمین بار براى تعیین سرنوشت خویش به سوى صندوقهاى رأى هجوم آورد و یاوه گویان و خیالبافان را بر خود لرزاند و فردى شریف از سلاله پیامبران را براى خدمت به اسلام و ایران و مسلمانان و ملت برگزید و این مسئولیت سنگین را بر عهده کسى گذاشت که چهار سال در این مقام، صادقانه و با تعهد و روشن‏ بینى به ملت و اسلام و ایران خدمت نمود؛ و این، پس از خدماتى بود که قبل و بعد از انقلاب انجام داده بود. «جَزاهُ اللَّهُ خَیراً».

رئیس جمهور محترم باید توجه داشته باشند که در پیشگاه مقدس حق- جل و علا- واقع است و آنچه بر او از خطرات قلبى و تمایلات سرّى تا اعمال مُعلن و مخفى مى‏ گذرد، در حضور حق است و چیزى را نتوان از او- جل و علا- پنهان کرد، هر چند از خلق خدا پنهان باشد. و باید توجه نمایند که در مقامى هستند که یک جمله او گاهى مؤمنى را ساقط کرده و متعهدى را از بین مى ‏برد، و یا غیر صالحى را به مقامى که شایسته آن نیست مى ‏رساند؛ گاهى یک سخنرانى او، جمهورى اسلامى و کشور را نور مى ‏بخشد و گاهى بعکس.

مقام خطیر است و خطر بزرگ، به خدا باید پناه برد و از او استمداد کرد. همه دست‏ اندرکاران- بویژه رئیس جمهور- باید از چاپلوسان دغلباز و زبان بازان حیله ‏گر بر حذر باشند و مشاوران خود را از اشخاص سابقه‏ دار که تعهدشان قبل از انقلاب مشهود بوده است، انتخاب کنند. بسا که منحرفان و منافقان، خود را با ظاهرى آراسته به تقوا جا بزنند و با دست ما به اسلام و کشور اسلامى صدمه زنند.

شما اى رئیس جمهور محترم و دیگر متصدیان امور کشور! مى ‏دانید که قدرتمندان شرق و غرب خصوصاً امریکاى بازیگر، مارهاى زخم برداشته از جمهورى اسلامى هستند که از اول انقلاب به هر حیله ممکن دست زدند؛ از حمله نظامى گرفته تا طرح کودتا، و از ترور شخصیتها تا به آتش کشیدن مزرعه‏ ها و مغازه ‏ها، و از انفجارات کور در کوچه‏ ها و خیابانها تا دزدى و تجاوز.

و از همه بدتر و بالاتر تبلیغات دامنه ‏دار از اول انقلاب تا امروز است، که براى تضعیف روحیه ملت مقاوم و رزمندگان عزیز به هر نوع دروغ و تهمتى متشبث شدند، ولى بحمد اللَّه نه تنها هیچ یک از تیرهاى آنان به هدف نرسید، که نتیجه معکوس داد. اکنون از چنین مارهاى زخم‏ خورده‏اى نباید غافل بود. چه بسا، با نفوذ عُمال سرسپرده داخلى در ارگانهاى دولتى و مقامات مؤثر، بتدریج قدم به قدم کار خود را انجام دهند و انسان مستقیم را منحرف کنند و متعهدان را وابسته نمایند. غفلت از این امر، فاجعه ‏انگیز است و همه مقامات، خصوصاً مقامات بالا چون رؤساى قواى سه‏ گانه، بیشتر مورد نظر و هدف هستند، زیرا انحراف آنان- خداى نخواسته- ممکن است انحراف رژیم را در پى داشته باشد.

همه ما و شما باید بدانیم که شیطان خارج و داخل و نفس اماره بتدریج انسان را از خلافهاى کوچک به بزرگ و بزرگتر مى‏ کشاند که یکوقت از کفر سر در مى‏ آورد. پس خلاف کوچک را بزرگ شمارید و شماریم، و فساد را از سرچشمه جلو گیریم. از خداوند متعال مدد مى‏ خواهیم که همه ما را حفظ نماید، خصوصاً از شیطان نفس که مادر «بُت» هاست.

اینک به پیروى از آراى محترم ملت عظیم الشأن و آشنایى به مقام تعهد و خدمتگزارى دانشمند محترم، جناب حجت الاسلام آقاى سید على خامنه ‏اى- ایّده اللَّه تعالى- آراى ملت را براى پس از پایان دوره کنونى، تنفیذ و ایشان را به سمت ریاست جمهورى اسلامى ایران منصوب مى‏ نمایم و از خداوند تعالى توفیق ایشان را در خدمت به اسلام و ملت و کشور اسلامى خواستارم. البته رأى ملت و تنفیذ این جانب، تا وقتى است که ایشان به تعهد خود و راه مستقیمى که در پیش داشته‏ اند، باقى باشند و به اسلام و احکام نورانى آن پایبند و طرفدار مظلومان و مستضعفان و محرومان و مخالف ظالمان و ستمگران و مستکبران باشند و با هیچ ظالم مستکبرى راه سازش باز نکنند- که نمى ‏کنند.

خداوند، همه ما را به طریق مستقیم انسانیت هدایت فرماید! ما و همه مقامات جمهورى اسلامى مرهون ملت فداکار، خصوصاً قشر ضعیف و مظلوم هستیم که با جانبازى و فداکارى آنان دست جباران کوتاه و به جاى طاغوتیان، حکومت مستضعفان پایه گذارى شد.

این حقیقت همیشه باید در پیش چشم همه باشد، که همه خدمتگزار این قشر باشیم و هر چه در راه این ملت عزیز در طبق اخلاص بگذاریم، از عهده شکر آنان برنخواهیم آمد. و السلام على عباد اللَّه الصالحین.

۱۸ ذى حجه ۱۴۰۵- عید مبارک غدیر خم.

روح اللَّه الموسوی الخمینى‏»

صحیفه امام؛ ج ۱۹، ص ۳۶۹-۳۷۲