بعیدی نژاد خاطرنشان کرد: نتایجی را که از برجام پیش بینی می کردیم، واقعی است و در برجام درج شده است .

 

 

شرق پرس: رییس تیم کارشناسی مذاکرات هسته ای ایران گفت: روند اجرای برجام در مجموع رضایت بخش بوده به دلیل این که با وجود مشکلات، فراز و نشیب ها و ابهامات موجود تا این لحظه برجام نقض نشده است و تلاش برای رفع مشکلات ادامه دارد.
 
 حمید بعیدی نژاد مدیر کل امور سیاسی و امنیت بین المللی وزارت امور خارجه روز چهارشنبه در نشست خبری با خبرنگاران که به مناسبت یک سالگی امضای برجام برگزار شد، افزود: برجام پیچیده ترین مذاکرات سیاسی و بین المللی در چند دهه اخیر بوده است.
 
وی به ابعاد مختلف مذاکرات هسته ای اشاره کرد و اظهارداشت: بحث هسته ای ایران دارای پیچیدگی های است مباحث متعددی که بحث هسته ای ایران را تشکیل می دهد تاسیسات فردو هر کدام از زوایای فنی پیچیدگی های دارد که در مذاکرات باید به آن توجه می شد.
 
رییس هیات کارشناسی تیم مذاکره کننده هسته ای ایران خاطرنشان کرد: مذاکرات سخت و دشوار بود و با سختی مذاکرات پیش رفت و در نهایت تفاهم برجام بدست آمد.
 
بعیدی نژاد افزود: از پیچیدگی برجام می توان به این پی برد که ۶ ماه طول کشید تا طرفین بتوانند وارد اجرای برجام شوند.
 
وی ادامه داد: ما مسیر راحتی را برای اجرای برجام پیش بینی نمی کردیم برای مذاکره کنند مشخص بود مسیر سختی را پیش رو خواهند داشت بخاطر حساسیت و پیچ و خم هایی که وجود داشت مجموعا روند اجرای برجام رضایت بخش بوده برای اینکه با وجود مشکلات و فرازو نشیب ها و موارد ابهامی که وجود دارد تا این لحظه برجام نقض نشده و تلاش برای رفع مشکلات ادامه دارد.
 
وی اظهار امیدواری کرد با رایزنی ها و مذاکرات امکان وجود دارد مشکلات از سر راه برداشته شود و بتوانیم امکان کامل برجام را اجرایی کنیم و ایران به هیچ چیز جز اجرای کامل برجام رضایت نخواهد داد.
 
مدیر کل امور سیاسی و امنیت بین المللی وزارت امور خارجه در پاسخ به این سوال که آیا دولت روحانی نتایج برجام را بیش از آنچه بود به مردم القا کردند، گفت: فکر نمی کنم در خصوص انتظاراتی که درباره اجرای برجام وجود داشت مبالغه ای صورت گرفته است تمامی دستاوردهای برجام در مفاد آن درج شده و هیچ چیز را که تفاهم نشده را به عنوان دستاوردها و انتظارات احتمالی مطرح نکردیم و انتطار وحود دارد تمامی مفاد برجام اجرا شود.
 
بعیدی نژاد خاطرنشان کرد: نتایجی را که از برجام پیش بینی می کردیم، واقعی است و در برجام درج شده است .
 
وی ادامه داد: با توجه به این که اجرای برجام تحول بزرگی در سطح بین المللی ثبت کرد و در دنیا حصول برجام را محتمل نمی دانستند، وقتی برجام به نتیجه رسید فضای سیاسی که ایجاد کرد و تحولی که حاصل شد خوش بینی بیش از اندازه حاصل کرد که بتواند موضوعاتی که به برجام ارتباط نداشت نیز حل و فصل شود و این انتظارات بیش از حدی را ایجاد کرد و این همان زمان هشدار دادیم نباید انتظارات بیش از حد لازم باشد.
 
وی خاطرنشان کرد: ما باید یک نگاه واقع بینانه به برجام داشته باشیم و آن حل مشکلات هسته ای آست.
 
رییس تیم کارشناسی مذاکرات هسته ای ایران همچنین در پاسخ در سوالی درباره علت سردی روابط بین ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی و گزارش بان کی مون به شورای امنیت گفت: هنوز گزارش بان کی مون نهایی نشده است و آنچه منتشر شده پبش نویس آن بوده است و گزارش کامل نیست.
 
بعیدی نزاد افزود: گزارش بان کی مون باید جامع و کامل باشد و انتظار این است این گزارش از توازن کافی برخوردار باشد چرا که آنچه در پیش نویس متشر شده غیرمتوازن است.
 
وی اظهار امیدواری کرد گزارشی که منتشر می شود متوازن و جامع باشد.
 
رییس هیات کارشناسی تیم مذاکره کننده هسته ای همچنین در پاسخ به سوال مبنی بر اینکه آیا برجام توانسته شرایط را برای تقویت توان دفاعی ایران فراهم کند، اظهارداشت: توان موشکی ایران در خدمت منافع ملی ایران است و کاملا با اهداف دفاعی تعریف شده و ابزار مهمی برای دفاع از تمامیت ارضی ایران و نقطه قوتی در منطقه است.
 
بعیدی نژاد در بخش دیگری از این نشست خبری تاکید کرد: در مذاکرات هسته ای به هیچ وجه از خطوط قرمز نطام عبور نشده و هیچ مذاکره کننده ای حق عبور از خطوط قرمز را ندارد./ایرنا